Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Dela FIAT 980 För kopplingsbyte

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

PeterO (trådstartaren)

#1 » 13:25:12, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Är det någon som vet hur man bäst kommer åt bultarna som sitter överst på sprängkåpan för att dela traktorn för kopplingsbyte. Det är väldigt trångt mellen hytten och motorn.
Användarvisningsbild
PeterO
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:11, 26-09-2007



dimorep

#2 » 13:59:36, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpp hyttens främre infästningar och hissa upp hytten i framkant tills att det tar emot, vill minnas att det är pedalerna som tar i golvet först.
Nu är hyttgolvet / framkant på hytten så pass högt uppe (helt utan att några andra anslutningar eller stag behöver släppas) att det går att komma in med ett ledat spärrhandtag och släppa de övre bultarna till sprängkåpan.

-Se bara till att axelen som går bak till PTO v-lådan INTE följer med ut när du rullar fram traktorns motordel, sitter en hylsa vid bakaxelen som kan trilla ner då... :sad:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

PeterO (trådstartaren)

#3 » 20:49:07, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret dimorep.
Jag tittade på sprängskissen på Trattore.it och då såg det ut som det
var mindre risk att hylsan trillar ner om pto inte är inkopplad när man
rullar fram motorn. Vad tror du om detta.
Användarvisningsbild
PeterO
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:11, 26-09-2007

dimorep

#4 » 10:41:19, 05-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha bara fram och bakkropparna i samma höjd när du "drar isär" traktorn så är det oftast inget problem. Direkt när flänsarnas styrning släppt så kontrollera höjderna och korrigera vid behov sak samma i sidled, görs detta så minskas risken att pto drivaxelen "nyper" i splinesen och följer med ut.

Jag brukar "klossa" bakhjulen och rulla fram motordelen genom att föra på framhjulen. Ta gärna hjälp av någon, betydligt lättare om man för på båda hjulen (parallellt) samtidigt och glöm inte att blockera framaxelpendlingen.

Glöm inte att byta båda urtrampningslagren (brukar rasa) och stödlagret i svänghjulet, ett vanligt "6303" (ZZ eller 2RS tätat).

När traktorkropparna ska föras ihopa så brukar jag ha pto:n tillslagen och växel i, då är det lätt att "hitta rätt i splinesen" om man drar runt vevaxelen lite samtidigt som man lite lätt trycker motordelen bakåt.
Var noga med att bultarna till sprängkåpan "tar rätt gänger", för de fingängade bultarna har en förmåga till att "dra fel" i gjutjärnet om de kommer minsta lilla snett...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

PeterO (trådstartaren)

#5 » 21:09:43, 17-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.
Nu var den delad så nu skall den ihop igen. Är det någon som vet åtdragningomentet på kopplingsbultarna och sprängkåpsbultarna. De är som sagt fingängade.
Användarvisningsbild
PeterO
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:11, 26-09-2007

dimorep

#6 » 21:29:51, 17-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukade bara spänna de bultarna "normalhårt" (samma som om gängorna var av std.stigning) när jag jobbade som Fiat (N-H) mek.
Kan inte ens minnas att där var något åtdr.m. angivet för det i VHB.

Tror att man räknade totat 8 h på det jobbet (7 h + 1 h för medhjälparen), inkl provkörning och avstädning.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

PeterO (trådstartaren)

#7 » 21:50:34, 17-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det snabba svaret.
Användarvisningsbild
PeterO
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:11, 26-09-2007

PeterO (trådstartaren)

#8 » 20:16:29, 18-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Dimorep.
På min 980 var det 6204-2RS som svänghjulslager och Valeo koppling. Måste man byta urtrampningslager och PTO urtrampningslager som en enhet på Valeokopplingen? Kan man bygga om den till LUKkoppling?
Senast redigerad av PeterO 20:57:32, 18-08-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
PeterO
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:11, 26-09-2007

dimorep

#9 » 16:39:48, 19-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer faktiskt inte ihåg exakt hur det var med det ang. de kopplingarna... :sad:
Tycker att du ska kolla upp vad som passar på din traktor hos någon N-H handlare / verkstad, så att du slipper "felköp".
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

PeterO (trådstartaren)

#10 » 18:22:23, 20-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en del grunnande kom jag fram till att det var en modiferad utbyteskoppling som satt i traktorn. Ett sök på internet gav till svar att GRENE hade samma koppling. En komplett sats med koppling, lameller och monterade urtampningslager kostade 7900 Kr+moms. Så nu kan jag återgå till att skruva ihop traktorn.
Tack för hjälpen dimorep.
Senast redigerad av PeterO 18:28:57, 20-08-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
PeterO
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:11, 26-09-2007


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: torsjöbertil och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se