Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Åsikter om Nuffield 460 / trasig trepunktslyft

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Sjöman

#16 » 06:48:08, 22-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Kickassford och alla andra!

Jag är ny på forumet men har följt det en tid.

Såg att du redan fått tag på komlett kåpa, annars har jag två stycken som ligger och sammlar dam, dock med defekta pumpar.
Den ena är till en 1060 och den andra till en 460.

Har ännu inte fått tag på någon pump som är i bra skick, någon här som har någon liggande?
Sjöman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:26, 21-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: RoRo fartyg



Lars B

#17 » 08:02:13, 22-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen till Maskinisten Sjöman!

Prova att lägga ut en annons här på forumet.

Hälsningar /Lars
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

kickassford (trådstartaren)

#18 » 09:23:15, 22-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjöman: vad vill du ha för 460 kåpan o vart finns du?
och vad är det som skiljer 1060 o 460 rent allmänt egentligen?
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

Sjöman

#19 » 17:30:10, 22-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kåpan och jag finns i Ullånger, Kramfors kommun.
1500 om du är intresserad.

Allt är likt utom hydraulpumpen som är en enkelpump på 460 och en dubbelpump på 1060.
Kåpor och ventil / kolvpaket är helt lika så när som på anslutningen av lilla pumpsidan på pumpen på 1060 som går in på överströmmningsventilen, jag har dock inte lyckats klura ut funktionen på denna.
Sjöman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:26, 21-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: RoRo fartyg

Ulf

#20 » 08:47:51, 23-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjöman: Är det verkligen dubbelpump på 1060?
Är pumpahalvorna identiska?

Kan det vara så att den ena halvan driver armarna och tipputtaget, den andra är involverad i nivåregleringen?

Vore väldigt intressant om du kunde klura vidare, eller om någon annan vet!
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Sjöman

#21 » 17:42:19, 23-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är dubbelpump, och som du säger så är den ena till tipputtag och lyftearmarna och den andra är på nåt sätt involverad i nivåregleringen.
Pumpen till lyftarmar och tipputtag har ca 20 mm höga kugghjul och pumpen till nivåreglerinen har ca 10 mm häga kugghjul.

Det ser dock likadant ut både på 1060 och 460 förutom anslutningen av röret från den lilla pumpen som går in precis före överströmningsventilen.

Jag är på jobb nu så jag kan inte ta några bilder.

Kickassford!
Jag undrar om inte din kåpa är från en 1060.
Jag har två sådana och båda två har samma typ av överfall där kraftuttaget kommer ut. På 460 är detta "överfall mera trekantigt, kan hända att denna modell även fanns på 460, men på mina är dom olika.

Jag har verkstadshand bok till 1060 men där står tyvärr inget om hydrauliken.
Sjöman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:26, 21-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: RoRo fartyg

Magnus Hasselås

#22 » 22:22:24, 23-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Kickassford

Jag har köpt mkt delar till Leyland av en i Danmark. Helt ok prisbild och vettig att göra med. Leyland är ju en efterföljare på Nuffield om jag inte är helt fel ute, men det brukar ju folk vara snabba att tillrättavisa :)

testa denna sida www.jcl-tech.dk

Du kan maila på svenska till han.
Lycka till.
Alla vet något som du inte vet, så lär av dem...
Fiat 880 DT, Leyland 384, David Brown 880
Magnus Hasselås
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:24, 23-07-2009
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 880, Leyland 384, David Brown

Jars

#23 » 10:52:36, 24-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjöman skrev:Kickassford!
Jag undrar om inte din kåpa är från en 1060.
Jag har två sådana och båda två har samma typ av överfall där kraftuttaget kommer ut. På 460 är detta "överfall mera trekantigt, kan hända att denna modell även fanns på 460, men på mina är dom olika.

Jag har verkstadshand bok till 1060 men där står tyvärr inget om hydrauliken.

Ja den nedradelen kommer från 1060 (skivbromssar) , kraft uttaget har en appl.till remskiva och Överdelen härstammar från 460
Bild
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Ulf

#24 » 13:48:29, 25-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det då så att även 460 med nivåreglering har dubbelpump?

Tycker bilden ser likadan ut som på mina 460 det är åtminstone trumbroms på Den Gamle, den nya har jag inte kikat på än (bromsrna funkar bra!).
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Sjöman

#25 » 17:23:49, 25-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

460 har inte dubbelpump, detta var en av nyheterna på 1060.
Andra skillnader är hög/låg och skivbromsar.

Det är en 460 med 1060 hydraul på Kickassfords bilder, bromsarna på bilden är trumbromsar, skivbromsarna på 1060 ser helt annorlunda ut.

Här finns lite historik om Nuffield/Leyland.

text

I andra stycket i "Chapter two" står det om nyheterna på 1060.
I "Chapter one" står lite om 460.
Sjöman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:26, 21-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: RoRo fartyg

Ulf

#26 » 14:26:35, 26-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det där läste jag för några år sedan.

Men hur ser man om bakstycket "är" 1060 kontra 460?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

kickassford (trådstartaren)

#27 » 15:46:09, 19-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

har glömt bort den här tråden och har varit lite dålig på att ta bilder men här kommer lite bilder på nuffen iaf.. (klicka bilderna för att få dom större!!)


så här såg den då ut när jag köpte den:

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild


Hemleverans, smidigt framförallt:

Bild Bild


Börjar demonteringen av hydrauliken:

Bild Bild Bild Bild Bild

Usch vad äcklig sörja i botten, bäst att tvätta o rengöra lite:

Bild Bild Bild


Blev lite pyssel med kopplingarna då jag flyttade över hydraulpumpen från den trasiga kåpan till den nya som har koppar o fiberbrickor som tätningar istället för klämringskopplingar (heter det så? koniska ringar som sitter utanpå rören o kläms fast i nippeln):

Bild


Ordentlig rengöring av den nya kåpan och monterat pumpen samt fixat en distans som förhindrade att drivningen till hydraulpumpen inte gick ut för långt:

Bild


Monterat o påfyllt med dyr 5w30 motorolja från Statoil:

Bild Bild


Det är fasen va mycket verktyg o skräp man drar fram:

Bild


sen måste ju en damask över växelspaken dit så man törs tvätta den invändigt, en universal styrledsdamask passade som gjutet:

Bild Bild


Också har vi det här med elsystem som jag hatar, ska de va så svårt att dra kablar snyggt o prydligt och framförallt RÄTT, nej, nu rivs det gamla ut:

Bild Bild Bild


I övrigt har det blivit en allmän service, bytt motorolja o filter, oljan blev QuakerState 15w-40 Mineral.. Oljefiltret såg inte ut att vara bytt de senaste 10 åren iaf:

Bild

Ingen olja fanns det i dieselpumpen heller samt byte av hydrauloljan till frontpumpen.
tappade kylvätskan o spolade ur ordentligt med hetvatten, och fyllt på med ny fräsh glykolblandning. mycket gegga var det i systemet.


montering av snöslungefästet o test av lyften samt servon, Funkar Prima:

Bild


tvätt av frontplåten och lite svart färg på kylarmaskeringen, även lyftburken som syns har fått sig en rejält tvätt o lite fräsh olja:

Bild Bild


sen gick jag lös på snöslungan, skruven var ordentligt krokig (syns dåligt på bild) så den fick smidas om till en mjuk fin skruvform:

Bild Bild Bild


Använde sedan traktor till att skrota en bil (lyfte ur motor o låda, välte den på sidan o taket för diverse demont och sen lyfte upp på trailer för skrotning):

Bild


Frontpumpen är i behov av nya packningar då den läcker ordentligt vid hög belastning (är det bara att skruva isär gavlarna o skära ut i lämpligt packningsmaterial tro??)

Bild Bild


samt ett nytt ventilpaket ska dit så småningom då den småläcker lite o lastaren sjunker:

Bild


EDIT: har tyvärr inga bilder på "bromsrenoveringen".
bromsarna var helt obefintliga när jag hämtade den men det visade sig att det satt nya bromsar på den men dom var monterade åt fel håll samt noll justerat på backarna med pedalerna var justera max, vilket resulterade i att pedalerna bottnade innan backarna gick ut..

mer bilder kommer då lastaren ska renoveras, nytt elsystem och belysning ska dit och allmän tvätt, uppfräshning o målning.
Senast redigerad av kickassford 15:49:32, 19-09-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se