Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mf35 gjutfoder vs kromfoder

19 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

benganmf35 (trådstartaren)

#16 » 18:11:37, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen
Har lite funderingar som några kanske kan besvara.
Här finns ju mycket kunskap om motorer och renoveringar på dessa.
Så här kommer frågorna. :klia:

Vad kan påverka själva blocket så att man måste bearbeta detta.
Kan förstå att själva fodrerna och kolvar samt ringar kan slitas.

MVH

Bengt

P.S. Tack för alla svar jag har fått innan detta, det är roligt att
se att man kan få hjälp med problem man har från många med
mycket stora erfarenheter från renoveringar och reperationer.
benganmf35
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-10-2018
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: mf35 -61
T22



LeifAndersson

#17 » 18:45:31, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ditt foder är tunt som en kaffeburk och är helt beroende av ytan på blocket, nu när du kört med skadat foder är blockytan skadad av rost och föroreningar. Blockets yta ska vara praktiskt tager lika slät som loppet i en cylinder vid montering av foder. Vid renovering borras först blocket sedan monteras ett fodrer med Ö.D. på både ut och insida som sedan borras till std.dim. i loppet.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

benganmf35 (trådstartaren)

#18 » 14:06:50, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Fler frågor som kommer upp när jag kollar denna motor som jag startade
tråden med.
Har tagit ur kolv och kollar vevlagren på denna men är det en standardlager eller ?.
Vilken tjocklek ska standard vara ?.
Skickar med en bild på lagret där lite information står men tyvär så säger det mig inte så mycket. :/

Bild

Hälsningar

Bengt
benganmf35
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-10-2018
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: mf35 -61
T22

dimorep

#19 » 16:05:16, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att mäta tjockleken på en beg. lagerhalva och utifrån det avgör om veven är slipad (och hur mycket) är lite som att "gissa exakt innerdiameter på en slang bara genom att mäta utv.diameter"... :mrgreen:
Men av numret på lagret så verkar det till att vara av std. dimension.

Mät i stället vevlagerlägena (tapparna på vevaxelen) och jämför de måtten med vad det ska vara enligt VHB:n så blir det inte fel.
Själva lagertjockleken brukar inte vara något man mäter, det är i stället innerdiametern som det blir då de är montrade i vevstaken (och åtdragna med rätt moment) som är avgörande i förh. till tappdiametern.
Differansen mellan dessa mått är "lagerspelet" och även det ska hålla sig inom de mått som finns angivet för motorn.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se