Har varit upptagen med annat en period nu. Familj, hem, jobb resor. Därav att mina inlägg legat i träda. Men detta har hänt. Jag insåg att jag behövde nya bakdäck då de jag hade var från 50-talet (tror jag med tanke på mönstret) Jag hittade en herre i Kalmar som hade 2 st bakhjul med ca 30-40 % mönster kvar, i övrigt helt ok. Så jag kopplade släpet bakom bilen lastade mina 2
hjul som han ville ha så han kunde rangera sin
traktor som han höll på att plocka ned och sälja i delar. Vi skulle alltså göra ett byte av hjul och jag då lägga pengar emellan. Väl i Kalmar träffades vi och jag fick syn på hans
däck. För det första var det olika dimension. Det ena var 13.6-28 och det andra var 12,4-28. Det ena däcket hade gått så pass mycket med kedjor så korden stack ut runt sidan på hela däcket. Fälgarna var målade i
svart, gult och grått samt flagade i rostblemmor stora som en handflata. Blev såklart inget byte då mina fälgar är i ett mycket bra skick. Men han hade med sig en skärm och T-stycket fram till motorhuven. Dom köpte jag i alla fall. Som tur var så passade vi på att samtidigt besöka min frus familj då hon är från Kalmar. Väl hemma scannade jag av Blocket i min jakt på hyfsade däck. Begärde även offert från Vianor på nya däck med
slang. 9.600 kr kändes inte aktuellt. En morgon då jag satt och kollade Blocket fick jag syn på en Grålle i Hälsingland. Den var komplett och ett bakhjul var nytt. Ett orört objekt, bara 23 mil bort. Mina tankar var att köpa in den och flytta över bakhjulen. Vad jag skulle göra med resten av den nya traktorn var en smula oklart. Ett par samtal senare var jag på väg med
trailer bakom och gammelfar i sätet bredvid som sällskap. Väl framme konstaterades att den stod långt in i en stor lada med tre platta däck. Fram med kompressorn jag tagit med och innan fyllt med
luft då det ej fanns el i ladugården. Det räckte att fylla luft i däcken så pass mycket att vi kunde
rulla traktorn ut i dagsljus.
Upp på trailern.
Lastad och klar.
Väl hemma konstaterade jag att, visst den är skitig och sliten men den är oskruvad och komplett samt har en kul historia som nuvarande ägare sände mig på mail (skickar med det) Så vad göra? Jo såklart lägga press över den och spara den tills jag får tid att göra i ordning den.
Hydrauluttag.
Här följer historien om denna Grålle.
Hej här kommer några rader som kan få Grållen att bli mer levande - ett litet stycke svensk kulturhistoria.
Jag minns Harry sittande på sin Grålle kupade potatis vid gården PerOls. Denna gård har sin egen historia för Harry Andersson något av en revanch. Det var så här att Harrys mamma Augusta kom som Piga till torpet PellPers. Augusta fick en oäkta son Harry. Harrys pappa var en av storbondens söner på gården PerOls. Harry fick som barn se överflödet på PerOls medan han själv var en torpaunge från Pellpers.
Harry var körkarl i skogen stor och stark. När man hälsade på honom försvann min hand i hans dassalock till händer. Historierna är många om Harrys styrka ja det hade kunnat skrivas en hel bok om dessa bravader. Harry var också ursnäll och väldigt hjälpsam.
Augusta fick ärva torpet Pellpers. Augusta och Harry hade tre kor en häst och lite skog och åkermark. I början av 50-talet köpte Harry sin Grålle men han behöll hästen de kompletterade varandra - hästen i skogen och Grållen på åkern.
Naturligtvis fick Harry inte ärva något från storgården PerOls men han började att arrendera mark från andra gårdar och torp. På så vis utvecklade han torpet PellPers. Harry gifte sig fick barn och barnen övertog PellPers och en dag i början på 90-talet så köpte Harrys barn in gården PerOls - den gården som hade förvägrat Harry sin rätt men framför allt satt skam över Harrys mamma Augusta.
Nu är Harry död men det värmer mitt hjärta att han fick uppleva att det lilla torpet Pellpers blev den största gården i byn och medans Harrys barn och barnbarn körde runt med sina stora traktorer och skördetröskor så puttrade Harry omkring med sin Grålle. Han plogade vår väg på vintrarna - körde ner grindstolpen
Han slog dikeskanterna med
slåtterbalk och försåg gården med ved. Nog gjorde Harry och hans Grålle nytta på gamla dar.
Skrivet av säljaren som var andra ägaren.
Ok, Nog om denna Grålle nu. Kanske får den bli en ny tråd senare.
Efter en del funderande så konstaterade jag följande: Bakdäcken dåliga. Det ena håller tätt men det andra släpper ut luft ur ett stort hål mitt på däcket. Torrspricka! Nya däck är för dyrt, däcken i Kalmar var dåliga och den nya Grållen var för bra för att plocka isär. Sorti! Mina tankar började gå åt att, kanske kan man vulka en gummi lapp på insidan däcket och laga slangen och få det att hålla för hobbykörning. Visst, däcken är slut men kanske kan jag flytta kostnaden för däck en bit bort i tiden då jag nu vill lägga pengar på motor, bromsar,
koppling samt hydraulik. Jag åkte upp till Vianor i Jordbro och frågade om dom kunde "fullaga" däcket. Visst sa dom och fyra timmar senare ringede dom och sa att däcket var klart.
Slangen lagad och stor "kappa" vulkad i däcket.
Finns viss form av nostalgi att rulla på gammalt däckmönster. Kanske är det orginaldäcken, dom som traktorn levererades med som ny som fortfarande sitter på.