Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

En berättelse om en Grålles uppvaknande.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

1950ted20 (trådstartaren)

#1 » 22:18:50, 30-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett SMS av en kollega. En Grålle på Blocket i din kommun. Jag kollade annonsen på telefonen, såg att den var inlagd för 38 min sedan. Den fanns 25 km bort. Det visade sig vara en Grålle TEA20 -52. Alltså en bensinare. Inkörd i ladan för 13 år sedan av maken (numera avliden) till säljaren. Jag var där på 30 min trots en avstickare till bankomaten. Säljaren mötte upp tillsammans med sin son. Dörrarna till ladan slogs upp och där stod traktorn. Bakdäcken med mönster från 50 talet var helt slut, ena däcket platt, motorn satt fast, kopplingen tar långt ner, div plåtskador men..... den var helt komplett och oskruvad. Dvs ingen har varit framme och gjort massa halvdana lagningar samt dragit konstiga ledningar till höger och vänster. Den var sliten men såg ut som den gjorde 1952. Pengar bytte ägare och trailer hämtades. Traktorn med liten kärra samt transportbox som ingick i affären lastades och forslades hem till mitt garage för att gås igenom maskinellt. Inget förutom plåtskador samt däck kommer att åtgärdas exteriört utan den patina som finns kommer få vara kvar. Jag vill att det ska synas att traktorn är över 60 år gammal. Däremot kommer det maskinella gås igenom och det som behöver lagas, renoveras, bytas ut kommer göra det. Jag skall försöka redogöra här på Maskinisten vilka åtgärder jag bestämmer mig för att göra med traktorn, vad jag renoverar och vad jag låter vara ifred. Jag är ingen expert utan lär mig eftersom. Kanske blir jag tvungen fråga er kunniga om råd.
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
1950ted20
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:14, 26-11-2011
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Ted20 (Grålle) från 1950
Volvo BM H10/35



L.tech

#2 » 07:52:53, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas på många bilder framöver.
Det är alltid roligt att se folk som vill se till att hålla igång lite historia, och sen att den ska ha kvar sin platina gör ju inte saken sämre.
L.tech
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:17, 10-01-2009
Ort: SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson
Volvo 425

Ulf

#3 » 09:17:33, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta kommer att följas!

Det finns ju lite olika sätt att renovera på...
Detta är kanske ett av de svårare då patinan ska behållas!

På min syns det att den bara är 53 år och fixas så att den passar mina behov för stunden, men det är för att jag inte gett mig på med färg.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Aqualize

#4 » 12:55:46, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog för att en fint målad traktor är snygg men för mig går alla de funktionella reparationer som man kan göra före i kön. Och vilken teaser-bild du har! Hoppas du behåller bågen på, finns tillräckligt antal grållar utan och i Sverige har vi ju haft tradition av dessa (fastän bågen där nog är eftermonterad, lagkravet för nya traktorer kom ju 7 år efter den byggdes).
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

113bom1

#5 » 16:14:27, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja trima bågen är i mina ögon den snyggaste bågen på grållarna. behåll den gärna på. ska följa projektet
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

1950ted20 (trådstartaren)

#6 » 20:02:11, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för respons. Ja, Trima bågen kommer sitta kvar. Era synpunkter fick mig att bestämma mig :) Visserligen är den avmonterad nu men det var bara för att traktorn blev för hög i garaget när den står på hjuldollys. Behöver kunna flytta runt den och ställa den på tvären så jag får in bilen. Trima bågen kommer på sedan.
Bild
Första resan för traktorn på länge blev på trailer.

Bild
Bild
Bild
Bild
Väl hemma revs toppen av. Eftersom motorn satt fast så fyllde jag cylindrarna med diesel. Väntade 1,5 vecka, fyllde på där det runnit igenom. Sedan igår plockade jag av startmotorn, låste fast fodren med några brickor och försiktigt bände jag på startkransen med en kofot. Den satt som berget och jag var osäker på hur mycket jag kunde ta i utan att skada kransen. Nytt tag, tog i lika mycket men nej. Motorn satt som berget. Nytt tag och så tog jag i lite till, och plötsligt rörde sig motorn. YES! Jag fortsatte kanske tio ggr till med kobenet tills kolvarna började löpa fritt och då prövade jag veven och efter några varv löpte allt fint. Så otroligt skön känsla att det gick så bra då jag varit lite orolig för detta moment. Cylindrarna verkar fina så det har inte stått vatten i dom men förmodligen bör jag demontera kolvarna, byta ringar och horna loppen. Eller? Hursom. Toppen skall iväg till Flitten för att få nya styrningar och frästa säten samt nya ventiler där det behövs. På tidigare grållar har jag även låtit fräsa i rostfria säten på avgas. Får se hur det blir.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
1950ted20
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:14, 26-11-2011
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Ted20 (Grålle) från 1950
Volvo BM H10/35

