Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Åsikter om Nuffield 460 / trasig trepunktslyft

27 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

kickassford (trådstartaren)

#1 » 22:08:37, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

är på gång å köpa en Nuffield 460, tidigt 60tal.
det egentliga problemet med den (förutom diverse hydraulslangar som pissar olja, sprucken lastare o taskiga bromsar)
är att trepunktlyften(jordbrukslyft?) är trasig,
jag antar att någon backat emot något alternativt haft något riktigt tungt där och själva bakre gaveln/huset är spruckit av.

låter bilderna tala lite för sig själv..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

frågan är hur märkvärdigt det är därinne för en som inte är så insatta i traktorer? finns det prylar att få tag på?
gaveln/huset vet jag traktorcentralen har för ca 2500kr men allt annat?

kolven o cylindern verkar ha klarat sig vad man kan se just nu, men ringarna är kaputt.
det pumpar ut ordentligt med olja där från en ventil (den lilla som är trasig i toppen som syns i bild)
så den tömmer axeln o servon på olja på nolltid. (övrig hydraulik går på en frontmonterad pump)

kort sagt, är detta något som är försvarbart å laga för en vettig traktor i övrigt eller bör jag se mig om efter en annan?
Senast redigerad av kickassford 15:44:08, 15-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82



Jars

#2 » 22:44:48, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

NJAA ifall man vill ha extraknäck hemma resten av livet så är det bara
att inhandla, men om jag våre dig skulle icke röra maskinen
överh.taget.
Nuffield det är bara en massa gjutgods för smältteriet :!:
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

kickassford (trådstartaren)

#3 » 22:56:17, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

aha och med en MF behöver man aldrig skruva? :???:
jag uppskattar ett moget svar. måhända att nuffield är skit, det vet ja inget om men förklara gärna varför isf?

jag får denna till bra pris och har kraftig lastare, snöskopa, kedjor, snöslunga, fin motor och en frontmonterad pump.
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

drivax

#4 » 23:14:27, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara en fin traktor i övrigt. Hittar du ingen hydraul kåpa provva taa svetsa den befintliga eller kop ett grävagrigat och häng på verkar vara förberett för det!!
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

kickassford (trådstartaren)

#5 » 23:28:49, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

som ja skrev så finns hydraulkåpan att köpa på traktorcentralen så det är ingen sak, frågan är hur det ligger till med kolv/cylindern inuti och ventilerna (en verkar ha klarat sig men den andra är avsliten)

i värsta fall så får jag väl försöka kåpan igensvetsad och tar bort trepunktslyften men det hade varit himla smidigt att ha den kvar till snöslungan.

det har suttit ett grävaggregat på den och får jag tag i ett sånt till vettig peng slår jag till direkt men i första hand är den till för mindre snöröjning..

i övrigt så är den väl som alla andra traktorer, taskig el och glapp i styrning men kändes riktigt bra vid provkörningen.

jag har satt en budget på 20k för en enkel snöskottartraktor till vintern och det är inte det lättaste att hitta.
denna hamnar en bra bit under det så hade varit kanon om det inte är så märkvärdigt att laga..
några timmars svett å slit varvat med svordomar har jag ju räknat med, bara det inte kostar multim.

har inte direkt tummen mitt i handen, har skruvat i mopeder/bilar o lastbilar å många år men inte just traktorer...
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

Fredrik_

#6 » 23:39:25, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räkna på att det som skulle kunna tänkas ha gått sönder, också gjort det, så ligger du rätt i budgeten..
Har det kommit in vatten därbak också, så det rostat i lådan tex!
Behöver du byta mindre, går du plus!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Harry B

#7 » 21:36:48, 09-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hello! Det där är inget man behöver vara rädd för! Får du bara tag på ett helt bakstycke från nån skrotad Nuffield så är det inga problem att byta delen! Jag har själv bytt samma bakstycke på en Nuffield som jag hade tidigare utan problem, detta haveri uppstår på Nuffield när lyftarmarna tvingas upp i ett högre läge än vad hydrauliken i själva verket klarar av att lyfta, då faller stången från lyftkolven ur sitt läge uppe vid lyftarmarna, och kommer sen ut genom bakstycket med ett brak när lyftarmarna slipper att falla ned igen. Bara att skruva och göra i ordning! Och sen hålla i minnet att inte låta något tvinga upp lyftarmarna i högre läge än vad hydrauliken själv lyfter.. Nuffield var på sin tid något av det bästa som gick att få tag på i traktorväg med separat spak för extern hydraulik.

