Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vevaxel gått av Valmet 405

35 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Edholm (trådstartaren)

#1 » 17:20:18, 27-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja som rubriken lyder så har vevaxlen tydligen gått av. traktorn gick som vanligt men började plötsligt tok knacka. så delade på traktorn och skruvade isär motorn i fredags och upptäcker till min förvåning att veven spruckit. är längst bak mot svänghjulet.

Vad kan detta bero på och nån som har tips på vart man hittar en "ny" vev eller en motor.
Bild

Bild
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Mannfolk

#2 » 20:43:42, 27-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uuups sorgligt när sånt händer :(

Av IKH här i finland har du 100% chans att få vadsom helst åt just din traktor.
Användarvisningsbild
Mannfolk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:57, 08-04-2010
Ort: Kåtnäs
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm L50B
Volvo L70C
Valtra N101
Volvo Ec25

Robban_C

#3 » 22:45:26, 27-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Påställt laddtryck?
Påställt varvtal?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bjørn

#4 » 22:52:30, 27-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hadde en Valmet 604 der vevakselen havarerte på samme vis for ca. 20 år siden.

Løsningen den gang ble byttemotor fra fabrikk i og med at et lagerleie hadde revet seg.

Bjørn.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

jörgen.ottosson

#5 » 18:49:47, 28-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny blir jag nyfiken, sitter det någon svängningsdämpare på motorn ( typ remskiva med "gummi nav" ) .. som kanske är trasig?...kan inte tänka mig att sen sådan spricka kan ah uppstått pga. överbelastning (på ställd pump ed. ) utan det måste vara något annat
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dimorep

#6 » 20:25:46, 28-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det beror på dåligt mtrl. i vevaxelen och/eller felaktig härdning av den, ev. i kombination med för stort ramlagerspel.

Hur ser ramlager tappen ut (den som syns lite "suddigt" till höger på första fotot) samt lagerhalvorna?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

jörgen.ottosson

#7 » 20:33:32, 28-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltså ett "kännt" problem på valmet motorer av den typen?
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

PeO@Danneborg

#8 » 20:45:44, 28-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkit läge! Kan inte bistå med någon hjälp men fortsätt med tråden och fler bilder. Intressant :P .
Men lycka till :thumme:
PeO@Danneborg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:05, 03-06-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N7 -77
Volvo Lm 641
Case Mxu 135- 07
Fent,

Edholm (trådstartaren)

#9 » 21:07:10, 28-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Påställt laddtryck?
Påställt varvtal?


Nej den är helt orginal har gått 3500 timmar. morfar som kört 3300 av dom. Han kör lungt men nöter koppling som attans fick byta den vid 2000h :smile:

jörgen.ottosson skrev:Ny blir jag nyfiken, sitter det någon svängningsdämpare på motorn ( typ remskiva med "gummi nav" ) .. som kanske är trasig?...kan inte tänka mig att sen sådan spricka kan ah uppstått pga. överbelastning (på ställd pump ed. ) utan det måste vara något annat


Nej, det sitter en helt vanlig remskiva.


dimorep skrev:Jag tror att det beror på dåligt mtrl. i vevaxelen och/eller felaktig härdning av den, ev. i kombination med för stort ramlagerspel.

Hur ser ramlager tappen ut (den som syns lite "suddigt" till höger på första fotot) samt lagerhalvorna?


Det låter nog ganska troligt var ca 1mm glapp i lagret mot svänghjulet. andra sidan nästan glappfri. lagrena är riktigt dåliga "kopparfärg" synligt runt nästan hela lagret. ramlager tappen som man skymtar till höger är riktigt sliten runt halva axeln saknas säkert 1 tiondel.

Vad kan det bero på att lagrena har blivit så slitna tycker den borde gå mer än 3500h. fick byta turbon förra året då den också var slut.

Har fått tag i nyslipad vev nu. 4000 pix billigare än befarat :thumme:
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dimorep

#10 » 21:26:14, 28-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edholm skrev:Det låter nog ganska troligt var ca 1mm glapp i lagret mot svänghjulet. andra sidan nästan glappfri.
.......................................
Vad kan det bero på att lagrena har blivit så slitna tycker den borde gå mer än 3500h. fick byta turbon förra året då den också var slut.
.......................................
Har fått tag i nyslipad vev nu. 4000 pix billigare än befarat :thumme:

Inte så konstigt att vevaxelen brustit om den inte fått tillr. stöd då spelet varit så stort på ena sidan. :sad:

Antagligen så har motorn tappat oljetrycket då turbon rasade och detta är ett följdfel pga det!
Det bakre ramlagret får antagligen oljan sist (på veven) på de motorerna + att det utsätts för störst belastning både vridande (kraften) och viktmässigt (svänghjulet).

