Precis som Leif skrev så fungerar inte en konv. foderavdragare med "armar" om fodren suttit monterade ett tag, då foderkanterna (fodrets tjocklek) är så tunna att de bara spricker om en avdragaren "får
fäste".
Ett "hemmamekartips" är att tillv. en egen
avdragare med en platta (någon 0.10 mindre än utv. foderdiametern och som även "styr" inv. i fodret) som ligger an jämt mot hela fodrets underkant och drar upp det.
Sitter de riktigt hårt fast så är det bäst att borra ut de i ena sidan/kanten(med cylinderborrverk) tills att de blir så tunna i godset att de "kollapsar" och på så sätt lösnar av sig själv när spänningen släpper.
Anv. av "servicefoder" eller "riktiga" har diskuterats i flertalet trådar tidigare här på forumet.
-Se bla. "MN:s" tråd om renoveringen av hans grävare.
Ang. Varför den skuret finns det säkert många olika teorier om och nästan omöjligt att besvara utan att sett motorn "live" samt mätt upp den!
Många gånger när en annars frisk motor skär "bara" på ett ställe så brukar det vara spridarrelaterat (felaktig spridarbild /
läckage), men då det handlar om en MF 35:a (förkammarmotor) så är spridarna av mindre betydelse då de inte "sprutar" i själva cylindern.
Jag tror i stället att fodret varit lite för litet i
diameter / ovalt så kolvspelet blivit för tajt, OM det inträffat nyligen efter förra renoveringen.
Därav vikten att mäta upp foderloppen i blocken väl INNAN de nya fodren monteras (speciellt viktigt om det är "servicfoder"), för är foderloppen fel så kopieras detta "fel" in i fodret också!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...