Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vevaxel gått av Valmet 405

35 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bengt-owe carlsson

#16 » 19:37:21, 30-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter 22 år på en motorrenoveringsverkstad och halva tiden bakom en vevaxelslip så har man sett det mesta.Det första en slipare gör när han får in ett slipjobb är att kolla om axiallagret är ok och det är till 110 % den bakre flänsen som är skadad dvs närmast svänghjulet .Har slipat axlar i min tidiga sliparkarriär utan att kolla flänsen för att upptäcka att den sista tappen man slipar är den man skulle kollat först men som någon helt riktigt påstår att erfarenhet är inget man köper.Nr 2 är att kontrollera om axeln är rak ,är den krokig måste man rikta den och det går endast med ett par välriktade slag med en stor hammare och en mejsel med eggen slipad som radien mellan tappen och länken(inget man vill visa kunden)om man då har riktat hundratals vevaxlar innan så hör man på klangen om axeln är spräckt, om det då är en smidd axel hörs det direkt,men en gjuten är värre,därför skaffade vi en magnaflux maskin som vi lätt kunde kontrollera sprickor med på vevaxlar,block,toppar etc allt ferro material går att kolla dvs allt mtrl som är magnetiserbart och tro mig jag har sett det mesta i sprickväg.Axialflänsen blir skadad av att sitta med kopplingen nertryckt vid rödljus etc eftersom oljeflödet begränsas och därvid högre värme eftersom oljan även har en kylande effekt, har även sett motorer med automatlåda med nerkörd fläns då beroende på toleransfel från tillverkaren eller en aftermarket turbin med för lång nos dvs pumpdrivningen bottnar och det var ofta man fick in fullt renoveringsbara axlar men som bara var att lägga i metallåtervinningen pga för sliten fläns,några kunder tyckte man synd om-dyr orenoveringsbar.En del lagertillverkare tillverkar dock öd lager för axialen men utbudet är väldigt begränsat.Ang min fundering över sprickan så kan det vara en del av felet det blir ju en plötslig smäll och tillräckligt många gånger så,vem vet.Jag kommer ihåg en vevaxel från en chevrolet smallblock som lämnades in för slipning och vid riktningen så gick axeln tvärt av den satt ihop bara med ett skägg och axeln hade lyfts ur en fullt fungerande otrimmad motor utan missljud -svårförklarat! Kan även vara svänghul-koppling med ett dynamiskt balanseringsfel dvs obalansen vill vrida hjulet och böja vevaxeln men förklara det fenomenet med skrivna ord på en dator känns mycket.Till dimorep vill jag säga att du tänker nog från fel håll ang slitaget och som jag skrev förut-från svänghjulet och mot främre remskivan
bengt-owe carlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:32, 27-10-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: åkerman ew200



Mikael.Johansson

#17 » 20:42:29, 30-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en del traktorer och även på denna Valmet 405 sitter det en kopplingsspak till kraftuttaget som skulle kunna göra samma skada på axiallagret om den är urkopplad för länge (max 5 min).
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Edholm (trådstartaren)

#18 » 20:48:51, 30-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant teori det där med kopplingen. Han var expert på att nöta koppling, bytte på hans saab 900 efter 3500mil :uupps: :smile:

Har inte kollat hur stort det axiella spelet är. Var det radiella som var ca 1mm

axiallagringen sitter längst bak mot svänghjulet är 4st halvmånar har ingen bra bild på hur det sitter..

Nu är motorn inlämnad för att kolla om block etc är okej. den nya veven och svänghjulet ska ballanseras.

som man ser på bilden så är veven rejält sliten längst till höger.
Bild
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

bangt

#19 » 20:50:49, 30-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:På en del traktorer och även på denna Valmet 405 sitter det en kopplingsspak till kraftuttaget som skulle kunna göra samma skada på axiallagret om den är urkopplad för länge (max 5 min).

en kompis har en 455a som lagrena for på, det närmast svänghjulet var helt slut.
mecken som skruvtat "finnar"hela livet påstod att han haft kopplingspaken
i för länge för många gånger..
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Michael Meier

#20 » 22:32:31, 30-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edholm, har du möjlighet å få reda på skicket på veven vid axiallagerytorna?
eller försvinner den gamla vevaxeln i skrotburken?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dimorep

#21 » 11:20:43, 01-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edholm skrev:Nu är motorn inlämnad för att kolla om block etc är okej. den nya veven och svänghjulet ska ballanseras.

Låter bra, ang koll av blocket! :thumme:
-Men balansering av vevaxel / svänghjul tycker jag låter som lite överkurs i detta fallet, skillnad om det var en högvarvig race motor...

Ang belastning av axiallager vid urkoppling:
Har aldrig påstått att de inte får ökad belastning vid urkoppling -tvärt om, men det ska de klara om det finns oljetryck. Rasar ramlaget så mister axiallagret sin smörjning direkt då smörjoljan tappar trycket innan den når sidorna där axialerna sitter.
Därav att största slitaget uppstår (precis som "Ivar" säger) vid uppstart om axiallaget belastas INNAN oljetrycket kommer upp, för då är där ingen oljefilm som "bär upp". Är då oljan lite "seg" pga kyla så har den ännu svårare att tryckas in om det redan finns ett axiellt tryck. Sak samma vid felaktig monterad utrustning som permanent trycker / belastar vevaxelen axiellt.

