Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Eriks BM 36

37 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Robban_C

#31 » 15:34:46, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag resonerar som så att om nu puffran nyligen är iordninggjord så kanske ventilerna är inslipade i sätena. Då sätter dom sig lite under den första tiden. Möjligen så mycket att det blir påligg och otätt.
Har den körts med otäta ventiler så finns ju i och för sig risken att nån ventil och/eller säte har bränts men det lär du märka.

Och om nu puffran nyligen är iordninggjord så undrar man ju om topplockspackningen har blivit efterdragen?

Så där ja, då blev det en lång arbetslista. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



ErikPetersson (trådstartaren)

#32 » 15:46:56, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft liknade funderingar om topplockspackningen men inte haft någon tid å undersöka ännu tyvärr...

Så där ja, då blev det en lång arbetslista.


Söndagen räddad! :thumme: :mrgreen:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Kjell.K.

#33 » 22:46:24, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur det är på 36,an och chansen kanske är liten, men på 800,an kan missljud uppstå som påminner om det du beskriver, som man tror har med ventilerna att göra, men det i själva verket har med fjäder i insprutningspumpen att göra, utmattad fjäder alltså.

Bild Tillägg efter 5 minut(er):

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

Bild Tillägg efter 9 minut(er):

Kolla framförallt inlägg 23 i länken åvan. Fjäder som är av.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

ErikPetersson (trådstartaren)

#34 » 19:02:31, 18-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars S, hitta en bild på blocket, e det en sånhär du tänker på (nedersta) ? Stod att det var en Injectorpump.


Bild

Tack för tipset Kjell, skall undersöka missljudet när jag får tid, nu är det några hundra m3 jord som jag håller på å flytta med nya vangen. Kikade under ventilkåpan igår och det var en massa kondens och gegga, vet ej om det är sen kallstarter eller om den tar vatten, suger den i sig vatten från kylsystemet så är det inte mkt iallafall, har inte sjunkit märkbart. Sen läcker den lite olja från från bakre vevaxeltätning med. Det skall vara omöjligt för där sitter visst nån labyrinttätning, men det vet nog inte min 36:a någonting om. Det var ett rejält ventilspel på nån mm när jag kikade, givetvis hade jag lyckats köra ifrån bladmåttet. Det är synd att den är så inkontinent för den startar och går som en dröm förutom missljudet. I morogn skall jag ta mig i kragen och justera in ventilspelet iallafal så får man se om det gör något. Har inte direkt lust att ställa mig oc klyva traktorn ute på ängen så det blir väl å fylla på olja tillsvidare. Tar den vatten får det kanske blir topppackningsbyte iallafall, det är ju realtivt enkelt.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Lars S

#35 » 22:54:39, 18-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajamän det stämmer, det där är Injectorpumpen som satt i 52:orna.
Lars S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:27, 02-12-2007

ErikPetersson (trådstartaren)

#36 » 19:38:09, 21-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har jag inte uppdaterat på evigheter, midsommarfirandet tog vid sen kommer och går nätet lite som det vill ute på sjön.
Husomhelst så har det tjippande ljudet försvunnit på traktorn. Jag varmkörde och ställde sedan in ventilerna, det skall ju vara 0,4 insug och 0,45 avgas, men det var bra mkt över en mm på en några av avgasventilerna. Mitt bladmått har jag lyckats lägga på något bra ställe, men efter lite letande och mätande med skjutmåttet så hittade jag en japanspackel som var 0,45, den fick duga sålänge. Träktorn kändet mkt trevligare efter (grov)justeringen, och det va ringet klart "tjipp" som tidigare. Det får bli en mer exaktare justering framöver. Igår justerade jag ventilerna på 2 st V16 caterpillar så har fått mkt träning.
När jag lyfte ventilkåpan så var där både massa vitt klafs ca 0,5 dl och en del kondenserat rent vatten, ca en halv masked vatten rann det ur ventilkåpan när jag tog av den. Vattnet hängde dels som droppar under kåpan och en del var inbakat i klafset. Tror bara detta kan komma från kylaren, det känns som det är lite för mkt för bara kondensvatten. Det skumma är att oljan är hur fin som heslt, inte minsta tendens till att vara grå/vit.
Ev kan det vara en mkt liten läcka och sedan kokar vattnet av från oljan när den blir var, och lägger sig uppe i ventilkåpan. Den ryker lite lite vitt när man börjar köra men det är ju en gammal maskin så det kan ju vara dålig förbränning med... Får undersöka närmare när jag kommit hem om ca en vecka! :grin:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson (trådstartaren)

#37 » 02:43:09, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl dags å avsluta denna tråden för traktorn har blivit såld. Jag köpte en 650 å köra med istället men tänkte ändå fortsätta fixa och köra med 36:an. sen köptes det en tomt full med träd som det har röjts på och snart skall det förmodligen byggas där så kände att tiden inte räckte till. Traktorn stod bara och blev sunkig i en hörna på tomten och då mår den bättre av att göra lite nytta hos någon som har användning för den istället. Det är en härlig traktor och go att köra, kanske blir någon till i framtiden någon gång.

Tack för alla tips och hjälp med maskinen o hoppas det varit kul å läsa lite om den.

:bira:

Mvh Erik
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se