Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Diverse läckage

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

dalle82 (trådstartaren)

#1 » 12:40:49, 24-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

har en volvo bm 430 sedan 1,5 vecka tillbaka. Är ganska så nybörjare på att skruva. Igår bytte jag motorolja och oljefilter på den. Upptäckte då att det läcker dels olja och diesel på 2 ställen.

Läckage 1 är vid insprutningspumpen, det droppar diesel (en droppe var 10 sekund iaf) från en skruv/bult undertill.Kände på den men den verkade sitta ganska fast. vågade inte dra åt för mkt då jag inte har. Verkade som det sipprade lite lätt från en skruv på sidan också.
Har ringat in i följande bild på det jag menar.

Bild

Är det något som behöver spännas eller kan där sitta nån packning som är dålig? vågar jag skruva på dem ? vet att tidigare ägare luftat den för inte så länge sedan pga soppatorsk. Men jag vet inte om de skruvarna lossas för det.

läckage nr 2, upptäcktes nära oljepluggen. Vid skruvförbandet som håller ihop traktorn, mitt under där vid skarven är 2 hål som det droppar lite olja från. Tyckte det var konstigt att där är 2 hål rakt in, men kanske är till kopplingen ?
kan fixa en bild senare på detta.

Traktorn går perfekt och startar väldigt lätt .

Någon ide på vad jag kan göra ?
Senast redigerad av dalle82 12:41:55, 24-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420



Mikael.Johansson

#2 » 13:17:27, 24-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den övre skruven på insprutningspumpen, som du har ringat in, är urluftningsskruven. Den mindre delen som är 8 mm är det som man lossar och den kanske inte är dragen eller sönderdragen. Blir det inte tätt så kan man montera en 5/16" UNF i stället.
Det kan ju läcka ner så att det ser ut som att det läcker även på den nedre skruven, som nog är till ett av spridarrörern.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dalle82 (trådstartaren)

#3 » 13:50:13, 24-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Den övre skruven på insprutningspumpen, som du har ringat in, är urluftningsskruven. Den mindre delen som är 8 mm är det som man lossar och den kanske inte är dragen eller sönderdragen. Blir det inte tätt så kan man montera en 5/16" UNF i stället.
Det kan ju läcka ner så att det ser ut som att det läcker även på den nedre skruven, som nog är till ett av spridarrörern.


Hej!

ska den luftningsskruven vara helt inskruvad? för det är den inte man ser lite gängor.
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

Mikael.Johansson

#4 » 15:00:44, 24-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det tror jag inte. Det är bara till att skruva loss den (yttre delen) så ser du hur den ser ut.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dalle82 (trådstartaren)

#5 » 21:07:49, 26-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

det hjälpte att spänna skruven.
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

dalle82 (trådstartaren)

#6 » 14:20:43, 29-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mobilbilder från andra läckage. Jag kanske är lite nojig det ska kanske droppa från äldre maskiner ? :smile:
Droppar både vid körning och när den är avstängd.

Det verkar läcka från oljepluggen. Den är väl åtdragen och har en liten bricka mellan, såg det när jag tappade ur oljan vid bytet. Kan det vara den som läcker ändå eller kan det rinna från andra ställen? till höger i bilden där det är inringat är ett hål, tycker det verkar konstigt. Känns som det kommer lite olja därifrån oxå. Där traktorn är ihopbultad mitt under det hålet droppar det oxå.
Bild

Här undrar jag om det är växellådsoljan som läcker ? har provat att känna på den pluggen men den sitter tvärhårt. Även lite på kanten av locket där.
Bild
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

tobben

#7 » 20:59:55, 29-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips:

Om du inte byter kopparbricka vid bytet, så glödga den med gasol eller dyligt så blir den mjuk och tätar bra.
Senast redigerad av tobben 21:00:18, 29-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
tobben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:30, 08-08-2009
Ort: Svalöv
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nagano N25 / Hanix H22b Grävmaskin,
Yanmar FX215 Traktor
Rrun 1.5 Kines Hjullastare

Inge79

#8 » 17:55:51, 30-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hullet på det øverste bildet er vel drenering fra clutchhuset, her kan det lekke girolje, motorolje eller begge deler på grunn av defekte tetningsringer rundt veivaksel og inngående aksel i girkassa. Traktoren må deles mellom motor og girkasse for å reparere.

