Sådär, nu har det till sist hänt lite grejor åtminstone...
Jag har börjat plocka av lite prylar runt motorn och lyckas få loss oljetråget. Det var lite spännande att se hur en traktormotor ser ut underifrån för första gången i livet.
Idag kollade jag på vart det kan tänkas läcka vatten över till oljan. Efter att ha hällt på det gamla glykolvattnet igen så kunde jag konstatera att det inte ens behövdes nån trycksättning i kylsystemet för att se att det läcker. Det droppade rätt ymnigt från 3:ans cylinder och lite mindre från 5:ans cylinder. På 3:an kunde jag inte se ordentligt vart läckaget kom ifrån för vevstaken var i vägen, men på 5:an syntes det klart och tydligt att dropparna kom från utsidan av fodret (där som fodertätningen sitter).
Här är en bild på lite av innanmätet innan jag testade vattentätheten.
Jag hade inte hur mycket tid som helst, men jag var ändå lite spänd på att se hur slitna ramlagren var, så jag skruvade helt enkelt loss den undre halvan på det som satt bäst till.
Vad jag förstått av verkstadshandboken så är det hög tid att byta när det ser ut såhär så att bronset börjat synas?
Jag hade stora problem att få nån skarp bild av vevaxeln vid det aktuella lagret, det här är nog den bästa jag lyckades prestera.
Troligtvis kan väl ingen av er säga så mycket bara utifrån en bild på det här sättet. Men jag kände lite försiktigt med nageln och det går att känna nån typ av minimal förändring av ytan längst ut till höger och vänster precis där kanten på lagret ligger an mot vevaxeln. Dock var det inte alls så mycket att jag skulle kalla det för repor. Frågan är vad det innebär? Är det normalt med vissa mindre förändringar på vevaxeln efter 12500 timmar? Eller borde den ha varit som ny om traktorn blivit skött ordentligt och inte körd med vatten i oljan?
En bild till som kan vara av intresse är hur det såg ut på botten av oljetråget.
Är det hyfsat vanligt att man hittar "rester av guld" här?
Eller tyder det på slitage både här och där?
Vevlager (antar att det är de som vevstaken sitter fast i vevaxeln med?) har jag inte haft loss och tittat på. Men man kan kanske misstänka att de ser ut på liknande sätt som ramlagren?
En fundering till förutom de ovan är om det överhuvudtaget går att byta både
ram och
vevlager i motorn utan att ta ur vevaxeln?
Vad finns det mer för olika typer av lager i motorn som kan tänkas vara slitna och behöva bytas? Givetvis förstår jag att för att utföra detta på bästa sätt så borde man plocka ner motorn i småbitar och mäta upp allt, men det kanske ändå går att göra någon typ av prioriteringslista som rangordnar vad som brukar vara mest slitet i den här typen av motor? Sen förstår jag att det inte är säkert att det stämmer in just här, men då har jag i alla fall nåt att fundera över...