Vad som talar emot att skadan skulle bero på överdriven anv. av kopplingen är bla:
För att trycket ska bli så stort att det belastar axiallagret så måste kopplingen "trampas ur" och då slutar fordonet att driva eller ivf. slirar på lamellen. Om det bara "rids på pedalen" så är det bara urtrampningslagret som läggs an. -Krävs lite mera pedaltryck för att förflytta hela kopplingpaketet, svänghjul och vevaxel framåt.
Vid stillastående (helt frikopplat) så görs inget effektuttag via vevaxelen (möjligtvis via pto:n eller motormoterade hyd.pumpar) och det är vid effektuttag som smörjningen är mest kritiskt.
Vid total urkoppling (stillastående fordon) så är oftast varvtalet lågt / tomg.varvtal = lågt effektuttag.
Det är ofta som det byts ett par frikopplingar på maskiner där kopplingen ofta används (tex lastartraktorer och LM218) innan motorn behöver renoveras / rivas. Och inte ens när motorn rivs så är axiallagrena dåliga, trots att det behövts bytas ett antal kopplingar / urtrampningslager...

Enligt vad trådskaparen skrivit så har det ännu "bara" behövts bytats EN koppling. Och då ska kopplingsanvändandet inte varit så frekvent att det ska kunna påverkat axiallagerna så mycket negativt att de kan ha resulterat i det uppstådda vevaxelhaveriet!

Min slutsats är att de slits upp ett antal kopplingar och inte minst urt.lager på varje axiallager om inte motorn startas med ansatt koppling och pedalen återblir fullt nertryckt under motorns hela driftstid.
-Eller om något annat påverkar (trycker) axiellt mot vevaxelen som tex. en felaktig transm.axel till pto:n! Har även förekommet sprängkåpor / främre växellådshus som varit felgjutna (eller spruckna) som pga det snedbelastat vevaxelen då utg.axlarna från transm. inte varit i linje med veven.

"Bengt -Owe": :laes_detta:
Är inte minsta intresserad av att här i tråden diskutera vem som har sysslat med vad och under hur många år... Vet vad jag kan och förh.vis gäller det samma för dig! :wave:
Tycker att det väsentliga i denna tråden är att försöka ge trådskaparen relevanta svar på hans frågor. Samt ge råd om vad han ska kolla upp / vara noggran med vid rep. av motorskadan.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Michael Meier

#22 » 14:15:42, 01-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edholm skrev:....var ca 1mm glapp i lagret mot svänghjulet. andra sidan nästan glappfri....


Hur kan man undvika att ett ramlager blir så pass nedslitet så vevaxeln mister sitt stöd och spricker?

Öppna å titta efter när man hade bytt turbo?
Hur lång tid tar det att slita ned ett ramlager så mye?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

nixs

#23 » 18:00:02, 01-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Tycker att det väsentliga i denna tråden är att försöka ge trådskaparen relevanta svar på hans frågor. Samt ge råd om vad han ska kolla upp / vara noggran med vid rep. av motorskadan.


Detta tycker jag var bland det bästa jag läst på länge på forumet! :thummar: :buga:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

tracker

#24 » 20:27:42, 01-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wave:
Senast redigerad av tracker 20:30:59, 01-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

jörgen.ottosson

#25 » 20:46:50, 01-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är ju intresant att läsa lite olika teorier.....
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#26 » 21:12:53, 01-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är intressant detta med att inte starta med nedtryckt koppling.
På MB-Trac går inte startmotorn utan att kopplingen är ordentligt nedtryckt.
Och jag trampar alltid ner kopplingen på alla bilar med manuell låda. Jag vill nämligen inte belasta startmotor och batteri med att dra runt växellådan (framförallt då vintertid).

Men jag håller med om att nedtrampad koppling ger en axiell belastning på vev och axiallager. Då jag en gång i tiden renoverade puffran i mitt Renaultskåp så var bakre axiallagren slitna genom ytan medan dom främre lagerhalvorna var i nyskick.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ivar Risslén

#27 » 22:12:57, 01-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina teorier varför det bakersta ramlagret har blivit mycket mer slitet än övriga är dålig oljetillförsel, skit i oljekanalen eller obalans i svänghjul och koppling, fast det är lågt varvtal så kan det bli stora krafter vid obalans. Motor och växellåda inte riktigt centrerade, kolla i verkstadshandbok om hur mycket det får avvika. Krokig vevaxel från fabrik eller att det var material fel i den så den har hållit på att spricka under en längre tid. Tips på åtgärder innan ihopmontering är att rengöra oljekanalerna ordentligt och kolla att den nya axeln är rak, samt att balansera den tillsammans med svänghjul med monterad koppling, åtminstone statiskt om det inte finns möjlighet att balansera den dynamiskt.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#28 » 22:37:26, 01-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör eventuell obalans att oljefilmen mellan ramlagertappen och ramlagret havererar?

Om ren oljefilm "alltid" skulle finns, då sker det inget slitage?
Men eftersom det saknas dokumentation på det mesta återstår det olika alternativ, "gissningar" om varför oljefilmen har försvunnit för länge sedan.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Robban_C

#29 » 22:40:22, 01-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Gör eventuell obalans att oljefilmen mellan ramlagertappen och ramlagret havererar? ...

Stor obalans ger större belastning på lagringen och det kan göra att oljefilmen "spricker". Dvs man överskrider de belastningar som oljefilmen klarar.

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Michael Meier skrev:... Om ren oljefilm "alltid" skulle finns, då sker det inget slitage? ...

Om obalansen är stor nog så kommer nog veven att haverera förr eller senare även om oljefilmen skulle hålla.
Samma sak om det är torsionssvängningar i veven, då lär den nog haverera, frågan är bara när.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Michael Meier

#30 » 22:56:42, 01-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbohaveriet som sänker oljetrycket och/eller obalans gäller för detta fel då?

Att förskjuta vevaxeln mot ena axiallagret kan int ha påverkat smörjningen av ramlagret, eller?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se