Lekkasje rundt oljepluggen(e) er nok antakelig bare å bytte kopperring.
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

dalle82 (trådstartaren)

#9 » 13:48:45, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för tipsen, lyckades få tätt på oljepluggen.Fick fixat läckage från servopumpen, 3 skruvar som satt löst och vips började servon fungera helt perfekt. Läckte även från hydraulslangssnabbkopplingen till tilten på lastaren, gjorde rent i kopplingen verkar hålla tätt nu. Såg där fanns en o-ring inne i honan, är det någon standard som man lätt kan få tag på ? någon som vet vilken man ska köpa och var ? Är en likadan koppling som uttagen som finns bak på traktor för yttre hydraulik. Fick fyllt på 6 liter hydraulolja det var inte mkt kvar i tanken.

läcker även från en omkopplingsventil och i slanganslutningen bak på traktorn, den kopplar om yttre hydrauliken antingen till lastaren eller hydrauluttagen bak. se bilden:
Kan någon säga vad denna heter och man kan få tag på den? och om det finns någon packning att byta i slangkopplingen? har inte vågat skruva isär den då det inte är en snabbkoppling.

Bild
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

*Stenman*

#10 » 11:27:26, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta att jag lånar din tråd, men jag har lite oljeläckage på min 430.På bilden med evakueringshålen där motorn är ihopbultad med traktorn, så finns det juh 2st hål. På min bm430 så läcker det från hålet som kommer från oljetråget (det hålet som dalle82 inringat på sin bild) (1:a hålet framifrån sett). Är det vevaxeltätning som är dålig då? eller är det något annat, har för mig att jag läste på detta forumet någonstans att någon skrivet att det kan vara oljetrågspackning som läcker när det kommer olja från det första hålet framifrån sett och kommer olja från det andra hålet så är det vevaxeltätningen, kan den informationen stämma?? Tänkte bara att det vore smidigt om det va oljetrågspackning istället för vevaxeltätning.. :smile:

dalle82 skrev:Lite mobilbilder från andra läckage. Jag kanske är lite nojig det ska kanske droppa från äldre maskiner ? :smile:
Droppar både vid körning och när den är avstängd.

Det verkar läcka från oljepluggen. Den är väl åtdragen och har en liten bricka mellan, såg det när jag tappade ur oljan vid bytet. Kan det vara den som läcker ändå eller kan det rinna från andra ställen? till höger i bilden där det är inringat är ett hål, tycker det verkar konstigt. Känns som det kommer lite olja därifrån oxå. Där traktorn är ihopbultad mitt under det hålet droppar det oxå.
Bild

Här undrar jag om det är växellådsoljan som läcker ? har provat att känna på den pluggen men den sitter tvärhårt. Även lite på kanten av locket där.
Bild
*Stenman*
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:14, 27-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -78

per_skogshill

#11 » 20:03:55, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bäst att inte starta en egen tråd om alla läckor under, över, här och där på min gamla BM... den skulle bli alldeles för lång... :)
Användarvisningsbild
per_skogshill
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:15, 07-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 425 Terrier

*Stenman*

#12 » 16:42:30, 17-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ingen som har några tankar om mitt tidigare inlägg om oljeläckage på en bm430. Tänkte att någon som haft isär en sådan här traktor vet hur det ser ut i sprängkåpan m.m. Se mitt ovanstående inlägg...
*Stenman*
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:14, 27-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -78

Mikael.Johansson

#13 » 19:43:48, 17-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att det kan vara så. Det främre hålet ska väl dränera området framför mellanplattan, och om det läcker från vevaxeln så bör oljan komma ut på framsidan av svänghjulet, alltså betydligt längre bak. Är det ren olja som läcker från kopplingskåpan så lär den komma från växellådan.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dalle82 (trådstartaren)

#14 » 20:48:41, 17-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

*Stenman* skrev:ingen som har några tankar om mitt tidigare inlägg om oljeläckage på en bm430. Tänkte att någon som haft isär en sådan här traktor vet hur det ser ut i sprängkåpan m.m. Se mitt ovanstående inlägg...


jag har inte fixat min än men har planer på att göra det inom snar framtid. Efter att ha bytt matarpump och ny olja så läcker den dock inte lika mkt, oljan var mkt tunn då av diesel som läckt in så antagligen sipprade det lättare ut genom tätningen.
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

*Stenman*

#15 » 07:56:25, 18-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Jag antar att det kan vara så. Det främre hålet ska väl dränera området framför mellanplattan, och om det läcker från vevaxeln så bör oljan komma ut på framsidan av svänghjulet, alltså betydligt längre bak. Är det ren olja som läcker från kopplingskåpan så lär den komma från växellådan.


Det är motorolja som läcker..så har man tur så kanske det är oljetrågspackningen som är dålig..ska nog provbyta den först..det verkar inte vara så mkt jobb med att byta den..eller har jag fel?
*Stenman*
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:14, 27-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -78


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Vimse's Traktor och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron