Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Oljepluggstorlek på grålle TEA20 samt fundering på lösning av dropp-problem?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ludwig (trådstartaren)

#1 » 08:50:26, 06-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, nu har det blivit dags att göra något åt droppandet av olja från oljepluggen på Grållen. Av någon anledning som jag inte förstår så är min Grålle bestyckad med aluminiumtråg och stålplugg. Detta är inte någon optimal kombination, för när man skruvar ur pluggen så följer en del aluminium med ut eftersom det har fastnat i gängorna. Hålet har alltså blivit lite för stort och nu droppar det lite när pluggen sitter på plats.

Vad göra? Min tanke är att jag ersätter pluggen med en bussning eller D-nippel (som tätas bra)eller något annat som tillåter att man kan skruva loss en plugg eller ett lock utan att skruva runt i aluminiumet. Har kommit fram till att galvat borde blir bästa valet eftersom zink och aluminium reagerar mindre med varandra än vad mässing och aluminium borde göra.

Nu till mina frågor:
Vilken dimension är det på pluggen, borde väl vara nån tumstorlek med rörgänga?

Tillägg: Har mätt lite på sittande plugg och det verkar vara en 1"plugg, men är det vanlig rörgänga? Har ingen möjlighet att ta ur den ännu..

Går det att täta en ny nippel/bussning el dyl med lindrev och sånt där tätgegg man har till alla vanliga rörkopplingar?

Någon som har råkat ut för liknande bekymmer och löst det på något bra sätt?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Ludwig 11:43:42, 06-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP



Matte.Hartman

#2 » 11:44:36, 06-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Goddagens!

Hade det varit min hade jag försökt få låna en helicoil-sats och dragit i en sådan, för fördelen med det är att det inte gör nåt att helicoilen ärgar fast lite, sen har du stål mot stål vid pluggen.

Som en bonus av detta får du även en mycket hållbarare gänga som tål större moment :) Plus att du inte behöver bry dig om den befintliga gängan, man drar ju ändå en ny ;) Sedan är de bara att köra med alu eller kopparpackning.

Bara och bara säger säger säkert nån men jag lovar att det blir bättre än köpes ;) Fast en förutsättning är ju att man kan få tag i en helicoilsats för dem är Verkligen inte gratis :???:

Skulle detta inte vara ett alternativ är nog din idé med bussning och plugg ett säkert kort och då har du ju samma fenomen där, att det inte gör nåt att bussningen fastnar.

Hoppas jag var till lite hjälp i alla fall :)
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

Ludwig (trådstartaren)

#3 » 12:54:27, 06-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, Helicoil är ju en sak jag inte tänkt på, men det kostar ju på en del. Kanske är billigare med ett nytt oljetråg rent av? Får hoppas jag får ett klarläggande vad gäller gängtyp och dimension av någon här innan jag river och bökar.

Bussningen har ju en annan fördel också i och med att den delen man skruvar ur har lite mindre diameter samt att man har ett mothåll på bussningen. Gäller bara att få det tätt i "första" gängan så att säga.
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

MN

#4 » 08:36:59, 07-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla bensin/fotogengrållar har alutråg (och växellådshus i alu)! Kruxet är att pluggen nästan alltid fått sig en smäll då den är lägsta punkt. Att en oljeindränkt plugg skulle korrodera fast i gängan så den drar med sig gods låter mer som om det är fel gänga istället.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Ivar Risslén

#5 » 11:23:20, 07-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet är väl att pluggen är dragen alldeles för hårt för att få tätt på en gammal tätningsbricka. Skaffa en ny tätningsbricka och dra normalt så blir det nog tätt utan lindrev. Det är inte rörgäng utan tumgäng. Jag vet inte vilken typ av gäng som användes i grållen engelsk Whitworth (55*) eller amerikansk UN (60*).Det är samma stigning på båda gängorna men olika profil.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ludwig (trådstartaren)

#6 » 12:51:49, 07-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, tätningsbrickan, den tror jag kan ha saknats. Det var ju iofs några år sedan jag hade loss den. Men detta är ju en möjlighet att få det tätt utan att mecka för mycket med externa bitar helt klart!

Frågan är väl om det är kört pga det aluminiuim jag fick med ut från förra gången, så det nu inte vill täta alls? Är det alubricka som gäller eller?
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

Ivar Risslén

#7 » 13:06:33, 07-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns tätningsbrickor i koppar som ser ut som brickan på tändstift, dom behöver inte dras så hårt för att bli täta. Brukar finnas hos dom som säljer reservdelar till maskiner. Får du inte tag i en sådan så går det med en ny kopparbricka av vanlig modell.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ludwig (trådstartaren)

#8 » 13:19:27, 07-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån lite ihålig alltså?
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

Ivar Risslén

#9 » 14:36:36, 07-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, precis. Jag har använt sådanna på motorcykeln när gängorna blev dåliga och fick det tätt.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ludwig (trådstartaren)

#10 » 21:25:30, 07-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, nu har jag varit i garaget och "roat mig" en stund med den s*tans oljepluggen, det visar sig nämligen att...

Bild

Oljepluggen har haft en fin fiberbricka hela tiden, så borttappad bricka höll tyvärr inte som förklaring.. :( (ursäkta den risiga bildkvaliteten, hade mekkameran med hela 2MP och hopplöst dålig skärm så att se fokus, nänä..!)

Men vad skådar mitt norra öga....?
Bild
Hmm.. hur bra skick är gängorna här då? Inte bra alls är svaret på den frågan, när jag kände med fingret så var de i stort sett helt borta! :x

Jag klämde dit en o-ring på fiberplattan och drog dit så gott det gick, och det gick faktiskt att dra fast den för hand så det tog stopp. Drog lite till med nyckel för säkerhets skull. Då slog det mig.. hmm detta .. Skruvade ur pluggen igen och skruvade in den sakta igen och kände hur det kändes.. Jorå, pluggen gick in snett! Drog fast den igen. Gick inte att få in den rakt längre.

Hela skiten hade dragits snett en gång och det var därför gängorna hade följt med ut i pluggen förra gången. Fyllde på en liter olja och roade mig med bensinkranen och glaskoppen en stund i väntan på om det skulle vara tätt (yeah right).

Passade även på att studera naturens förunderligheter:
Bild
Japp, mögel kan växa i glykol!

Får fundera på hur jag ska gå vidare med tråget nu. O-ringen höll inte tätt vilket jag nog visste innan, men jag ska prova med en platt gummibricka vad de nu heter. Funkar inte det så blir det väl till att gänga om eller byta tråget. :( Vad jag än väljer så blir det väl till att ta av tråget. :cry:
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

Robban_C

#11 » 22:19:27, 07-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet av Helicoil är att dom bara fungerar till sånt som monteras en gång för alla, typ pinnbult. Då kan man nämligen dra ihop Helicoil och pinnbult med nåt i stil med Loctite bussningsmontering.
Hos gängor som öppnas nån enstaka gång finns risken att spiralen åker med ut och är det nåt som öppnas då och då (typ oljeplugg) så är det bara en tidsfråga innan spiralen kommer ut.
Det är min erfarenhet av Helicoil och andra gängspiraler.

Mitt förslag baseras på den ursprungliga idén:
Gänga om för lämplig rörgänga, dra i en bussning med in- och utvändig rörgäng. Denna monteras med en bra bussningsmontering på tvättade gängor, då blir den kvar för gott. Ja, sen är det bara att dra i en plugg med tätbricka.
Och apropå tätbricka så kanske Tredo kan vara nåt? Det brukar ju bli tätt i alla lägen.
Och om bussningen och pluggen kommer från hydraulikbranschen så är det rejäla, i stål och med ordentligt bearbetade ytor mot tätbrickan. Sånt ger bra nattsömn.

Angående oxid/ärg så kan det knappast vara nåt större problem på en gammal traktor. Inifrån lär det knappast ärga, där är ju olja i massor och handen på hjärtat, blir det inte en tunn oljefilm på utsidan också med tiden?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

AndersDahlgren

#12 » 22:32:39, 07-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som du har ganska mycket gods runt hålet. Ett alternativ kan ju vara ett byta gängdimension till närmast passande.
Pluggar finns även med metrisk och UNF-gänga.

MVH Anders

Lägger till utdrag på adapter utvändig/invändig rörgäng
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av AndersDahlgren 23:01:34, 07-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
AndersDahlgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:04, 20-03-2010
Ort: Åkersberga

totto

#13 » 14:53:26, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma problem på min ted-20. Och jag gjorde precis så som du är inne på. Jag borrade upp hålet och gängade om och satte dit en bussning som jag drog fast med gängtätning och i den satt jag en 3/4" plugg.Så nu när man byter olja så behöver man ju inte skruva i aluminiumen. :) Jag hade tråget löst eftersom jag höll på med helrenoveringen så det var ju en ganska enkel operation. Så mitt tips är att plocka ner tråget och göra det då kan du ju passa på att göra rent det oxå. :wave: Men kom ihåg att ta bort silen som sitter i tråget på höger sida. Silen sitter nämligen över röret till oljepumpen så tar du inte bort den så skadar du röret om du försöker få ner tråget. Lycka till
Thomas
totto
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:07, 22-09-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Ted 52

Ludwig (trådstartaren)

#14 » 15:01:26, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips, verkar som omgängning är det rätta! Men nu funderar man ju på möjligheten att om man nu ändå har nere tråget.. kanske ska byta ut det mot ett friskt? Har hittat ett för 500kr på rimligt avstånd för avhämtning.. :?

Svårt detta, tråget ska ju ändå av, hur jag än gör. :( :(

Om man ändå river av tråget, vad ska man mer passa på att byta/se över? Finns det packningar eller nåt annat som kan vara bra att byta när man ändå är inne? Ja, förutom sumppackningen då alltså.. :?
Senast redigerad av Ludwig 15:04:50, 08-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

AndersDahlgren

#15 » 15:45:51, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna produkt glömde jag bort i går.
Oljeavtappningsplugg som "sitter fast" i befintligt pljeavtappningshål.
En skyddshatt skruvas av och oljeavtappningsslangens nippel skruvas dit varvid oljan rinner ut.

http://hydroscand.se/web/Tillbehor_3.aspx
Skrolla ned på sidan lite.
Många gängvarianter finns tillgängliga. Öppna tillhörande lista.

MVH Anders
AndersDahlgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:04, 20-03-2010
Ort: Åkersberga


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Snusnissen och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se