Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vänster broms hugger/nyper trots bra bromsbelägg? Vad göra?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ludwig (trådstartaren)

#1 » 11:46:30, 10-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska nu sätta på nya däck på min MF240 och passade på att kolla in bromsarna och dess belägg när ändå hjulen var av. Jag har nämligen upplevt att vänster broms inte är särskilt känslig, utan mer "allt eller nästan inget". Fick då tipset av en kollega att kolla om beläggen var slut på den "huggande" sidan. Alltså kollade jag beläggen i går och döm om min förvåning när alla var väldigt fräscha, typ minst 3-4 mm kvar på bägge sidor av traktorn?

Bromsarna är justerade enligt instruktion, kan dock inte förstå varför det hugger på vänstersidan? Kan det vara nåt fuffens med trumman, kan den vara oval eller kan det vara nåt underligt med slitytan? Ingen pulserande bromsverkan heller..?

Vad ska jag göra för att komma till rätta med detta, någon som har nåt tips? Inte så kul att bränna fram i 27 för att sedan bromsa och hela traktorn flyger av vägen.. :driver:
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP



LeifAndersson

#2 » 13:29:04, 10-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök på bromsar MF135, har för mig att vi diskuterade bromsar & justering i vintras. Den har samma bromsar.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ludwig (trådstartaren)

#3 » 16:04:31, 10-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade bara en tråd om justering på en Nuffield, men teorin är ju densamma. Får prova vad som står där, mest rengöring/avrivning i mitt fall. Underligt att jag inte hittade den förut, nåväl tack så länge!
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

LeifAndersson

#4 » 16:14:58, 10-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som mins tråden där vi diskuterade (och justerade) bromsar på MF 135. Borde ha varit i vintras.
Den började säkert som något annat och vi halkade in på bromsar.

Bild Tillägg efter 16 minut(er):

Upphittad !

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], soren.strandberg och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se