Harry
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

kickassford (trådstartaren)

#8 » 09:38:43, 14-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

aha, skönt att höra.

har prutat ner den till 15k, lägre än så vill han inte.
men det ligger inom budget för min del.

bromsar, däck, hydraulslangar o svetsning är sånt som inte kostar mig nånting.

det är bara den bakre hydrauliken jag är fundersam över. servon funkar inte o den drivs ju av hydraulpumpen. inte en remdriven som de flesta andra.
men det kanske har å göra med de trasiga delarna till trepunkten?
(iofs så sa säljaren att servon aldrig har funkat)

den kräver lite jobb o de e jaju som sagt beredd på, vag säger ni? får man nåt bättre för pengarna?
har hållit lite småkoll de 2 senaste åren utan att hitta en fin/fräsh snöskottare för dessa pengar.
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

Jars

#9 » 17:35:50, 14-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underhållsmässig är det en jobbig traktormärke , har haft o göra med märket sen slutet på 50 talet,men du får ju en bra lastare hem på samma gång och får du delarna är det bara att sruva hop det är en enkel hydraulsystem på den maskinen.
Så lyckatill.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

kickassford (trådstartaren)

#10 » 20:48:02, 14-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack Jars. det var bättre kritik.
ja, nu har ja iaf köpt traktorn. 12K får den vara värd.
väntar bara på att bärgarn ska rulla av den på gården =)

lite pyssel har ja nu framför mig och skulle nu allt mot förmodan gå åt helvete så tror ja att ja får igen pengarna i delar..

det blir en liten utmaning att fixa till den då jag inte skruvat i traktorer så mkt men det är trevligt med nya projekt, man lär sig alltid nåt iaf.
//Micke
Shit happens..
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

Ulf

#11 » 16:36:59, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det problem som 460 och 1060 hade när de var nya var fodersättningar. När det var fixat så återkom sällan det problemet.

I övrigt så behöver man inte dela traktorn för ett kopplingsbyte.

Ser fram emot en renoverartråd med massor med smaskiga bilder!

Kolla även Matthew's tråd, kan ge en del tips.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

kickassford (trådstartaren)

#12 » 12:07:25, 20-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja släger upp lite bilder å så senare.
har roat mig med att riva ur det äckliga elsystemet och belysning, tappat traktorn på alla vätskor och spolat rent motorn, rengjort luftfilter + hydraulfiltret mm.

vart köper man oljefilter till en sånhär?

"rättning: oljefiltret har 34-35mm hål i bägge ändarna, är ca 103mm långt och 68-70mm dia
men har två lösa "ändplattor" med gummitätning, en med försänkt 10mm hål och en med 33mm hål.
någon som kan identifiera filtret med min beskrivning? gärna art. nr på något eftermarknadfilter.

sen undrar jag vart påfyll/nivå/tapp-pluggen i dieselpumpen sitter samt vilken olja?
jag antar att det ska vara vanlig motorolja i både luftrenaren o pumpen?
Senast redigerad av kickassford 12:53:55, 20-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82

Ulf

#13 » 08:47:01, 21-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns böcker på download om vilken olja det ska vara samt var pluggar och sånt är.

För filter kolla www.oie.se och www.filterteknik.se .
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

John-02

#14 » 17:31:56, 21-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

kickassford skrev:vart köper man oljefilter till en sånhär?

"rättning: oljefiltret har 34-35mm hål i bägge ändarna, är ca 103mm långt och 68-70mm dia
men har två lösa "ändplattor" med gummitätning, en med försänkt 10mm hål och en med 33mm hål.
någon som kan identifiera filtret med min beskrivning? gärna art. nr på något eftermarknadfilter.



Säker att hålet inte är 32 mm? Isåfall kan kanske TEHO-filter 5017, M-Filter MO-117 eller Mann filter H 816 x funka.

(Kollade på Teho-filter och M-filters hemsida vad det skulle vara till Nuffield 460, Mann-filtret hittade jag via Cross-reference på Mann:s sida. Vet inte om de stämmer i verkligheten) :)
John-02
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:30, 07-10-2009
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

kickassford (trådstartaren)

#15 » 02:23:57, 22-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo har laddat hem manualerna man stod inget om vilken olja de ska va i pumpen eller i styrsnäckan, går den att justera förresten? har det klassiska rattglappet på 1/3 varv.

har beställt oljefilter o bränslefilter från OIE så får hoppas att det passar =)
provade söka hos diverse filtertilverkare o återförsäljare med Purolator 862300 enl. instr. men kammat noll.

filtrets hål är minst 34mm, men dessa packningar/ändplattor eller vad dom nu kan kallas är säkert 32mm men det borde inte ha någon betydelse när man kollar filterhuset.

får se vad som kommer med posten=)

imorrn ska ja hämta en komplett hydraulikkåpa och montera samt fylla lite oljor o diverse pyssel så ska det nog bli fart på den.
//Micke
Shit happens..
Användarvisningsbild
kickassford
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:41, 08-07-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: .
Volvo BM 4300
Scania G82


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BengtP, lillmalen, volvobm53 och 30 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se