Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Läckande bränslefilter

20 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#1 » 21:33:04, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har lite problem med läckande bränslefilter, det är filter av CAV 296 typ, som sitter i BM 430, monterade ett nytt filter idag, och det läcker från tätningsringarna, något förslag på hur man kommer till rätta med problemet ?

det nedre bränslefiltret är rätt svårt att komma åt att byta med lastaren monterad, så jag funderar på att flytta filtret till annan plats.

Har det någon betydelse var filtren är placerade för dess funktion eller något sådant ?

/VolvoBMNisse
Senast redigerad av VolvoBMNisse 16:49:02, 30-04-2011, redigerad totalt 2 gånger.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78



Mikael.Johansson

#2 » 21:52:57, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som verkar vara fel? Är det skruven i mitten som inte drar åt tillräckligt. Den kanske är för lång. Eller kanske har du använt fel tätningsringar.

Filtrens placering har nog ingen betydelse.
Senast redigerad av Mikael.Johansson 21:53:19, 08-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

LeifAndersson

#3 » 22:06:39, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det en gammal packning kvar i filterhållaren ? Kolla med en vass mejsel, har hittat några "extra"packningar där.
Vart filtren sitter har ingen betydelse för fungtionen.
Tycker inte det år några större problem med orginalmonteringen,har bytt några hundra utan problem.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#4 » 22:28:05, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade loss hela filterhållaren och kunde kontrollera noga att ingen gammal packning finns kvar.

Det är 3 st tätningar jag bytt, en ovanför filtret, en under och en O-ring som sitter i centrum i filterhållaren, blev över en liten O-ring, vet ej vart den ska sitta.

Hur hårt ska man dra skruven ?

Det börjar läcka när man drar på lite gas, syns tydligt hur det rinner diesel från filtret.

Jag har rätt så trångt med första filtret monterat på originalplatsen då frontlastaren begränsar åtkomligheten ganska mycket, därför som jag flyttade på filtret till en mer lättåtkomlig plats.

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Mikael.Johansson

#5 » 22:47:52, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du alla tätningarna på plats så drar du skruven tills det inte läcker längre.
Om underdelen är av glas så kan den ju vara lite ojämn, så man kanske kan vrida lita på skålen och filtret när man drar åt.

Edit: kanske
Senast redigerad av Mikael.Johansson 15:26:20, 13-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#6 » 23:08:16, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för snabba svar.

Ska testa dra skruven tills det slutar läcka, har aluminiumbotten på bägge filtren.

Misstänker lite att det är filterhållaren som det är fel på, de förra filtren jag satte nya i december började läcka, provade dra åt skruven hårdare, men det började läcka mera, bytte nu igen till 2 st nya filter som även de läcker på samma ställe som de förra.

Funderar på att sätta en filterhållare med dubbla filter, finns kompletta hos OIE och är inte så dyra, alternativt endast filterlock för dubbla filter.

/VolvoBMNisse
Senast redigerad av VolvoBMNisse 23:10:08, 08-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

rama

#7 » 23:32:11, 08-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag brukar kassta på damm dä brukar man se varifrån läckan kommer eller tjok svart spillolja den tvättas bort har åven andvänt spritpenna vid bensinlekage. lycka till :bira:
rama
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:25, 05-12-2009

LeifAndersson

#8 » 09:08:17, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen är filterhållaren sönderdragen dessa filterhållare är en vanlig res.del.
Tätningsringarna är av lite olika storlek och får inte förväxlas.
Om du drar till filtret löst och sedan roterar filtret när du slutdrar brukar det bli tätt.
Och i hela bränslesystemet: Det blir inte tätare för man drar HÅRT,om du byter ut tätningar,brickor och skadade komponenter blir det tätt utan våld. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#9 » 09:32:12, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska testa och se om det slutar läcka.

Kollade returledningen, men det droppar bara och efter en stund börjar det rinna svagt från röret (lossat från den lilla burken som är kopplad till thermostarten). Tog loss banjobulten där röret sitter i filtret, finns ett litet hål längst ut på bulten men inget hål på sidan ?

Ska det vara ett hål i sidan på bulten ?

Behöver snabbt svar då jag håller på att skruva just nu.

Verkar konstigt, för då kan ju inte bränslet komma till returen och då blir det väl för högt matartryck ?

Såg precis att det finns ett mycket litet hål i sidan på bulten, antar att det här är överströmningsventilen ?

Tur att jag såg hålet, annars hade jag borrat ett nytt :mrgreen:
/VolvoBMNisse
Senast redigerad av VolvoBMNisse 09:44:26, 09-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

LeifAndersson

#10 » 09:49:43, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra fråga. Har lossat den där massor av gånger utan att funderat på hur den ser ut. Låter lite skumt.
Ska upp på firman under dagen, kollar på en 400 som står där hur det ser ut.
Återkommer.

/Leif

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

OK.då år det lungt.
Senast redigerad av LeifAndersson 09:52:54, 09-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#11 » 11:18:29, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst ser man hålet i bulten om man tittar mycket noga, en liten nål går nog att få i men mer än så är det inte, tycker att hålet verkar litet för att vara till returledningen.

Har startat, kört, kollat filtren, torkat av dragit fast hårdare, och upprepat, det verkar som om det inte läcker något från filtren just nu iallafall, men jag har dragit skruven mycket hårt, vågar inte dra den hårdare, finns risk för att skruven går av. :slag:

Anledningen till att jag började greja med filtren var egentligen att en av pinnbultarna var dålig där nedre filterhållaren sitter fast, och skulle bytas ut, nu visade sig att det är svårt att få tag i pinnbultar, men skruvar var däremot inga problem, så jag satte skruvar.

Eftersom filtret nu är på annan plats, så satte jag en rejäl bit plattjärn där filtret tidigare satt, så att motorvärmaren hålls på plats.

Edit:
Det är samma pinnbultar till filterhållaren vid motorvärmaren som det är till avgasgrenröret, lätt att få tag i :thumme:

Filtret sitter nu på den plats den ska vara på.

/VolvoBMNisse
Senast redigerad av VolvoBMNisse 23:07:30, 01-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Michael Meier

#12 » 11:58:03, 09-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man stryper returflödet med ett litet hål, så bibehålls ett övertryck i systemet (som det ska vara) annars bli det fritt utlopp.

Dock kvarstår ju frågan om det är rätt placering av banjobulten.

Sitter det en skruv i banjoskruven, så är det ofta en avluftning, placeras företrädesvis i högsta punkten på den delen av lågtryckssystemet som ska avluftas (filterhållarna ska ju ha egna avluftningsskruvar).

kan vara eventuellt möjligtvis kanske att du har ett för högt tryck i lågtrycksledningen och att det är därför du har läckage....
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mnilsson

#13 » 10:23:36, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppar på detta inlägg. Finns det inte ett utbytesfilter som ersätter filter och glaskopp? Har för mig att jag har läst detta någon stans men kan inte hitta det igen, jag har samma problem med läckage.
mnilsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:04, 26-09-2010
Maskintyp: Traktorgrävare

LeifAndersson

#14 » 10:37:55, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en "underdel" i metall som ersätter glaskoppen men filtret blir som tidigare.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#15 » 15:23:00, 13-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag söker efter underdelen i metall, men bara funnit glas, var får man tag i en underdel av metall ?

Jag har även planerat att försöka ersätta de två filtren med en hållare för två filter, om det får plats.

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: axnasen, Google Adsense [Bot] och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se