Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Storlek på tippvagn till BM 36

34 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ErikPetersson (trådstartaren)

#1 » 23:56:33, 05-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om nån vet vilken storlek på tippvagn som kan vara læmplig att dra efter en gammal bm36 med frontlastare.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Jag har traktorn till att dra en 3,5 tonns minigrævare med i dagslæget, (bromsad boggitrailer) men eftersom det ofta blir sten och massor øver nær man gør grævjobb så vore det bra med en vagn med tipp så man kan fosla bort dessa sjælv.
Boggi skulle ju vara suverænt men transport kommer mest att ske på asfalterad landsvæg och max 3km långa kørningar så det kanske ær lyx.
Eftersom det inte gæller grævning på heltid så siktar jag på nåt begant runt 25000:- med boggi, eller kring 15 000 utan hade jag tænkt mig.
Det finns många billiga lastbilsbakændar men hade gærna haft något som ær lite lægre så det ær lættare att lasta med grævmaskinen.
Har kollat runt på forumet o blocket och skulle tro sjælv att nånstans mellan 4-7 ton skulle vara ok.
Ett exempel:
http://begmarknad.lantbruksnet.se/sok/a ... ?aid=69355
Ær jag alldeles ute och cycklar hær? Traktorn har (æn så længe) bara jordbruksdrag.
Hur skall man resonera kring bromsar på vagnen? Ett "måste" eller kan man rækna med att traktorn klara bromsa sin egen vikt trots sin ålder? Bromsarna fungerar bra nu men har ju aldrig "hårdtestat" dem.

Tacksam før svar!
Senast redigerad av ErikPetersson 01:52:34, 06-05-2010, redigerad totalt 3 gånger.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B



dimorep

#2 » 18:42:05, 06-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror också att en vagn byggd av kapad lastbil blir alldeles för hög att lasta i, speciellt om det är en boggivagn byggd av en lite nyare lastbil.

Har för mig att man max får dra en vagn som väger hälften av traktorn obromsad. Med bromsar på vagnen så får den i princip väga så mycket som vägen är godkänd för. Dock får traktorns dragutrustning samt bakaxel/hjul inte belastas mer än vad de är tillåtna för.

En lågbyggd "äkta traktorvagn" med bromsad axel och endast bakåttipp är nog det bästa för dig. Boggi är ett stort pluss, dels för att de brukar ha lägre hjul men även större lastkapacitet och lägger över mindre vikt på traktorn. Tänk bara på att inte köpa vagn med större oljebehov än vad du har olja till i hyd. på din traktor.
Låga lämmar är klart att föredra då du ändå alltid får tillr. lastvikt om du lastar schakt eller grus/sten. Lämmar av plåt är betydligt mera stryktåliga och även i viss mån "riktningsbara" med hjälp utav grävaren...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

ErikPetersson (trådstartaren)

#3 » 19:52:50, 06-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ær det inte traktorn bruttovikt?? Jag har tidigare kollatt denna tråden
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... c&&start=0
och dær verkar det som man får dra traktorns brottovikt obromsat.
Vikt "Från" vagnnen som ligger på draget ræknas (som jag fattat det) av från vagnen och læggs till på traktorns bruttovikt.
Således: Traktor 2,5 ton, jordbruksdraget tål 500kg verktikalt?
max brutto på vagn blir isåfall 3,5 ton med 500 kg tryck på draget.
Det blir inte så mkt øver till nyttolass, kanske 2,5t massor per svæng obromsat.
Næsan exakt samma viktførhållande som jag kør med nu under grævartransporter.

och även i viss mån "riktningsbara" med hjälp utav grävaren...

Det dær har jag itne ens tænkt på, ænnu ett argument før plåtlæmmar.

Om man skulle gøra traktorn "bromsande" så får man væl køpa en hydraulventil før 5000:- kænns inte vettigt att bygga om gammeltraktiorn før mkt. Kanske ær læge att køpa en lite nætt billig vagn på 3-4 ton sålænge och uppgradera med større tarktor och vagn længre fram.

Liten vagn funkar ju rætt øk sålænge før det blir såpass korta trasporter.

Tack før många bra synpunkter!

Edit: Idealet vore ju om man kunde baxa upp grævaren på tippvangnen och krænga ivæg boggislæpet. Idag kør jag upp utan ramper før det sparar tid och konkande. Någon som testat minigrævare på mindre tippvagn?
Senast redigerad av ErikPetersson 20:57:37, 06-05-2010, redigerad totalt 2 gånger.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

dimorep

#4 » 21:48:42, 06-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brydde mig inte om att gå in på de exakta reglerna (för obromsat släp efter traktor) i förra inlägget, bara nämnde att det fanns. Då det enligt mig ändå skulle ge för liten laglig lastkapacitet tills. med din traktor för att vara lönt att investera i vagn för!

