Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olja i kylarvattnet på Fendt 311 LSA -90

182 inlägg • Sida 2 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Trigon (trådstartaren)

#16 » 14:02:28, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:Har du artikelnummer på Nummer 23? Finns säkert billigare någonstans. VW använder såna kylare en hel del i bl.a. Transportern. Du kan kolla om inte en sån kan passa. Dem går på 400SEK i tyskland, ny. Annars har även John Deere såna bl.a. på min traktorgrävare. Den kan jag mäta om du vill. Motorn är inte provstartad än.

http://www.schlepper-teile.de/de/trakto ... ndex.pmode

Bild

Nisse


Jag trodde ändå att jag letat både fram och baklänges igenom hela internet efter en liknande oljekylare som den jag behöver. Nu har jag även börjat leta lite på tyska även om mina tyska språkkunskaper inte är så värst bra. Men du är alltid minst 2 strån vassare när det gäller att hitta delar... :buga:

Jag sökte lite snabbt på VW och oljekylare och hittade denna till en VW LT 28-50 från början på 90-talet, begagnad för 895 kr.

Bild

Bild
Dimensionerna ser ut att vara ungefär samma som min originaloljekylare i 311an så det borde väl inte vara omöjligt att den kan passa. Till och med tjockleken ser ungefär likadan ut. LT borde väl ha lite fetare motor än en Transporter? Men det kan ju mycket väl tänkas att det är för klent dimensionerat ändå.

Den oljekylaren till din JD ser ju ut att vara ungefär rätt mått på också och där är det ju faktiskt en traktormotor den kommer från. Skillnaden mot den som sitter i 311an ser ut att vara att den är lite tjockare och därmed borde ha större yta där värmen kan utväxlas mellan vatten och olja. Men i det här fallet kan det väl inte gärna göra så mycket om det kyler lite mer, kallare än vattnet blir det ju ändå aldrig. Färgen hade lossnat lite på den som sitter i min 311a och då gick det att utläsa detta:

M 9
BEHR
03 417

Det stod på ovansidan där vattenanslutningarna kommer in, står det överhuvudtaget nåt på den du har Nisse?

Jag kollade lite till i mina sprängskisser till Fendterna och konstaterade att på vissa av de lite mindre modellerna i 300-serien sitter det t.o.m. 2 såna här kylare seriekopplade innan oljefiltret. Dessutom verkar det finnas ytterligare en modell som är lite tjockare och ser ut att ha nästan exakt samma dimensioner som Nisses oljekylare har. Den sitter också i många av motorerna i 300-serien. Den här är tagen från en 312a.
Bild
Om ni undrar vad jag får alla sprängskisser ifrån så har jag lyckats få tag på en "gratis kopia" av det programmet (Epsilon) som bl.a. Lantmännen använder för att hitta reservdelarna. Nu ligger det på Imagefiler till 3 DVD-skivor och verkar omfatta de flesta traktormodeller som Fendt tillverkat ända fram till för nåt år sen. Eftersom det är så stort (upp mot 12 GB, och man kan inte bara välja ut valda delar hur som helst) så vet jag inte om det går att ladda upp det till "download-avdelningen" här på forumet. Men jag ska höra med Holger i sinom tid om det går att lösa, och fram till dess så kanske det går att ordna på annat sätt om nån är i behov av dem...

Reservdelsnumret på den oljekylaren som sitter i min 311a nu är i alla fall G199.201.902.010 och den lite tjockare varianten som sitter i bl.a. 312 är G199.201.902.010 hmm :? , verkar ju vara samma trots att den bevisligen ser tjockare ut på bilden???
Testar en tidig version av 310 istället den ser ut så här:
Bild
Reservdelsnumret på den tjocka 26an här är 192.204.900.010
Tittar man på nr 24 som ser ut som den tunna varianten jag har i 311an så hänvisar de bara till den tjockare 26an. Den här delen har jag dock inte frågat på Lantmännen hur mycket den kostar, men det är ju möjligt att den kan vara vanligare och därmed billigare.

dimorep skrev:Skiljer lite på funktionerna mellan de...

Den modellen du har gör att det är samma temp. på oljan som på kylarvätskan. När motorn är kall så värms oljan upp av kylarvätskan (som blir varma snabbare) och sen kyler kylarvätskan ner oljetempen när motorn blir belastad (oljan kan bli betydligt varmare).
-Alltså lite av en "dubbelverkande" värmeväxlare!

Monterar du i stället en extern oljekyl. så mister du "uppvärmningsfunktionen" + att du måste fixa uttag / inlopp för oljan till den externa kylaren (köpa ny filterkonsoll). Sitter säkert en oljetermostat i filterkonsollen på 615 för att inte släppa ut oljan till kylet innan den blivit tillr. varm. Sen är där säkert en "by-pass" ventil som öppnar om oljetrycket skulle bli för högt (kall motor) och släpper oljan förbi kylet för att undvika sprängrisken av det.