113bom1

#7 » 20:32:41, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ta ur fodren oxå när du ändå river kolvar. Tätningen är säkerligen sliten. + att det brukar ligga kopiöst mycket skit i vattenmanteln så det knappt blir cirkulation. Spännande läsning, ser fram mot nya inlägg
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

Fredrik_

#8 » 20:35:22, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startkransen ser ju NY ut!!
Spännande och lycka till.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

1950ted20 (trådstartaren)

#9 » 14:10:31, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med att startkransen ser fin ut men då det är en 12 voltare sker ingreppet på strartkransen från andra hållet. Bendixdrevet sitter på en axel som sticker ut från startmotorn. Alltså är kransen lite mer sliten på insidan medans utsidan är fin.
1950ted20
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:14, 26-11-2011
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Ted20 (Grålle) från 1950
Volvo BM H10/35

Ulf

#10 » 15:29:21, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en trevlig liten kärra du fick med, bilder?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

1950ted20 (trådstartaren)

#11 » 07:20:46, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Det var en trevlig liten kärra du fick med, bilder?


Har inga bilder på kärran för stunden. :sad: Men kommer så fort jag får ut den i dagsljuset. :smile: Just nu står den inbackad längst in i skjulet med massa bråte som ligger på den och en annan trilskande Grålle som är inkörd framför. Men den verkar vara tysk och från -73. Allt trä verkar vara ok utom baklämmen som är slut och behöver ersättas.
1950ted20
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:14, 26-11-2011
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Ted20 (Grålle) från 1950
Volvo BM H10/35

1950ted20 (trådstartaren)

#12 » 21:21:10, 28-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit upptagen med annat en period nu. Familj, hem, jobb resor. Därav att mina inlägg legat i träda. Men detta har hänt. Jag insåg att jag behövde nya bakdäck då de jag hade var från 50-talet (tror jag med tanke på mönstret) Jag hittade en herre i Kalmar som hade 2 st bakhjul med ca 30-40 % mönster kvar, i övrigt helt ok. Så jag kopplade släpet bakom bilen lastade mina 2 hjul som han ville ha så han kunde rangera sin traktor som han höll på att plocka ned och sälja i delar. Vi skulle alltså göra ett byte av hjul och jag då lägga pengar emellan. Väl i Kalmar träffades vi och jag fick syn på hans däck. För det första var det olika dimension. Det ena var 13.6-28 och det andra var 12,4-28. Det ena däcket hade gått så pass mycket med kedjor så korden stack ut runt sidan på hela däcket. Fälgarna var målade i svart, gult och grått samt flagade i rostblemmor stora som en handflata. Blev såklart inget byte då mina fälgar är i ett mycket bra skick. Men han hade med sig en skärm och T-stycket fram till motorhuven. Dom köpte jag i alla fall. Som tur var så passade vi på att samtidigt besöka min frus familj då hon är från Kalmar. Väl hemma scannade jag av Blocket i min jakt på hyfsade däck. Begärde även offert från Vianor på nya däck med slang. 9.600 kr kändes inte aktuellt. En morgon då jag satt och kollade Blocket fick jag syn på en Grålle i Hälsingland. Den var komplett och ett bakhjul var nytt. Ett orört objekt, bara 23 mil bort. Mina tankar var att köpa in den och flytta över bakhjulen. Vad jag skulle göra med resten av den nya traktorn var en smula oklart. Ett par samtal senare var jag på väg med trailer bakom och gammelfar i sätet bredvid som sällskap. Väl framme konstaterades att den stod långt in i en stor lada med tre platta däck. Fram med kompressorn jag tagit med och innan fyllt med luft då det ej fanns el i ladugården. Det räckte att fylla luft i däcken så pass mycket att vi kunde rulla traktorn ut i dagsljus.
Bild
Upp på trailern.
Bild
Lastad och klar.
Bild
Väl hemma konstaterade jag att, visst den är skitig och sliten men den är oskruvad och komplett samt har en kul historia som nuvarande ägare sände mig på mail (skickar med det) Så vad göra? Jo såklart lägga press över den och spara den tills jag får tid att göra i ordning den.