Helt klart att en "riktig" bromsventil är ganska dyr i förh. till vad din traktor och ev. vagn är värda. Ett alternativ är att ta ut olja till vagnsbromsen från traktorns hyd.uttag och "bromsa" med tippreglaget!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

ErikPetersson (trådstartaren)

#5 » 22:06:44, 06-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

mig ändå skulle ge för liten laglig lastkapacitet tills. med din traktor för att vara lönt att investera i vagn för!

Aha! Ja en helt vetiig mænniska hade nog slopat obromsad vagn på denna lilltraktorn :grin:

Det ær møjligt att gøra så? Bromsa med tippreglaget? Tekninskt ær det væl inga problem men det låter før mig som ær novis vanskligt att få det att funka i praktiken. (Det ær ju ganska lætt att æven som nybørjare komma på tekniska løsningar på problem men att sen veta om det funkar ær døsvårt utan erfarenhet) Kankse inte ær værre æn att man får dra lite i spaken i nedførsbake...
Har du/någon annan kørt med någon likande løsning någongång?
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

dimorep

#6 » 22:14:59, 06-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört 60 tons traktorekipage (3 vagnar) yrkesmässigt under flera år med släpvagnsbromsen manövrerad på det viset!
På nyare traktorer med högra flöde / tryck är det lämpligt att montera in en tryckb. ventil + flödesstrypning för att få bromsfunktionen lite mjukare, men det lär du inte behöva på BM 36:an.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#7 » 22:41:51, 06-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mesta har redan besvarats av dimo men några kommentarer i alla fall:

Lastbilsarschel är ruskigt tunga! Glöm det med en gång!
Många gamla traktorkärror har slutkörda/torrspruckna däck som kommer att haverera rätt snart. Tänk på det då du bedömer priset. Och däcken är viktiga, tro mig!
Bromsar = trygghet! Och det går alldeles utmärkt bra att bromsa med ett separat reglage. Känns avigt i början men kör med enbart släpbromsarna i början så blir det en vana att ha handen på bromsreglaget och med vanan kommer tryggheten i körningen.
Har du bara ett en enkelverkande uttag på traktorn så kan du alltid sätta en väljarventil (ett vred) på dragbommen för att skifta mellan tipp och bromsar men kom ihåg att ställa in den på bromsläge innan du åker iväg. Det ser så konstigt ut att sprida lasset inför ett rödljus. :mrgreen:
Som dimo skrev så är plåtlämmar definitivt att föredra. Riktbara och tar inte alls lika mycket stryk av storsten.

Bild Tillägg efter 59 sekund(er):

Ingen hitch? En sån får belastas med tre ton (om bara traktorn tål det). Mycket stödlast = mer fäste.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ErikPetersson (trådstartaren)

#8 » 22:55:19, 06-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser så konstigt ut att sprida lasset inför ett rödljus.

Eller i nedførsbacke vrålandes i svordommar med panik i blicken! :lmao:

Tack bægge før denna infon! hade faktiskt ingen aning om att man kunde løsa det så enkelt. Nu skall jag bara hitta en låg plåtvagn med bra dæck och bromsar!
:thummar:

Tyværr ingen Hitch :sad: Det ger mig lite huvudbry hur mycket jag vågar tryck på jordbruksdraget. Hitch hade jag velat ha och letar efter en sådan så førhoppningsvis så hittar jag en førr eller senare.

Traktorn væger ungefær 3 ton med frontlastaren så 3 på hitchen kanske blir lite saftigt?? Får kolla upp vad baktofflorna klara med innan :driver:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson (trådstartaren)

#9 » 21:10:52, 31-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behøver lite hjælp med åsikter från ni som har erfarenhet hær, har efter mkt letande hittat något som ev skulle kunna fungera i vagnsvæg. Detta ær en tippvagn av mærket Velsa, finsk modell. Kvaliten verkar bra och den skall vara i ok skick. Stoleken ær 8 tonns lastførmåga. boggie som synes och bromsar. Dæcken ser ut till att vara ok skick, vet ej hur det ær med ev torrsprickor. Det går att ta av øverdelen på sidorna och framgaveln så att den blir låg och lætt att lasta med grævaren.

Priset 35K+moms (Som 1/2 4wd traktor!) verkar vara gængse pris før tippvagnar i denna storlek, har inte hittat billigare iallafall. (Pris æv væl svårast att råda om oxå)
Det ser ut att vara hel baklæm, upphængd i nederkant kanske itne ær ideellt? Blir svårt att lasta bakifrån med den. Ær det nåogot man kan kapa av eller gøra delbart sjælv?

Ær det vettig storlek før traktorn? Tror den ær lite før stor men det skall ju bli en større traktor framøver och tills dess kanske man inte behøver lasta fullt...

Edit: Bæst vore ju om man kunde skifta fram och bakgavel, om detta låter sig gøras...

Har letat info om dessa på nætet men inte hittat mkt.
Lite bilder på skønheten:

Bild


Bild


Bild

Bild
Senast redigerad av ErikPetersson 21:19:04, 31-05-2010, redigerad totalt 2 gånger.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

dimorep

#10 » 22:30:40, 31-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vagnen på bilderna har TOPP-hängd baklämm, med centrallåsning i underkant.
Kräver en hög baklämm om den ska kunna "öppna upp" tillr. så att man vid tippning blir av med massorna och kan tippa i en stor hög utan att den blir utdragen.
Vill du få en vagn med låga lämmar runt om så är det lämpligare med en som fälls neråt, då slipper du även "häkta av den" om du ska lasta grävaren på vagnen med ramper.