Anl. till att de motorerna med större effektuttag (de med turbo) inte har samma oljekylare är att de inte kyler ner oljan tillr. Turbomotorerna har munstycke som sprutar olja upp under kolvarna (kolvkylning) och det värmer upp oljan ganska rejält, vilket kräver större kylning + att oljan även värms upp när den smörjer själva turbon.

Tror inte att där är tillr. flöde genom en "biloljekylare" då det är betydligt mindre oljeflöde i en bilmotor.

-Använder du komponenter av org. typ, så vet du att det kommer att fungera!

Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att svara på mina frågor, det är alltid lika intressant att läsa svar från nån som är så insatt i tekniken som du. idén med en luftkyld oljekylare har jag nu spolat. Men vad tror du om antingen den oljekylaren jag hittade till en VW LT eller den till Nisses JD. Kan man misstänka att det ändå är risk för att de är för klent dimensionerade? Kan det vara risk för att även om de på utsidan ser ut att ha samma dimensioner så kanske det skiljer sig åt inuti? Hade du vågat använda någon av dem om det hade gällt din egen privata traktor och därmed kanske sparat åtminstone 3000-4000 kr, eller hade du kört på originalvarianten för säkerhets skull?

Om du orkar får du gärna också försöka förklara vad det egentligen är som skiljer t.ex. motorn i Favorit 615 från den i Farmer 311. Redan i 312an är det turbo men ändå går det att hämta ut kanske 30-50 hk mer i 615.

Jag tackar för all hjälp ni ger mig!
Hälsningar från Adam
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



nixs

#17 » 14:19:06, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läckte det igenom med varmt vatten eller hur var det egentligen?

Har du funderat på att med tryckluft så har du 10x (gånger) så mycket genomsläpp som med vatten och oljan är ju tjockare än vattnet så att säga. Håller den tätt med 2 bar tryckluft så skall det motsvara ungefär 20 bars oljetryck.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#18 » 15:05:37, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många motortillv. har en "basmotor" som de utgår ifrån och ändrar sen lite olika komponenter beroende på vilket effektuttag som det ska vara.
Riktigt vanligt då det gäller industrimotorer där motortillv. inte har några egna maskiner att anpassa motorstorleken till när de konstrueras.

Sitter samma oljekylaradapter på 2.4 L motorn i LT 45:an som det är på en Golf 1.6TD, alltså är det inget större oljeflöde genom den...

Den från JD är en bra lösning om den passar säkert liknande flödeskapacitet och kylförmåga, kolla bara så att det är rätt filtergänger (ivf. inåt mot konsollen) och samma diameter / placering på oljekanalerna.

Sällan jag gör en "fusklösning" (är för mycket perfektionist för det...) men mest för att jag nästan dagligen ser hur stora och DYRA följdskader det kan bli.
-Svårt att "tala för annans börs", så det avstår jag från att råda om... :/

Luft är bra att trycktesta med, men gör det med samma tryck som där är i komponenten då den sitter i fordonet. Samtidigt måste du har komponenten i varmt vatten för att du ska kunna se om den läcker pga "värmeutvidgning" som det blir i den under användningen.
Vattenbadet gör även att minsta lilla luftbubbla syns direkt. :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Trigon (trådstartaren)

#19 » 15:56:35, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Läckte det igenom med varmt vatten eller hur var det egentligen?

Har du funderat på att med tryckluft så har du 10x (gånger) så mycket genomsläpp som med vatten och oljan är ju tjockare än vattnet så att säga. Håller den tätt med 2 bar tryckluft så skall det motsvara ungefär 20 bars oljetryck.


Tidigare i tråden har jag en bild på min kattmatsburk med bilventil som jag satte på den sidan som normalt sett är in mot konsollen som sitter fast i traktorkroppen. På andra sidan satt oljefiltret. I detta har jag pumpat i ungefär 2 bar luft, alltså där som det egentligen är olja. Sedan har jag hällt i varmt vatten ner i piporna där det normalt cirkulerar vatten och då funnit att det kommer ett par luftbubblor med lite olja upp till vattenytan precis när man hällt i vattnet och inom kanske 10 sekunder efteråt. När kylaren varit kall har jag tömt ur och fyllt i nytt varmt vatten (80-90 grader) ett par gånger för att värma upp den och simulera arbetstemp. Det lite märkliga är att det inte verkar komma nåt kontinuerligt flöde med luftbubblor efter att man fyllt i varmt vatten. Kan det vara så att det bara är en läcka som visar sig när vattnet cirkulerar? Jag har i vilket fall som helst testat att hälla i varmt vatten även utan att ha tryck i kattmatsburken och oljefiltret och då har det inte ens kommit några luftbubblor i början när jag precis hällt i vattnet. Därmed känner jag mig ändå hyfsat säker på att det är nåt minimalt läckage nånstans.