Bild


Bild
Hydrauluttag.
Bild
Bild

Här följer historien om denna Grålle.

Hej här kommer några rader som kan få Grållen att bli mer levande - ett litet stycke svensk kulturhistoria.

Jag minns Harry sittande på sin Grålle kupade potatis vid gården PerOls. Denna gård har sin egen historia för Harry Andersson något av en revanch. Det var så här att Harrys mamma Augusta kom som Piga till torpet PellPers. Augusta fick en oäkta son Harry. Harrys pappa var en av storbondens söner på gården PerOls. Harry fick som barn se överflödet på PerOls medan han själv var en torpaunge från Pellpers.

Harry var körkarl i skogen stor och stark. När man hälsade på honom försvann min hand i hans dassalock till händer. Historierna är många om Harrys styrka ja det hade kunnat skrivas en hel bok om dessa bravader. Harry var också ursnäll och väldigt hjälpsam.

Augusta fick ärva torpet Pellpers. Augusta och Harry hade tre kor en häst och lite skog och åkermark. I början av 50-talet köpte Harry sin Grålle men han behöll hästen de kompletterade varandra - hästen i skogen och Grållen på åkern.

Naturligtvis fick Harry inte ärva något från storgården PerOls men han började att arrendera mark från andra gårdar och torp. På så vis utvecklade han torpet PellPers. Harry gifte sig fick barn och barnen övertog PellPers och en dag i början på 90-talet så köpte Harrys barn in gården PerOls - den gården som hade förvägrat Harry sin rätt men framför allt satt skam över Harrys mamma Augusta.

Nu är Harry död men det värmer mitt hjärta att han fick uppleva att det lilla torpet Pellpers blev den största gården i byn och medans Harrys barn och barnbarn körde runt med sina stora traktorer och skördetröskor så puttrade Harry omkring med sin Grålle. Han plogade vår väg på vintrarna - körde ner grindstolpen :) Han slog dikeskanterna med slåtterbalk och försåg gården med ved. Nog gjorde Harry och hans Grålle nytta på gamla dar.

Skrivet av säljaren som var andra ägaren.

Ok, Nog om denna Grålle nu. Kanske får den bli en ny tråd senare.

Efter en del funderande så konstaterade jag följande: Bakdäcken dåliga. Det ena håller tätt men det andra släpper ut luft ur ett stort hål mitt på däcket. Torrspricka! Nya däck är för dyrt, däcken i Kalmar var dåliga och den nya Grållen var för bra för att plocka isär. Sorti! Mina tankar började gå åt att, kanske kan man vulka en gummi lapp på insidan däcket och laga slangen och få det att hålla för hobbykörning. Visst, däcken är slut men kanske kan jag flytta kostnaden för däck en bit bort i tiden då jag nu vill lägga pengar på motor, bromsar, koppling samt hydraulik. Jag åkte upp till Vianor i Jordbro och frågade om dom kunde "fullaga" däcket. Visst sa dom och fyra timmar senare ringede dom och sa att däcket var klart.
Bild
Bild
Slangen lagad och stor "kappa" vulkad i däcket.
Bild
Finns viss form av nostalgi att rulla på gammalt däckmönster. Kanske är det orginaldäcken, dom som traktorn levererades med som ny som fortfarande sitter på.
Senast redigerad av 1950ted20 21:38:32, 28-10-2014, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
1950ted20
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:14, 26-11-2011
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Ted20 (Grålle) från 1950
Volvo BM H10/35

1950ted20 (trådstartaren)

#13 » 21:33:10, 28-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Det var en trevlig liten kärra du fick med, bilder?

Här kommer lite bilder på kärran jag fick med.

Bild
Bild
Bild
Enligt typskylt ser jag att den är från 1951 och lastar 500 kg, totalvikt 800 kg.
Bild
Kärran är frisk under och i alla lämmar utom baklämmen som måste byggas upp på nytt. På det hela taget en trevlig liten kärra.

1 person gillar det här inlägget.
1950ted20
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:14, 26-11-2011
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Ted20 (Grålle) från 1950
Volvo BM H10/35


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JPEG, Simse, Tommy Reinholdsson och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se