Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Lyftkapacitet Ford 3000 Super Dexta -66

64 inlägg • Sida 1 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Hieke (trådstartaren)

#1 » 22:25:34, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Jag har hittat en Ford 3000 Super Dexta som jag gillar och vill köpa, men tyvärr hittar jag ingen information om vilken lyftkapacitet 3-punktslyften har. Nuvarande ägare vet inte, har aldrig använd den. Hur många kg går det att lyfta?
Jag vill koppla på ett balspjut. Går det att lyfta 500-600 kg?

Dessutom undrar jag var man får tag på nya lyftarmar och vad de kostar? Själva "ledkulan" är borta, det är bara stora hål där balspjutet ska fästas.

Varken lysen eller vindrutetorkare fungerar. Hur mycket får jag räkna med att det kostar att få elen fixad hos ett "proffs"? Det kan jag nämligen inte alls själv.

Tacksam för hjälp!

Hälsningar
Jenny, ensam tjej med hästgård. :grin:
Användarvisningsbild
Hieke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:13, 14-07-2014
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor



Aqualize

#2 » 22:32:40, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://konedata.net/Traktorit/ford2000_64.htm 1270 kg (i dragarmskulor om inte annat anges)

http://www.tractordata.com/farm-tractor ... -3000.html
Rear lift (at 24"/610mm): 1,700 lbs [771 kg]
Så en rundbal är 120 cm bred har ju tungdpunkten i mitten kan man säga, dock lite längre ut för hur spjutet är monterat.

Så den borde väl klara det, men inte med mycket marginal.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Hieke (trådstartaren)

#3 » 22:47:08, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för hjälpen med vikten! :)

Då är det bara resten kvar... I och med att ledkulorna är borttagna, måste jag väl försöka få tag på nya lyftarmar? Eller går det att få tag på balspjut med typ extra kraftig infästning? Jag antar att diameten behöver vara åtminstone 5 cm.
Användarvisningsbild
Hieke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:13, 14-07-2014
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor

Aqualize

#4 » 22:48:49, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spjutet i sig kanske väger väl 50-75 kg.
Jag tror det är kategori 1 trepunktslyft som standard på den där så redskap som inte är kat 1 eller kat 1 & 2 passar inte, bara så du tänker på det (dimensioner på tappar och sprintar).


Reservdelar kan man t.ex. hitta hos Olssons i Ellös (annons till höger här, http://www.oie.se)
Under
FORD
3000
3-punktsdelar-Dragarm
Finns dragarmskulor, både kat 1 och kat 2 (men kan bli tokigt mot toppstaget, men det går att lösa med toppstag med olika ändar).
De verkar däremot inte ha kompletta dragarmar.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Hieke (trådstartaren)

#5 » 22:51:16, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller ska jag tänka om??? Borde jag köpa mig en större traktor med bättre marginal, så att jag är säker på att kunna hantera balarna?

Jag behöver även kunna köra undan snö. Kanske med snöslunga? Eventuellt vill jag ha en skopa (inte nödvändigtvis en frontlastare, utan bakskopa kan duga) för gödselhantering. Det vore bra att kunna putsa betet och harva ridbanan också.

Vad rekommenderar ni för traktor då? :)
Användarvisningsbild
Hieke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:13, 14-07-2014
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hieke (trådstartaren)

#6 » 22:56:43, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Spjutet i sig kanske väger väl 50-75 kg.
Jag tror det är kategori 1 trepunktslyft som standard på den där så redskap som inte är kat 1 eller kat 1 & 2 passar inte, bara så du tänker på det (dimensioner på tappar och sprintar).


Ja, jag läste någonstans att det är kat 1. :)
Användarvisningsbild
Hieke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:13, 14-07-2014
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hieke (trådstartaren)

#7 » 23:01:07, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser lyftarmarna ut, där "ledkulorna" saknas.
Bild
Användarvisningsbild
Hieke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:13, 14-07-2014
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor

Aqualize

#8 » 23:01:49, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är fasta dragarmskulor så tror jag man måste kapa och svetsa ihop dragarmarna (någon annan idé får jag inte). Men jag tror det är ovanligt att de försvinner - så det kanske fanns utbytbara på den? Läste nyss att Massey Ferguson 135 levererats med olika typer.