Kellfri säljer liknande vagnar nya för 56.900:- ex. m.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

ErikPetersson (trådstartaren)

#11 » 22:56:39, 31-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack då førstår jag varfør læmmen se rut som den gør. Kellfri har ju æven en vagn som lastar 7 ton och kostar 38700 ny, ingen boggie dock. annars kænns den som ett bættre alternativ, fråga ær hur viktigt der ær med boggie, kænns som grænsen før biggie går dær nånstans vid 5-7 ton.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

björken

#12 » 09:49:28, 01-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Velsa är bra grejer. Hellre en begagnad sån än en ny Kellfri.
Priset är nog ganska normalt, tror inte att den tappar mycket mer i värde framöver om du sköter den. Kan nog vara annat med en 10-15 år gammal Kellfri...
Återigen, utan att vara expert så tror jag du komplicerar det hela genom att ha din 36'a som dragare. Skaffa en lite stadigare dragare först med hitch och lite högre kapacitet på hydrauliken, t.ex. BM650/700, Ford 5000, MF 575, JD 3030 eller nåt så blir nog kärrvalet enklare sen.
Visst är 4wd suveränt, men knappast avgörande om du mest ska dra kärra, största fördelen med drivna framhjul är ju vid lastarjobb, plöjning, skogskörning osv. Tror du kan hitta en fräschare 2wd för vettiga pengar än de enstaka 4wd som finns under 100k
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

ErikPetersson (trådstartaren)

#13 » 10:44:55, 01-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset Björken. Priset verka ok, har somsagt inte hittat nån motsvarande billigare. Det ligger ju mkt i att en kvalitetsvagn behåller värdet bättre. Sen skulle jag gärna ha en boggie.
Vad gäller traktorn så borde jag såklart ha en nyare och större, men pengarna just nu räcker endast till en vagn om jag inte skall låna, och skall jobba nu i juni så det hade varit bra med en snabbt. Traktorn fungerar ju att flytta grävaren med och köra ut grus med (har lastare på den) däremot fungerar inte trailerna att köra massor på, så därför jag tycker det är mest akut med tippvagn. Sen kommer det inte att bli några stora volymer så om det gick att köra med sålänge så skulle det nog vara det bästa alternativet. Sen kan jag sålänge leva med att man ev får köra långsamt och att det tar läng tid o tippa, att man får växla en massa osv. Men undrar om det överhuvudtaget går å köra med dyligt ekipage (under förutsättning att man inte har höga krav på prestanda)?
Har sett nån youyubefilm med en 36:a med ett stort tippflak med massor på och det verkade ju fungera vad jag kan förstå. Sen körde man väl en del rejäla vagnar balkom BM55 förr. Men himla svårt å veta när man inte hållt på liknade förut. Det är möjligt att jag är ute och cycklar här och att det är helidiotiskt att försöka hålla på med den gamle häcken, men om det gick fast med sämre fart så skulle det vara ett altrenativ sålänge.

Bild Tillägg efter 10 minut(er):

Jag förstår ju att det inte är ideellt, men sånahär bilder (från blocket) skapar ju massor med naiva tankar i huvet..
Dendär vangen är nog ignen 8 tonns kanske men inte jättelång ifrån. Sen hade den traktorn hitch iofösig men det borde väl gå med jordbruksdrag med, även om det blir mera krångel vid koppling såklart.


Bild
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Michael Meier

#14 » 11:32:06, 01-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm för allt int bort att jordbruksdraget int tål några större belastningar, och vägkörning med gruskärra och jordbruksdrag ?

Jag skulle råda att int köra gruskärra på ett sådant drag.

fall int för den frestelsen, skador i asfalt, skador på mötande, skador i plånboken.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ErikPetersson (trådstartaren)

#15 » 12:15:39, 01-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Humm
Jag skulle råda att int köra gruskärra på ett sådant drag.



Det är jusst såndär jag själv inte har kollpå. Har frågat andra folk (inte på maskinisten) och då får man svaret att ett jorbruksdrag tål "hur mkt som helst"
(DET fattar ajg ju att det inte gör iof :mrgreen: )
Men hade uppfattningen att det skulle gå bra efter vad man hört. Är det så så är det ju bara att glömma, inte mkt man kan göra åt saken. Det är inte så att jag blint måste köra tippvagn med den gamla traktorn, men om det var möjligt så hade det varit skönt att kunna frakta massor hjälpligt utan att köpa ny traktor. Men är det fara för liv och lem (!) så är det givetvis inget jag tänker ge mig in på.

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Det skulle inte ens vara tillrådigt att köra runt med halvt lass? 4t?
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: andreasjansson, Google Adsense [Bot] och 27 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se