Edholm skrev:Nu är motorn inlämnad för att kolla om block etc är okej. den nya veven och svänghjulet ska ballanseras.
Låter bra, ang koll av blocket!
-Men balansering av
vevaxel /
svänghjul tycker jag låter som lite överkurs i detta fallet, skillnad om det var en högvarvig race motor...
Ang belastning av
axiallager vid urkoppling:
Har aldrig påstått att de inte får ökad belastning vid
urkoppling -tvärt om, men det ska de klara om det finns oljetryck. Rasar ramlaget så mister axiallagret sin smörjning direkt då smörjoljan tappar trycket innan den når sidorna där axialerna sitter.
Därav att största slitaget uppstår (precis som "Ivar" säger) vid uppstart om axiallaget belastas INNAN oljetrycket kommer upp, för då är där ingen oljefilm som "bär upp". Är då oljan lite "seg" pga kyla så har den ännu svårare att tryckas in om det redan finns ett axiellt
tryck. Sak samma vid felaktig monterad utrustning som permanent trycker / belastar vevaxelen axiellt.
Vad som talar emot att skadan skulle bero på överdriven anv. av kopplingen är bla:
För att trycket ska bli så stort att det belastar axiallagret så måste kopplingen "trampas ur" och då slutar fordonet att driva eller ivf. slirar på lamellen. Om det bara "rids på pedalen" så är det bara urtrampningslagret som läggs an. -Krävs lite mera pedaltryck för att förflytta hela kopplingpaketet, svänghjul och vevaxel framåt.
Vid stillastående (helt frikopplat) så görs inget effektuttag via vevaxelen (möjligtvis via pto:n eller motormoterade hyd.pumpar) och det är vid effektuttag som smörjningen är mest kritiskt.
Vid total urkoppling (stillastående fordon) så är oftast varvtalet lågt / tomg.varvtal = lågt effektuttag.
Det är ofta som det byts ett par frikopplingar på maskiner där kopplingen ofta används (tex lastartraktorer och LM218) innan motorn behöver renoveras / rivas. Och inte ens när motorn rivs så är axiallagrena dåliga, trots att det behövts bytas ett antal kopplingar / urtrampningslager...
Enligt vad trådskaparen skrivit så har det ännu "bara" behövts bytats EN
koppling. Och då ska kopplingsanvändandet inte varit så frekvent att det ska kunna påverkat axiallagerna så mycket negativt att de kan ha resulterat i det uppstådda vevaxelhaveriet!
Min slutsats är att de slits upp ett antal kopplingar och inte minst urt.lager på varje axiallager om inte motorn startas med ansatt koppling och pedalen återblir fullt nertryckt under motorns hela driftstid.
-Eller om något annat påverkar (trycker) axiellt mot vevaxelen som tex. en felaktig transm.axel till pto:n! Har även förekommet sprängkåpor / främre växellådshus som varit felgjutna (eller spruckna) som pga det snedbelastat vevaxelen då utg.axlarna från transm. inte varit i linje med veven.
"Bengt -Owe":
Är inte minsta intresserad av att här i tråden diskutera vem som har sysslat med vad och under hur många år... Vet vad jag kan och förh.vis gäller det samma för dig!
Tycker att det väsentliga i denna tråden är att försöka ge trådskaparen relevanta svar på hans frågor. Samt ge råd om vad han ska kolla upp / vara noggran med vid rep. av motorskadan.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...