Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Krasslig vattenpump på Volvo BM 350 Boxer

28 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

taxidriver

#16 » 20:51:03, 20-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo själlvklart var det 6202z :slag:

Det gamla såg ut som ett "vanligt" kullager utifrån, men det ska disekeras med vinkeslip innan jag sätter i hop pumpen. Jag ser iof ingen anledning till att ha nån typ av speciallager som tvåradigt eller rullager
Senast redigerad av taxidriver 21:02:06, 20-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36



johan.eriksson

#17 » 23:23:13, 20-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt lager i vattenpumpen på min Terrier och på kompisens T-24 och där var bredden på lagret också 12,5. Lagerhandlaren rev sig i huvudet och det slutade med att jag satte i lager som var 11mm breda och gjorde en ny distans mellan lagerna.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

jörgen.ottosson

#18 » 07:13:54, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

taxidriver skrev:Jo själlvklart var det 6202z :slag:

Det gamla såg ut som ett "vanligt" kullager utifrån, men det ska disekeras med vinkeslip innan jag sätter i hop pumpen. Jag ser iof ingen anledning till att ha nån typ av speciallager som tvåradigt eller rullager


...men du kan ju ta en funderare på om du ska ha metall tätat (-z) eller gummitätat (-RS) på en eller på båda sidor... :thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Lasse A

#19 » 12:10:55, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta ett 2RS=gummitätat så lär det nog hålla lite längre.

/Lasse
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Lasse A

#20 » 12:13:01, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

"äre inte 6203 ? 3x5=15 axeldiameter?? Men det kanske inte stämmer på alla lager dimensioner"

Börjar vid axel 20mm och uppåt.

/Lasse
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Mikael.Johansson

#21 » 12:29:52, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

6202 lär vara 15 mm invändigt i normalfallet.
http://www.kullager.se/sv/search?q=6202

Om man har smörjning med smörjnippel emellan lagren så tror jag det är bäst med en plåttätning på utsidan. Har man helkapslade lager så sätter man smörjningen ur spel, och säkrast är väl då att ta bort nippeln.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Lasse A

#22 » 13:08:08, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan inte smöja ett plåtkapslat lager heller, om man inte
petar bort tätningen på ena sidan.

/Lasse
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

taxidriver

#23 » 20:04:03, 21-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det gamla lagret isärtaget..Och det var ett "vanligt" kullager.

Anledningen att det var 1,5mm bredare än standard lagret var att tätningen var lite mysko, den bestod av två mässingsringar/brickor med filtpackning emellan. Så det kommer att bli ett 6202 2rs som får ersätta

Så nu är det bara svarvning av pumphjulet och montering som återstår.
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

taxidriver

#24 » 21:14:46, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är allt grejat och monterat. :grin:

Svarvnigen av kolytan på pumphjulet var behövlig och gick till så att jag svarvade en distansrig av ett rör som hadde något mindre diameter än pumphjulet (för att få kolytan utanför backarna) Till svarvstål använde jag ett ganska spetsigt stål med liten radie

Vid ihopmonteringen så var vekstadspressen + möjligheten att svarva till olika presshylsor och dorn lätt oumbärligt...annars så var det egentligen ingen svår operation förutsatt att man åtminståne har lite humm om att skruva

Känns rätt fint nu när han står och puffar på tomgång utan att man blir glykolnedskvätt när man står och njuter av sin fina traktor utan att ha blivit mer än ca 300kr fattigare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

jörgen.ottosson

#25 » 22:02:42, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Svedjan83

#26 » 19:20:56, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker en gammal tråd.
Ska byta vattenpump på en Volvo T35 ,alltså 1053 motor och har köpt en pump till en 1113 motor och ska byta remskiva.
Men hur sitter klumpen utanför remskivan fast ?
Slagit ut rörstiftet och skruvat lös bultarna men den sitter fast på axeln ändå.

Vad har jag missat ?Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190806/900658d2842a73a480f5c146881d3281.jpg


Skickat från min X5max_PRO via Tapatalk
Svedjan83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:26:04, 24-07-2010
Ort: Skellefte
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hjullastare JCB 416
Hjullastare JCB 410
Bandgrävare Hanix
Baklastare BM 218

jörgen.ottosson

#27 » 21:00:25, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man använder en avdragare för att dra av den. ( SVO 2265 heter volvo-verktyget, men det går med annan liknande avdragare också....tex en tjock plåt med 4 st hål för skruvarna och ett hål i mitten för avdragarens skruv.....och så använder man en vanlig kloavdragare ) Det skruvas fast i skruvarna på framsidan av "klumpen" och pressar mot axeländen. ( efter att man demonterat pinnen om du gjort)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Svedjan83

#28 » 04:57:17, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gamla gick bra att ta sönder, behövdes ingen avdragare, var lite nött och glapp.
Provade igår med en avdragare jag har som passade i två hål och bult mitt i axeln.
Spännde på den ordentligt men inget ville röra sig. Då lämnade jag det så och gick in.
Ska fortsätta ikväll, får väl ta större nyckel och dra med. :)

Skickat från min X5max_PRO via Tapatalk
Svedjan83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:26:04, 24-07-2010
Ort: Skellefte
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hjullastare JCB 416
Hjullastare JCB 410
Bandgrävare Hanix
Baklastare BM 218


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se