Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mf35 gjutfoder vs kromfoder

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

benganmf35 (trådstartaren)

#1 » 22:06:31, 23-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga från en novis.
Går det att montera vilket som helst servicefoder i en mf35 där det enligt motornummer ska vara kromfoder.
Har inte sett något yttermått på något av fodrerna.
Eller är man tvungen att sätta i kromfoder i all evighet ?.
Tackar på förhand om någon vill svara på denna fråga.

MVH Bengt
benganmf35
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-10-2018
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: mf35 -61
T22



Agne Holmqvist

#2 » 22:11:58, 23-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Vid renovering av min MF35 så ersattes trasiga krom-foder med gjutfoder. Det som krävdes var bearbetning av blocket till rätt mått för gjutfodren. Detta gjordes av motorrenoveringsfirman som också monterade och efterbearbetade de nya fodren.
Så visst går det!

/Agne
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35

benganmf35 (trådstartaren)

#3 » 22:38:58, 23-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret Agne
Jag vet att motorn har renoverats en gång tidigare men ej hur.
Nu så ventilerar den mycket så att oljestickan hoppar upp.
Har tagit av toppen och kan se att mittersta kolven inte är centrerad i loppet, kanske någon kolvring?.
Men har svårt att avgöra om fodret är krom eller ej.
Skickar med en bild på mittersta cylindern.
Bild

MVH Bengt
benganmf35
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-10-2018
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: mf35 -61
T22

LeifAndersson

#4 » 22:59:19, 23-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som kromfoder och är troligen skadat vid montering.
Vid seriös renovering monteras gjutfoder(halvfärdiga) som bearbetas på plats.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mikael.Johansson

#5 » 22:59:59, 23-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som att du har en spricka i ovankant, där kan det gå ut gaser som då kommer ner i vevhuset.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Jars

#6 » 12:01:22, 24-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Det ser ut som att du har en spricka i ovankant, där kan det gå ut gaser som då kommer ner i vevhuset.

Ja , spricka och skurna kolvringar ser det utsom men gaserna hamnar i kylvätskan :!:
Senast redigerad av Jars 12:02:55, 24-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

benganmf35 (trådstartaren)

#7 » 12:50:08, 08-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har fått ut kolven nu och det var som Jars skrev skurna kolvringar.
Vilka teorier finns om vad som kan ha hänt med denna kolv.
Kan vara kul att höra från proffs vad som har gått galet.
Sedan en fråga till om hur fodrerna tas ur blocket . Avdragare ?. :???:
skickar en bild på kolven

mvh
bengt
Bild
benganmf35
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-10-2018
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: mf35 -61
T22

LeifAndersson

#8 » 13:57:28, 08-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du mäter fodret på plats så är det troligen lite för "trångt" pga. att det skadats vid montering. Om du monterar servicefoder är det mycket viktigt att kontrolera att fodret inte skadats vid montering. För att vara säker på att fodret är OK. behöver du en mätklocka eller en "tolk".
För att få ur fodret brukar vi dra 2st svetssträngar i fodret med en mig.svets då krymper fodret och går att lossa med slaghammare eller dyligt.
Ibland får man klyva fodret försiktigt med ett vasst verktyg, men försiktighet är viktigt så foderläget inte skadas.
Den avdragare som såldes på 60 talet funkar på nya foder som måste demonteras men inte om fodret suttit ett tag.
Om vi monterar ett servicefoder är det inte ovanligt att det går åt ett par innan vi är nöjda. :x
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#9 » 15:20:44, 08-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som Leif skrev så fungerar inte en konv. foderavdragare med "armar" om fodren suttit monterade ett tag, då foderkanterna (fodrets tjocklek) är så tunna att de bara spricker om en avdragaren "får fäste".
Ett "hemmamekartips" är att tillv. en egen avdragare med en platta (någon 0.10 mindre än utv. foderdiametern och som även "styr" inv. i fodret) som ligger an jämt mot hela fodrets underkant och drar upp det.
Sitter de riktigt hårt fast så är det bäst att borra ut de i ena sidan/kanten(med cylinderborrverk) tills att de blir så tunna i godset att de "kollapsar" och på så sätt lösnar av sig själv när spänningen släpper.

Anv. av "servicefoder" eller "riktiga" har diskuterats i flertalet trådar tidigare här på forumet.
-Se bla. "MN:s" tråd om renoveringen av hans grävare.

Ang. Varför den skuret finns det säkert många olika teorier om och nästan omöjligt att besvara utan att sett motorn "live" samt mätt upp den!
Många gånger när en annars frisk motor skär "bara" på ett ställe så brukar det vara spridarrelaterat (felaktig spridarbild / läckage), men då det handlar om en MF 35:a (förkammarmotor) så är spridarna av mindre betydelse då de inte "sprutar" i själva cylindern.
Jag tror i stället att fodret varit lite för litet i diameter / ovalt så kolvspelet blivit för tajt, OM det inträffat nyligen efter förra renoveringen.
Därav vikten att mäta upp foderloppen i blocken väl INNAN de nya fodren monteras (speciellt viktigt om det är "servicfoder"), för är foderloppen fel så kopieras detta "fel" in i fodret också!
Senast redigerad av dimorep 15:22:19, 08-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

benganmf35 (trådstartaren)

#10 » 21:12:23, 08-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar man i cylinderloppet så ser man en skada lite under kolvens lägsta
vändpunkt ( se bild).
Kolven ser ju mest sliten på motsatta sida vid övre delen
Är detta något som har hänt nu eller är det slarv vid renoveringen för ett antal år sedan.
Man kan även se en vertikal spricka därifrån och upp till toppen

Bild

MVH
Bengt
benganmf35
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-10-2018
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: mf35 -61
T22

LeifAndersson

#11 » 21:33:21, 08-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där blocket får du lyfta ur och lämna för bearbetning, det där fixar du inte med motorn på plats. :(
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mikael.Johansson

#12 » 21:33:53, 08-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns väl en möjlighet att motorn har gått varm någon gång, detta kan ge skador i cylindrarna.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Lars-Peter D

#13 » 23:56:35, 10-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torra foder är omöjliga att byta utan bearbetningsmaskiner, vilket betyder inlämning av motor block till motor verkstad.

Våta foder kan nästan alltid bytas "hemma" däremot.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

MN

#14 » 07:08:03, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Definiera ordet "omöjligt" :!:

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#15 » 07:17:55, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Definiera ordet "omöjligt" :!:

MN


Slå i ett foder är nog inte "omöjligt" men att få en motor som funkar över tid i detta fall utan maskinbearbetning får betraktas som omöjligt.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: superståhl och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se