Menar du att oljan är så oflyktigt jämfört med luft att det därför skulle behövas 20 bars oljetryck för att motsvara 2 bars lufttryck? Jag antar att oljetrycket i motorn inte överstiger 5 bar så jag kanske borde testat med bara 0,5 bars lufttryck också. Men i vilket fall som helst så borde väl kylaren vara tät även vid 2 bars lufttryck?

Jag funderar allvarligt på att göra ett försök med JD-kylaren. Sitter din monterad på traktorn Nisse? Jag hade gärna haft lite bilder och mått på den, men samtidigt ska du ju inte behöva riva halva traktorn för att få loss den.
Här är i alla fall lite bilder och mått på min originaloljekylare.
Först från den sida som sitter in mot konsollen som sitter i traktorkroppen, hylsan som man skruvar fast kylaren med ligger jämte den:
Bild
Möjligtvis kan hylsan bli för kort om JD-kylaren är alltför tjock, eventuellt kan då en hylsa till den lite tjockare Fendt-oljekylaren vara lösningen på problemet. Men det vet jag inte ännu.

Här är sen en bild från den sida som ska sitta på oljefiltret:
Bild

Sist kommer en bild tagen rakt uppofrån, där man dessutom ser texten som jag pratade om i mitt tidigare inlägg.
Bild

Hur sitter alltihop monterat på din JD Nisse? Hänger det bara fritt i luften?

Mycket krånglande blir det, men förhoppningsvis ska det bli bra till slut :thumme:.
Hälsningar från Adam!
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

nixs

#20 » 16:12:33, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Menar du att oljan är så oflyktigt jämfört med luft att det därför skulle behövas 20 bars oljetryck för att motsvara 2 bars lufttryck? Jag antar att oljetrycket i motorn inte överstiger 5 bar så jag kanske borde testat med bara 0,5 bars lufttryck också. Men i vilket fall som helst så borde väl kylaren vara tät även vid 2 bars lufttryck?


Ja, vid byggen så sätter de ca 0.5 bar lufttryck i hela vvs-systemet och kontrollerar om detta är tätt. Är det tät då så är det tätt med vatten.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nisse

#21 » 21:00:59, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkommer med lite priser tidigast på måndag. Min John Deere är 30km bort, så kan inte mäta nu på en gång. Dock är slanganslutning mycket mindre. Har för mig att det var 16mm slang. Den sitter fast exakt som din men din hylsa är kanske metrisk?

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Trigon (trådstartaren)

#22 » 21:53:32, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:Återkommer med lite priser tidigast på måndag. Min John Deere är 30km bort, så kan inte mäta nu på en gång. Dock är slanganslutning mycket mindre. Har för mig att det var 16mm slang. Den sitter fast exakt som din men din hylsa är kanske metrisk?

Nisse


Okej då avvaktar jag lite och beställer inga oljekylare förrän jag vet vad du hittat. Visserligen kliar det i fingrarna att få skruva ihop traktorn igen, men vi behöver den inte för tillfället och dessutom ska jag ännu byta en tätning där kardanaxeln kommer ut ur växellådan också plus lite annat småfix. Så jag har inte särskilt bråttom...
Själva anslutningarna på oljekylaren som kylarslangarna ska träs på är ungefär 18 mm utvändigt.
Jo det är väl troligt att det är nån metrisk gäng på min hylsa. Är det tumgäng på JDs prylar? I vilket fall som helst så kanske det skulle kunna funka med den hylsa jag har, eller någon annan originalhylsa från Fendt. Bara innerhålet i oljekylaren är samma diameter så passar det ju ändå...
Jag tackar återigen för all hjälp! :buga:
Hälsningar från Adam
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

nisse

#23 » 17:48:21, 23-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ledsen, men du får nog krypa till korset och köpa den på lantmännen. Billigaste jag hittade är 515€+moms. Men då tillkommer frakt från Tyskland.

Pratade med en som har begagnade Fendt delar och han sa direkt att dem där gick sönder rätt flitig så han hade ingen som var OK och att det vara bara att köpa via Fendt. Då vet du i alla fall att du är inte ensam och att du har mest troligen hittat felkällan :mrgreen:

En anna förslag är ju att du bygger dig en liten vattenkretslop med den där kylaren och stoppa i en sån där läcktätningsmedel. På så viss slipper du skiten över hela motorn och montera tillbaka kylaren när den är väl tätad. Har du tur så funkar tätningsmedelet.

