Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bränsleproblem MF 175S

60 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ptnilsson (trådstartaren)

#1 » 10:56:30, 21-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag följer med intresse detta eminenta forum och slås ständigt av hur många kunniga personer det egentligen finns med otaliga idéer och konstruktiva lösningar på våra vardagliga problem. Nu har jag förstås själv hamnat i en situation som jag inte klarar av och behöver goda råd.

Jag har en MF 175S -70 som jag sedan i höstas inte får igång. Tidigare har den startat utan problem. Traktorn går fint på startmotorn men tänder inte. Jag har kontrollerat att det inte är stopp i tanken, monterat ett nytt filter i densamma, bytt det primära bränslefiltret med glaskopp och bytt matarpump. Jag har lossat alla anslutningar i samband med bränsleledningarna lite lätt och kontrollerat att det flyter bränsle, vilket det gör. Jag har luftat enligt handboken ett flertal gånger och nött ut mina fingrar på matarpumpen. Vad jag ser är att det inte kommer något bränsle till spridarna oavsett om jag handpumpar eller kör på startmotorn.

På detta forum har jag läst i princip alla trådar med liknande problem och alla verkar få igång sina maskiner efter luftning eller liknande men min vill helt enkelt inte och jag är rådlös.
Kan det vara fel på dieselpumpen? Jag såg i en tråd att stoppreglaget kan fastna och hur kan jag kontrollera det?

Jag bifogar en bild på dieselpumpen.

Är ytterst tacksam för förslag och idéer.

Mvh
/Per

Bild
Användarvisningsbild
ptnilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:04, 17-11-2009
Ort: Ludvika
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF-175S



Claes Folkesson

#2 » 11:16:17, 21-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna luftskruven närmast gasreglaget på bliden och pumpa på handpumpen, om det då sprutar en ståle med diesel så har du ju ingen luft dit.Det ska bli en ståle, inte bara komma lite diesel.(så du ser att det är bra flöde...)
Ställ sen handgasen på full gas och öppna två spridarrör(ser du ju ut att ha gjort redan..)
Låt två spridarrör sitta fast.
Sen kör du på startmotorn en stund, börjar det komma diesel i spridarrören då är det inget fel på stoppreglaget.

Det går inte lufta mellan insprutningspumpen och spridarna med handpumpen men det vet du nog redan..

Kommer det ingen diesel får du lyfta på locket och titta.Det är en liten fjäder så sitter i en reglagearm, kolla vilket hål den sitter i.
Bara att ta det sakta och försiktigt.
Kan vara lite meck att få locket tätt sen så lyft det inte i onödan...
Lycka till
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

ptnilsson (trådstartaren)

#3 » 12:03:58, 21-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Claes

Tack för ditt svar.

Jag har öppnat luftskruven i samband med luftning så att det har flödat rikligt men aldrig lossat den helt så att det sprutar. Har också ställt full gas, öppnat två spridarrör och kört på startmotorn men det kommer förstås inget bränsle. Ett problem är att batteriet inte räcker längre än nån minut men ska väl vara tillräckligt för att det ska hinna komma bränsle?

Att öppna dieselpumpen, görs det via de plomberade skruvarna och är det tillräckligt att täta med packmassa vid ihopsättning? Har inte gjort inbrott i en sådan tidigare.

/Per
Användarvisningsbild
ptnilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:04, 17-11-2009
Ort: Ludvika
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF-175S

Mikael.Johansson

#4 » 13:00:23, 21-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fråga: vad var det som gjorde att traktorn stannade eller inte gick att starta i höstas? Körde ni slut på bränslet?
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Jars

#5 » 13:03:25, 21-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en liten vingpumphjul inne i det runda där bränsel kommer in (högra gavlen) det är av plast och
när den går sönder så kommer traktorn ej igång, kolla där först bara 4 skruvar så får du ser.
om du behöver öppna övre lock på pumpen så har jag packning till det samma,bara att skrika till.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

ptnilsson (trådstartaren)

#6 » 13:53:12, 21-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:Det finns en liten vingpumphjul inne i det runda där bränsel kommer in (högra gavlen) det är av plast och
när den går sönder så kommer traktorn ej igång, kolla där först bara 4 skruvar så får du ser.
om du behöver öppna övre lock på pumpen så har jag packning till det samma,bara att skrika till.


Hej Jars

Där har jag öppnat och jag såg några plastbitar som gick att flytta men hur ser jag att det inte fungerar?

Mikael.Johansson skrev:Fråga: vad var det som gjorde att traktorn stannade eller inte gick att starta i höstas? Körde ni slut på bränslet?


Hej Mikael

Jag har inte kört slut på bränsle utan i samband med att vi flyttade norrut sommaren -09 kunde vi inte ta med traktorn direkt utan den fick stanna kvar. När vi fick tag i en transport i höstas kunde de inte starta den utan fick bogsera på den. De använde bl.a. startgas och försökte vid flera tillfällen. När den kom till oss startade jag den direkt(!) och körde den till den plats den står nu men den har inte startat sen dess(?). Tyvärr har den förstås stått utomhus så en del regn och snö har gjort sitt.
Användarvisningsbild
ptnilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:04, 17-11-2009
Ort: Ludvika
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF-175S

Mikael.Johansson

#7 » 16:29:44, 21-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan göra så här:
Öppna den nedre urluftningsskruven (vid pilen) och kör på startmotorn (inte handpumpa).
Om det då kommer diesel utan luft ur urluftningsskruven så är det inget fel på bränsletillförseln eller matarpumpen.