Ska balarna alltså bara hanteras när de ska utfodras med så det är okej att sticka hål på dem med spjutet? Ska man ha en grip så blir det ju dyrare och behöver dubbelverkande hydrauluttag (kan finnas men inte säkert).
Enklare betesputs klarar traktorn av och harv med (kan väl inte vara så svårt på en ridbana?). Snöslunga har jag sett anges rätt stort intervall för effektbehovet. Men det blir ju skillnad på lätt pudersnö och massa blötsnö, så det är förståeligt. En Ford 3000 verkar ligga i det lägre intervallet för sådant. Men jag har ingen snöslunga själv ska sägas.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize

#9 » 23:03:17, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad går den där kedjan från kraftuttagsaxeln och uppåt till? Ser ut som något (lite farligt) hemmabygge.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize

#10 » 23:10:46, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gödsel hanterar man väl med ett gödselgrep. Har inte sett något sådant för trepunktslyften (går ju att bygga om för visso). Meningen med dem var ju att lasta upp på dyngspridaren så de gjordes nog mest för frontlastare. Tar man en sådan här Ford 3000 med en skopa och försöker backa in i en gödselhög (med annat, t.ex. halm i) tar det nog mest stopp p.g.a. slirande. Med grep är det nog mer möjligt. Bara runt i en hage och samla skit runt vissa ställen är ju en skopa bättre för. Du skrev bara gödselhanteringen så jag tänkte på två användningssätt.

Det är ju gamla traktorer så hydraulsystemet är kanske inte i tipptopp form. Ägaren säger ju att han inte använt det - kanske stor läckage så den är orkeslös på större vikter än t.ex. en gubbe som står på armarna och testar. Känner dock inte modell så väl för att avgöra det.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

stegmaster

#11 » 23:37:41, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det som sitter igen bak på traktoren liknar på skyddet och drivningen från en Perma gödselskopa.
Detta ska dock sitta på själv skopan, så det såg lite konstig ut.
Dessa skopor er til sprida törrgödsel på 3 pkt bak, funkar ungefär etter prinsippet som en självlastandet sandspridare.


Bild
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Hieke (trådstartaren)

#12 » 23:42:43, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Vad går den där kedjan från kraftuttagsaxeln och uppåt till? Ser ut som något (lite farligt) hemmabygge.


Den går till en vajerkran, inget hemmabygge utan en Rottne.
Den ska tas bort och säljas! Inte kan jag köra runt med en kran där bak! :eek:
Användarvisningsbild
Hieke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:13, 14-07-2014
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hieke (trådstartaren)

#13 » 23:46:04, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Gödsel hanterar man väl med ett gödselgrep. Har inte sett något sådant för trepunktslyften (går ju att bygga om för visso). Meningen med dem var ju att lasta upp på dyngspridaren så de gjordes nog mest för frontlastare. Tar man en sådan här Ford 3000 med en skopa och försöker backa in i en gödselhög (med annat, t.ex. halm i) tar det nog mest stopp p.g.a. slirande. Med grep är det nog mer möjligt. Bara runt i en hage och samla skit runt vissa ställen är ju en skopa bättre för. Du skrev bara gödselhanteringen så jag tänkte på två användningssätt.


Jag var inte helt tydlig. Ursäkta. Javisst hanterar man gödsel med grep! Jag ska absolut inte sprida någon gödsel! Jag har tänkt mocka ur hästarnas ligghall och det är ju lättare köra fram en traktor med skopa - fram eller bak - till öppningen och skotta i gödslet, än att springa runt med en liten skottkärra.
Användarvisningsbild
Hieke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:13, 14-07-2014
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor

Henric Johansson

#14 » 23:50:05, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta gärna några bilder på kranen. Kan tänka mig att ge ett bud om den är i hyfsat skick.

Underlättar vidare diskutioner om du skriver in var ( ungefär ) du bor i din presentation.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Hieke (trådstartaren)

#15 » 23:51:17, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="Aqualize"]Ska balarna alltså bara hanteras när de ska utfodras med så det är okej att sticka hål på dem med spjutet? Ska man ha en grip så blir det ju dyrare och behöver dubbelverkande hydrauluttag (kan finnas men inte säkert).
quote]

Bonden levererar plastade balar till min gård och jag kör ut en i taget till hagen. Då ska plasten ändå bort, så det är okej att sticka ett spjut igenom plasten. Jag tror att det är både enklast och billigast för mig med spjut. Jag är bara orolig att jag köper en traktor som inte klarar av att lyfta balarna! Samtidigt vill jag inte ha en för stor och otymplig traktor, eftersom jag inte är så van att köra.
Användarvisningsbild
Hieke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:13, 14-07-2014
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se