Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Fronthydraulik med vikplog på traktor

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

mickel räv (trådstartaren)

#1 » 22:18:51, 05-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom vi verkar få ännu mera snöröjning till nästa säsong har chefen tagit ett beslut om att utrusta traktorn med fronthydraulik och en 3,20´s vikplog.

Är det något speciellt man bör tänka på med frontlyften, något märke som är bättre eller sämre, kända fel osv?

Vi ska nog försöka få tag på ett Holms vikblad med trepunktfäste för att få bladet så nära traktorn som möjligt (slippa stora BM adapter).
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH



deex

#2 » 23:17:36, 05-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns egentligen bara två varianter den JD monterar original Laforge och den som de flesta skruvar på i efterhand Zuidberg. Ingen större skillnad då båda passar rakt på vet dock inte hur man styr en frontlyft på en jd. Om det finns färdiga lösningar redan framdraget.

Välj en frontlyft med så stor lyftkapacitet som möjligt i och med snöröjningen ställer stora krav på att det är stabilt i sidled. Minst en 3000 kg lyft.
deex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:26, 13-10-2006
Ort: Östergötland
Maskintyp: Hjullastare

tomten

#3 » 23:19:19, 05-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har kört en hel del med en 3,70 Siljum tornado på en Lamborghini 150. och mina erfarenheter är att frontlyften bör vara gamska stadig i sidled vilket långt i från alla jordbrukslyftar är pga att dom inte är byggda för stora sidokrafter. vi stagade våran med platjärn och effter det fungerade det klockrent. om du har behov av att kunna lägga upp högar bör 3 pungtsfästet på plogen bör vara mycke lågt monterat, och gärna kombineras med hydraulisk tryckstång. det jorde under för lyfthöjden på våran kombination. extrahydrauliken löste vi genom 2 extra slangar under maskinen koplade med snabbkoppling till orginal hydrauluttag och en elventil i fronten. vi hadde som jag tidigare skrev en bedare plog och dessutom en byggd för att kasta snö på ett helt annat sätt än en vikplog = vi körde betydligt fortare och dessutom låg våran plogning i en by utanför kalix mot havet så det kunde vara regäla snömängder därför skruvdubbade vi framdäcken för bättre sidostabilitet. för drivfäste behövdes sällan mer än 2wd vilket är bra då det minskar risken för överbelastning av framaxeln när man plogar längre sträckor i hög fart.

nu har jag inte kört den plogingen på ett antal år men utrustningen som dom använder är identisk förutom att dom bytt traktor till en ferguson 8270 vilket är lite overkill men även på frontlyften till den har dom fått förstärka för att den ska tåla sidobelastningen bätter

lycka till

edit: såg at deex han före med tippset om sidostabilitet. kom för övrigt på att lyften på 8270n är en 5 tonnare och även den behövde förstärkas på den körning dom har
Senast redigerad av tomten 23:21:44, 05-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

bm1113

#4 » 23:31:53, 05-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

intresant läsning kanske blir en uprepning men måste bara komentera en sak varför välja holms vikplog ? enligt vad jag har sett så fins det flera bätre alternativ tycker de lämnar för mycket strängar tex de tomten skrev om siljum tornado eller andra plogvingar alternativt om det nu är idustri planer så kanske en multiplog vore något
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mickel räv (trådstartaren)

#5 » 14:17:53, 23-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

deex skrev:Finns egentligen bara två varianter den JD monterar original Laforge och den som de flesta skruvar på i efterhand Zuidberg. Ingen större skillnad då båda passar rakt på vet dock inte hur man styr en frontlyft på en jd. Om det finns färdiga lösningar redan framdraget.

Välj en frontlyft med så stor lyftkapacitet som möjligt i och med snöröjningen ställer stora krav på att det är stabilt i sidled. Minst en 3000 kg lyft.


Får jag som jag vill plockar vi av lastaren på vintern och kopplar fronthydrauliken och elen på lastarspaken, är ju snabbkopplingar på ventilpaketet och en elkontakt bara att koppla i och sen sitter lastarspaken ergonomiskt bra. Tydligen kunde man få frontlyften med korta armar vilket jag anser vara bra så att inte bladet kommer för långt fram.