Felet ligger i så fall i insprutningspumpen.

Kommer det diesel enligt ovan så skulle jag prova med att bogsera traktorn med ett par spridarrör lossade vid spridarna.
Bild
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

LeifAndersson

#8 » 17:04:31, 21-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna locket vid vingpumpen och kör runt motorn lite försiktigt, kolla så rotorn snurrar.Inte helt ovanligt att axeln går av. :(
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#9 » 17:13:10, 21-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Du kan göra så här:
Öppna den nedre urluftningsskruven (vid pilen) och kör på startmotorn (inte handpumpa).
Om det då kommer diesel utan luft ur urluftningsskruven så är det inget fel på bränsletillförseln eller matarpumpen.

Felet ligger i så fall i insprutningspumpen.

Och om det INTE kommer diesel ur den luftningsskruven då du kör på starten, men kommer om du handpumpar så är felorsaken felmonterad matarpump!
Då har du fått matarpumpens "hävarm" på fel sida om nocken som den ska ligga an mot.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Jars

#10 » 17:21:02, 21-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man efter luftnings procedur får inge bränsle ur spridarrör med startmotor
då vägrar ferguson o andra motorer att komma igång och är det samma typ av pump som din så är nog felet där bak och där skall finnas en vingpumpshjul
som du kan dra ut.
så ledes inga plastbitar !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

ptnilsson (trådstartaren)

#11 » 17:50:05, 21-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Du kan göra så här:
Öppna den nedre urluftningsskruven (vid pilen) och kör på startmotorn (inte handpumpa).
Om det då kommer diesel utan luft ur urluftningsskruven så är det inget fel på bränsletillförseln eller matarpumpen.

Ur båda urluftningsskruvarna kommer det bränsle så fort jag öppnar dem men du menar att det ändå kan finnas luft i systemet och att jag ändå ska köra på startmotor/handpumpa? Jag har tidigare bara öppnat och sett att det runnit bränsle.

Jars skrev:Om man efter luftnings procedur får inge bränsle ur spridarrör med startmotor
då vägrar ferguson o andra motorer att komma igång och är det samma typ av pump som din så är nog felet där bak och där skall finnas en vingpumpshjul
som du kan dra ut.
så ledes inga plastbitar !

Är fortfarande lite osäker på hur vingpumpshjulet ser ut men jag ska kika lite närmare så kanske jag förstår bättre. Som sagt, jag är inte så bekant med att dissikera pumpar.

Härligt med alla förslag. Energin kommer tillbaka och det är roligt att felsöka igen för att få igång den!
/Per
Användarvisningsbild
ptnilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:04, 17-11-2009
Ort: Ludvika
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF-175S

Jars

#12 » 11:07:06, 22-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hitta ett par bilder
011 Igen geggad pumphus

Bild

013 där syns vingarna och dessa skall vara hela

Bild
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

ptnilsson (trådstartaren)

#13 » 17:22:32, 22-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Du kan göra så här:
Öppna den nedre urluftningsskruven (vid pilen) och kör på startmotorn (inte handpumpa).
Om det då kommer diesel utan luft ur urluftningsskruven så är det inget fel på bränsletillförseln eller matarpumpen.

Felet ligger i så fall i insprutningspumpen.

När jag kör på startmotorn kommer det bränsle något mer stötvis men mängden är densamma och ingen luft vad jag kan se. Det är ingen "stråle" direkt men bränsletillförseln finns där.

dimorep skrev:Och om det INTE kommer diesel ur den luftningsskruven då du kör på starten, men kommer om du handpumpar så är felorsaken felmonterad matarpump!
Då har du fått matarpumpens "hävarm" på fel sida om nocken som den ska ligga an mot.

Samma sak om jag handpumpar, något mer bränsle men inte heller där någon "stråle". Jag kan inte se hur hävarmen skulle kunna hamna fel då nocken upptar den övre halvan i monteringshålet och hävarmen är monterad på nedre delen av matarpumpen? Den går bara att montera på ett sätt.

Tack för bilderna på pumphuset Jars, min är inte geggad och vingarna rör sig när den roterar så jag antar att den delen är ok.

Självklart har jag också lyckats klanta till det så något som redan var svårt har för mig blivit betydligt svårare som ni kan se på bilden. Hur ska jag gå vidare nu? Försöka hitta en annan dieselpump?

Bild
Användarvisningsbild
ptnilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:04, 17-11-2009
Ort: Ludvika
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF-175S

Jars

#14 » 17:55:11, 22-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Ifall han håller tätt så då kan du flytta ett steg till vänster montera
på en bromsluftare där , det håller vet jag
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Osaka

#15 » 18:36:32, 22-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite offside, men den övre luftningen ska inte behövas luftas för att motorn ska gå igång, men den ska luftas ändå för att pumphuset ska fyllas helt med diesel och smörja och rostskydda mekansim där inne.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hartagga och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se