Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vevaxel gått av Valmet 405

35 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Edholm (trådstartaren)

#31 » 23:15:01, 01-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Edholm, har du möjlighet å få reda på skicket på veven vid axiallagerytorna?
eller försvinner den gamla vevaxeln i skrotburken?


Det ska jag försöka kolla upp samt hur mycket glapp det är axiellt.

dimorep skrev:-Men balansering av vevaxel / svänghjul tycker jag låter som lite överkurs i detta fallet, skillnad om det var en högvarvig race motor...
.


Nu förstår jag inte.. är inte detta en högvarvig race motor :uupps: :grin:

kostar inte så mycket extra så då kan man ju kosta på några kronor och göra det ordentligt. :smile:


Robban_C skrev:Det är intressant detta med att inte starta med nedtryckt koppling.
På MB-Trac går inte startmotorn utan att kopplingen är ordentligt nedtryckt.
Och jag trampar alltid ner kopplingen på alla bilar med manuell låda. Jag vill nämligen inte belasta startmotor och batteri med att dra runt växellådan (framförallt då vintertid).


Är en likadan funktion på denna traktor. kopplingen i botten för att kunna köra start motorn..


Ivar Risslén skrev: Tips på åtgärder innan ihopmontering är att rengöra oljekanalerna ordentligt och kolla att den nya axeln är rak, samt att balansera den tillsammans med svänghjul med monterad koppling, åtminstone statiskt om det inte finns möjlighet att balansera den dynamiskt.


Får ta och kolla upp oljekanalerna ordentligt innan jag skruvar ihop den då. blåsa med tryckluft borde ju fungera.?

Får tillbaka motorn mitten på nästa vecka så då blir det tokskruvning :thumme: :grin:
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Ivar Risslén

#32 » 23:27:38, 01-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar dra ur dom lite med en läskstång i lämplig kaliber med en nylonviska, då får man loss skit som sitter fast men då ska man helst ha att kanalerna är öppna i båda ändar.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

bengt-owe carlsson

#33 » 23:47:14, 01-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig hört ett tvärsäkert svar på varför en vevaxel har spruckit,det är oftast teorier om varför och troligen är det flera faktorer som samspelar,kan vara balansfel,låga varv med fullgas som precis träffar det kritiska varvtalet där torsionssvängningarna i vevaxeln är som störst,man kan ju tänka vilka krafter som är när en cylinder detonerar all energi medan annan cylinder är på väg upp till kompressionstakt och ´håller emot´och det är den bakre länken mellan ram och vevtapp som tar största belastningen.Felslipad hålkärlsradie mellan tapp och länk eller en radie med facetter efter en felaktigt riven slipskiva.Alla kan var för sig orsaka en plötslig död på en vevaxel.Ang slitna axiallager:när man trampar ner kopplingspedalen skjuter man vevpartiet framåt och sitter man med kopplingen nertryckt länge så blir lagret slitet ,ex sitta och vänta vid ett rödljus med kopplingen nertryckt 20 gånger om dan mördar till slut axiallagringen och med en vevaxel som rör sig kanske 1mm längsled i blocket och med dom stumma smällar det blir mot axialen kan det eventuellt hjälpa till vid mordet,ett fel eller kanske alla-vem vet
bengt-owe carlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:32, 27-10-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: åkerman ew200

Edholm (trådstartaren)

#34 » 21:40:56, 26-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är traktorn äntligen på väg ihop igen. Motorrenoveringsfirman hade fullt upp så det har dragit ut lite på tiden. var tydligen väldigt mycket glapp i axiallagret så lär ha läckt en del oljetryck där.

Har kommit rätt långt med hopmonteringen är bara olja och lite kåpor och lastarfästen kvar.

Har passat på att bygga hydraulisk redskapslåsning och 3:e funktion under tiden den har stått. Ska fixa några bilder på ombyggnaden om någon är intresserad. :grin:
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jörgen.ottosson

#35 » 21:46:01, 26-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

sa någon bilder :mon: :eat:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Burträskarn, fjeddan, Fredrik S, peter.svensson, torsjöbertil och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se