För den röjningen vi har här nere är nog en vikplog alternativet.
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

deex

#6 » 17:25:26, 23-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det är ju det smidigaste om man kan använda lastarens joystick. För våra sydligare breddgrader är vikplogen den mest lämpliga varianten och korta hydraularmar är kanon, långa armar sveper så mycket i kurvor. Se bara till att plogen inte kan ta i framhjulen om ni beställer korta armar.
deex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:26, 13-10-2006
Ort: Östergötland
Maskintyp: Hjullastare

tomten

#7 » 09:48:24, 24-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

deex skrev:ja det är ju det smidigaste om man kan använda lastarens joystick. För våra sydligare breddgrader är vikplogen den mest lämpliga varianten och korta hydraularmar är kanon, långa armar sveper så mycket i kurvor. Se bara till att plogen inte kan ta i framhjulen om ni beställer korta armar.


på maskkinen jag körde hadde vi inte kunnat ha kortaer armar just pga att vingen hanade nära framhjulet och dessutom behövde vi kunna lufta plogen regält högt bland annat för att kunna ta oss in på en skolgård men även för att bli av med snön på vissa ställen där det inge gick att bygga en ramp av den.
naturligtvis går det inte att jämföra dom snömängder vi får här uppe med vad ni normalt sett får i dom södra delarna, här uppe kan vi inte köra vikplog pga att dom inte har nån vettig skärvinkel och ingen lyftvärkan på snön dvsa när det börjar bli mycke snö så lyffter en viklog från marken och dessutom kastar dom dåligt vilket är livsviktigt när man plogar vägar som går nära kusten, det får inte bli höga plogkarmar då driver dom igen på nån timme utan problem. men det hadde varit guld värt att ha en vik på tex skolgårdar osv. samma problem är det med dom multiplogar jag sett och dessutom koster en lite större sån så fruktansvärt mycke pengar att man blir mörkrädd
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

Freddejansson

#8 » 22:54:47, 27-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp ej med korta armar, dels så är geometrin utformad för långa armar, sen kan du inte göra nått annat med lyften, du kan inte ha någon adapter eller redskap ifram utan att ha ett par långa också.
På förra traktorn hade vi en heva 3,5 ton med korta armar, totalt värdelös i mina ögon. Nu sitter det en originalmonterad lyft, dock är det mesta från zeudberg som jag fattat, med långa armar, man får upp högarna lättare, och man har mer nytta av lyften.
DOck ska man nog satsa på stag mellan om man ska köra väg, och då funkar de inte heller med korta armar. Eller allt går väl...
Freddejansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:37, 24-02-2008
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lamborghini 950 Premium 1997
Valtra X120 2003
Massey Fergsuson 6480 2009
Massey Ferguson 6495 2011
Huddig 860

mickel räv (trådstartaren)

#9 » 21:20:52, 23-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är en sprillans Holms 3.20 vikplog + Zuidberg frontlyft med standardarmar beställd till 6330 :grin: . Känns verkligen kul att ha fräscha och robusta grejor till vintern nu när vi fått ännu mera snöröjning.

Tror att vi kopplar frontlyften på ventilpaketet till lastaren, känns smidigt att kunna styra med lastarspaken.
Senast redigerad av mickel räv 21:21:41, 23-09-2010, redigerad totalt 1 gång.
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

bangt

#10 » 21:24:54, 23-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

bara att vänta på mycket snö då :thumme:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Lars Ivarsson

#11 » 21:50:26, 23-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har precis fått hem en ny Zuidberg frontlyft till min JD 3640.
Långa armar är standard och korta extrautrustning så jag sks ha dom korta till vikplogen och dom långa till övrigt
Dom är ju delade så det är inte svårt att skifta mellan långa och korta
armar, 2 sprintar per arm
Mvh. Lasse
Lars Ivarsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:06, 13-11-2007
Ort: Kumla
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 6420,John Deere 3140,Valmet 805,Zetor 12045,Zetor 3011,Traktorgrävare JCB 3Dx-c4 samt ett gäng veterantraktorer

mickel räv (trådstartaren)

#12 » 16:46:39, 14-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tala la la la! :smile:

Har provat ekipaget nu en plogrunda och det var en jäkla tur att vi hade vikplog, annars hade jag definitivt ej rett ut vägarna då det kom 2 dm blötsnö som dessutom blåste ihop i stenhårda drivor. Så smidigt att kunna köra spets på vägarna och sen v-forma bladet på planerna. Sen är lyfthöjden kanonbra då man får upp en helt annan höjd på högarna än med bom.

Bild
Senast redigerad av mickel räv 16:48:28, 14-11-2010, redigerad totalt 2 gånger.
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

wille

#13 » 11:54:11, 23-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kankse lite sent svar men, skojigt att du blev så nöjd med plogen som det värkar :)
Användarvisningsbild
wille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:52, 04-02-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Wille 655c
Wille 465
Wille 455b
Belos TransGiant
Schmidt Swingo 200+
Toro Z-Master Diesel
Toro Groundsmaster 3280 D


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se