Tycker inte att du ska köpa någon vevaxel innan du mätt upp ramlagerlägena, så att du säkert vet att det går att använda blocket igen.
-Kan gå att linehona ramlagerlägena om de är skadade, lite beroende på hur skadan är.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Mikael.Johansson

#11 » 22:52:11, 28-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog vara idé att kontrollera oljekanalerna fram till vevaxeln så att dom inte är täta någonstans. Att det är tryck på mätaren eller lampan betyder givetvis inte att oljan kommer fram överallt.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

bengt-owe carlsson

#12 » 21:08:44, 29-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Garanterat din morfar som orsakat att det bakre lagret är slitet,jag antar att det är axialspelet som du säger har 1mm glapp,slitaget kommer av att när man sitter med kopplingen nertryckt så skjuter man vevaxeln framåt och får ett nära noll spel mellan flänsen för axialen och lagret ,oljan flödar istället ut på den främre axialflänsen därav den oslitna främre.Vi kan ju åxå lugnt räkna med att den sista länken får ta den största smällen när du plötsligt flyttar vevaxeln framåt 1mm när du trampar ner kopplingen,tyngden från koppling,svänghjul och vevparti kanske är ? kilo.OBS framåt är sett från svänghjulssidan mot främre remskivan!
bengt-owe carlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:32, 27-10-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: åkerman ew200

Michael Meier

#13 » 13:34:12, 30-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

bengt-owe carlsson skrev:....slitaget kommer av att när man sitter med kopplingen nertryckt ....

Intressant fenomen ! Bengt-Owe, har du eller någon annan något belägg för det där ?

Har alldri tänkt så förut.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ivar Risslén

#14 » 14:01:45, 30-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
bengt-owe carlsson skrev:....slitaget kommer av att när man sitter med kopplingen nertryckt ....

Intressant fenomen ! Bengt-Owe, har du eller någon annan något belägg för det där ?

Har alldri tänkt så förut.


Det var ett vanligt fenomen på gamla VW 1200 att dom skar efter att dom blev igång bogserade när det var kallt. Efter att dom startade så satt föraren med kopplingspedalen ner tryckt och varmkörde motorn med följd att axiallagren skar.
Axiallagren är inte dimensionerade för att ta upp någon större kraft under någon längre tid. Dom smörjs bara med olja som läcker ut från ramlagret och när det blir större axialspel så läcker oljan ut på motsatt sida.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dimorep

#15 » 14:45:55, 30-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper inte din teori till 100% varför vevaxelen brustit! :/

Helt klart att axiallagret får belastning då det agerar mothåll för kopplingens fjädertryck vid urkopplingen, men detta är det ju gjort för att utstå. Sen är det (förh.vis) oljefilm mellan vevaxelen och lagret som "bär uppe" för det trycket.
bengt-owe carlsson skrev:..när man sitter med kopplingen nertryckt så skjuter man vevaxeln framåt och får ett nära noll spel mellan flänsen för axialen och lagret ,oljan flödar istället ut på den främre axialflänsen därav den oslitna främre.Vi kan ju åxå lugnt räkna med att den sista länken får ta den största smällen när du plötsligt flyttar vevaxeln framåt 1mm när du trampar ner kopplingen,tyngden från koppling,svänghjul och vevparti kanske är ? kilo..


Du har skrivit att det främre axilalagret inte belastas (slits), men det borde vara tvärt om att det BAKRE lagret belastas mindre då vevaxelen trycks framåt vid frikoppling och därmed slits minst av de! :???:

Vikten av koppling, svänghjul och vevaxel har inget med att göra hur hårt tryck det blir mot axiallagena vid frikoppling! Utan det är den sammlade fjäderkraften i kopplingen som avgör det, =samma tryck som krävs för att kunna trycka samman fjädrarna med urtrampningslagret.

Det ramlagret / lagertappen som visas bå bilden och som trådskaparen själv säger är skadat tror jag inte har någon axiallagring... Brukar vara placerad närmre centrum av motorn så att vevaxelen kan "växa" åt båda hållen när den blir varm.

Men som vanligt är det omöjligt att avgöra en sådan här sak utan att ha granskat sakerna "live" samt mätt upp vevaxelen och blockets ramlagerläge. :wink:
Senast redigerad av dimorep 15:08:55, 30-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se