Köper inte din teori till 100% varför vevaxelen brustit!
Helt klart att axiallagret får belastning då det agerar mothåll för kopplingens fjädertryck vid urkopplingen, men detta är det ju gjort för att utstå. Sen är det (förh.vis) oljefilm mellan vevaxelen och lagret som "bär uppe" för det trycket.
bengt-owe carlsson skrev:..när man sitter med kopplingen nertryckt så skjuter man vevaxeln framåt och får ett nära noll
spel mellan flänsen för axialen och lagret ,oljan flödar istället ut på den främre axialflänsen därav den oslitna främre.Vi kan ju åxå lugnt räkna med att den sista länken får ta den största smällen när du plötsligt flyttar vevaxeln framåt 1mm när du trampar ner kopplingen,tyngden från
koppling,
svänghjul och vevparti kanske är ? kilo..
Du har skrivit att det främre axilalagret inte belastas (slits), men det borde vara tvärt om att det BAKRE lagret belastas mindre då vevaxelen trycks framåt vid frikoppling och därmed slits minst av de!
Vikten av koppling, svänghjul och
vevaxel har inget med att göra hur hårt
tryck det blir mot axiallagena vid frikoppling! Utan det är den sammlade fjäderkraften i kopplingen som avgör det, =samma tryck som krävs för att kunna trycka samman fjädrarna med urtrampningslagret.
Det ramlagret / lagertappen som visas bå bilden och som trådskaparen själv säger är skadat tror jag inte har någon axiallagring... Brukar vara placerad närmre centrum av motorn så att vevaxelen kan "växa" åt båda hållen när den blir varm.
Men som vanligt är det omöjligt att avgöra en sådan här sak utan att ha granskat sakerna "live" samt mätt upp vevaxelen och blockets ramlagerläge.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...