nisse skrev:Har du artikelnummer på Nummer 23? Finns säkert billigare någonstans. VW använder såna kylare en hel del i bl.a. Transportern. Du kan kolla om inte en sån kan passa. Dem går på 400SEK i tyskland, ny. Annars har även John Deere såna bl.a. på min traktorgrävare. Den kan jag mäta om du vill. Motorn är inte provstartad än.
http://www.schlepper-teile.de/de/trakto ... ndex.pmode
Nisse
Jag trodde ändå att jag letat både fram och baklänges igenom hela internet efter en liknande oljekylare som den jag behöver. Nu har jag även börjat leta lite på tyska även om mina tyska språkkunskaper inte är så värst bra. Men du är alltid minst 2 strån vassare när det gäller att hitta delar...
Jag sökte lite snabbt på VW och oljekylare och hittade denna till en VW LT 28-50 från början på 90-talet, begagnad för 895 kr.
Dimensionerna ser ut att vara ungefär samma som min originaloljekylare i 311an så det borde väl inte vara omöjligt att den kan passa. Till och med tjockleken ser ungefär likadan ut. LT borde väl ha lite fetare motor än en Transporter? Men det kan ju mycket väl tänkas att det är för klent dimensionerat ändå.
Den oljekylaren till din JD ser ju ut att vara ungefär rätt mått på också och där är det ju faktiskt en traktormotor den kommer från. Skillnaden mot den som sitter i 311an ser ut att vara att den är lite tjockare och därmed borde ha större yta där värmen kan utväxlas mellan vatten och olja. Men i det här fallet kan det väl inte gärna göra så mycket om det kyler lite mer, kallare än vattnet blir det ju ändå aldrig. Färgen hade lossnat lite på den som sitter i min 311a och då gick det att utläsa detta:
M 9
BEHR
03 417
Det stod på ovansidan där vattenanslutningarna kommer in, står det överhuvudtaget nåt på den du har Nisse?
Jag kollade lite till i mina sprängskisser till Fendterna och konstaterade att på vissa av de lite mindre modellerna i 300-serien sitter det t.o.m. 2 såna här kylare seriekopplade innan oljefiltret. Dessutom verkar det finnas ytterligare en modell som är lite tjockare och ser ut att ha nästan exakt samma dimensioner som Nisses oljekylare har. Den sitter också i många av motorerna i 300-serien. Den här är tagen från en 312a.
Om ni undrar vad jag får alla sprängskisser ifrån så har jag lyckats få tag på en "gratis kopia" av det programmet (Epsilon) som bl.a. Lantmännen använder för att hitta reservdelarna. Nu ligger det på Imagefiler till 3 DVD-skivor och verkar omfatta de flesta traktormodeller som Fendt tillverkat ända fram till för nåt år sen. Eftersom det är så stort (upp mot 12 GB, och man kan inte bara välja ut valda delar hur som helst) så vet jag inte om det går att ladda upp det till "download-avdelningen" här på forumet. Men jag ska höra med Holger i sinom tid om det går att lösa, och fram till dess så kanske det går att ordna på annat sätt om nån är i behov av dem...
Reservdelsnumret på den oljekylaren som sitter i min 311a nu är i alla fall G199.201.902.010 och den lite tjockare varianten som sitter i bl.a. 312 är G199.201.902.010 hmm , verkar ju vara samma trots att den bevisligen ser tjockare ut på bilden???
Testar en tidig version av 310 istället den ser ut så här:
Reservdelsnumret på den tjocka 26an här är 192.204.900.010
Tittar man på nr 24 som ser ut som den tunna varianten jag har i 311an så hänvisar de bara till den tjockare 26an. Den här delen har jag dock inte frågat på Lantmännen hur mycket den kostar, men det är ju möjligt att den kan vara vanligare och därmed billigare.
dimorep skrev:Skiljer lite på funktionerna mellan de...
Den modellen du har gör att det är samma temp. på oljan som på kylarvätskan. När motorn är kall så värms oljan upp av kylarvätskan (som blir varma snabbare) och sen kyler kylarvätskan ner oljetempen när motorn blir belastad (oljan kan bli betydligt varmare).
-Alltså lite av en "dubbelverkande" värmeväxlare!
Monterar du i stället en extern oljekyl. så mister du "uppvärmningsfunktionen" + att du måste fixa uttag / inlopp för oljan till den externa kylaren (köpa ny filterkonsoll). Sitter säkert en oljetermostat i filterkonsollen på 615 för att inte släppa ut oljan till kylet innan den blivit tillr. varm. Sen är där säkert en "by-pass" ventil som öppnar om oljetrycket skulle bli för högt (kall motor) och släpper oljan förbi kylet för att undvika sprängrisken av det.
Anl. till att de motorerna med större effektuttag (de med turbo) inte har samma oljekylare är att de inte kyler ner oljan tillr. Turbomotorerna har munstycke som sprutar olja upp under kolvarna (kolvkylning) och det värmer upp oljan ganska rejält, vilket kräver större kylning + att oljan även värms upp när den smörjer själva turbon.
Tror inte att där är tillr. flöde genom en "biloljekylare" då det är betydligt mindre oljeflöde i en bilmotor.
-Använder du komponenter av org. typ, så vet du att det kommer att fungera!
Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att svara på mina frågor, det är alltid lika intressant att läsa svar från nån som är så insatt i tekniken som du. idén med en luftkyld oljekylare har jag nu spolat. Men vad tror du om antingen den oljekylaren jag hittade till en VW LT eller den till Nisses JD. Kan man misstänka att det ändå är risk för att de är för klent dimensionerade? Kan det vara risk för att även om de på utsidan ser ut att ha samma dimensioner så kanske det skiljer sig åt inuti? Hade du vågat använda någon av dem om det hade gällt din egen privata traktor och därmed kanske sparat åtminstone 3000-4000 kr, eller hade du kört på originalvarianten för säkerhets skull?
Om du orkar får du gärna också försöka förklara vad det egentligen är som skiljer t.ex. motorn i Favorit 615 från den i Farmer 311. Redan i 312an är det turbo men ändå går det att hämta ut kanske 30-50 hk mer i 615.
Jag tackar för all hjälp ni ger mig!
Hälsningar från Adam