Ha bara fram och bakkropparna i samma höjd när du "drar isär" traktorn så är det oftast inget problem. Direkt när flänsarnas
styrning släppt så kontrollera höjderna och korrigera vid behov sak samma i sidled, görs detta så minskas risken att
pto drivaxelen "nyper" i splinesen och följer med ut.
Jag brukar "klossa" bakhjulen och
rulla fram motordelen genom att föra på framhjulen. Ta gärna hjälp av någon, betydligt lättare om man för på båda hjulen (parallellt) samtidigt och glöm inte att blockera framaxelpendlingen.
Glöm inte att byta båda urtrampningslagren (brukar rasa) och stödlagret i svänghjulet, ett vanligt "6303" (ZZ eller 2RS tätat).
När traktorkropparna ska föras ihopa så brukar jag ha pto:n tillslagen och
växel i, då är det lätt att "hitta rätt i splinesen" om man drar runt vevaxelen lite samtidigt som man lite lätt trycker motordelen bakåt.
Var noga med att bultarna till sprängkåpan "tar rätt gänger", för de fingängade bultarna har en förmåga till att "dra fel" i gjutjärnet om de kommer minsta lilla snett...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...