Och nu ska jag krypa till korset och får det på skallen från Dimorep :mrgreen:

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Trigon (trådstartaren)

#24 » 23:12:58, 23-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:Jag är ledsen, men du får nog krypa till korset och köpa den på lantmännen. Billigaste jag hittade är 515€+moms. Men då tillkommer frakt från Tyskland.

Pratade med en som har begagnade Fendt delar och han sa direkt att dem där gick sönder rätt flitig så han hade ingen som var OK och att det vara bara att köpa via Fendt. Då vet du i alla fall att du är inte ensam och att du har mest troligen hittat felkällan :mrgreen:

En anna förslag är ju att du bygger dig en liten vattenkretslop med den där kylaren och stoppa i en sån där läcktätningsmedel. På så viss slipper du skiten över hela motorn och montera tillbaka kylaren när den är väl tätad. Har du tur så funkar tätningsmedelet.

Och nu ska jag krypa till korset och får det på skallen från Dimorep :mrgreen:

Nisse



Ja det lutar väl åt det hållet att jag får ge Lantmännen vad de vill. Det är en kille till som jag hittade på Blocket, som lagar kylare bland annat, som skulle forska lite i om det gick att få tag på nån billigare "piratvariant" av oljekylaren. Men om du nu inte lyckades så tror jag inte han kommer att göra det heller. Nu kan man åtminstone med gott samvete känna att man gjort vad man kan för att utforska billigare alternativ på marknaden...

Jag tittade lite på den bilden vi hade av JD-oljekylaren och jämförde med min och det verkar ju vara en oljekanal till som ser ut att gå in under hylsan i mitten. Jag vet inte om det spelar nån roll för dess funktion men det hade ju inte vart så skoj att komma tillbaka hit inom nåt år med en tråd nåt i stil med "Fendt Farmer 311, skuren motor". Misstänker att man inte kan räkna med så mycket hjälp från Dimorep då... :mrgreen: Då hade man nog fått skapa ett nytt alias först. När allt kommer omkring så blir det ju inte mer än mellan 1 och 2 kronor i timmen om man räknar med att en originalkylaren håller nånstans mellan 3250 och 6500 timmar. Håller den längre får det bli en bonus...

Det verkar som om du (Nisse) har en hel del kontakter i andra länder måste man ju säga. Jag har inte tagit mig helt igenom dina trådar, ännu. Men det är mycket spännande att läsa om alla dina bytesaffärer som i slutänden leder till billiga, eller gratis maskiner. :thummar:
Sen att de ska fraktas nån mil för att komma till rätt hem är ju annan femma... :mrgreen:
I vilket fall som helst så tackar jag för all hjälp och visat engagemang! :buga:
Hälsningar från Adam!
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

dimorep

#25 » 23:29:49, 23-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

VA! :uupps: -Hmm, vilka konstiga tankar ni har om mig... :huh:

Hur går det med motor nr?
Alltså ett instansat nr som du ska leta efter på blocket (inget "ingjutet") kan även stå på en typskylt.

Ett måste för att det ska gå att leta motordelar "på annat håll".
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Trigon (trådstartaren)

#26 » 00:12:54, 24-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:VA! :uupps: -Hmm, vilka konstiga tankar ni har om mig... :huh:

Hur går det med motor nr?
Alltså ett instansat nr som du ska leta efter på blocket (inget "ingjutet") kan även stå på en typskylt.

Ett måste för att det ska gå att leta motordelar "på annat håll".


Jag ska göra mitt bästa för att leta efter det imorgon... har slarvat och inte letat jättenoga efter det ännu. Men du har inga direkta minnen om vart eller åtminstone vilken sida av motorn jag borde leta på?
Hälsningar från Adam
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#27 » 21:28:47, 24-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:VA! :uupps: -Hmm, vilka konstiga tankar ni har om mig... :huh:

Hur går det med motor nr?
Alltså ett instansat nr som du ska leta efter på blocket (inget "ingjutet") kan även stå på en typskylt.

Ett måste för att det ska gå att leta motordelar "på annat håll".


Sådär nu har jag synat motorn ännu noggrannare än förut i sömmarna. Efter lite skrapning med skruvmejsel och blåsning med tryckluft framträdde faktiskt ett instansat nummer just under den konsollen som håller fast oljekylaren och oljefiltret. Jag kan ju inte gärna skylla på att jag inte varit i närheten av den delen av motorn förut... :ohnej: Dåligt av mig att inte hitta det tidigare. Numret lyder i alla fall:
D226.6.B705313
Vad tror du Dimorep, kan det stämma? Antyder det också att det i sånt fall är just en D226.6.B-motor som sitter i och att du då hade rätt även om detta? :vissla:
Hälsningar från Adam
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#28 » 19:39:54, 26-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var förbi Lantmännen en sväng idag och passade på att fråga hur mycket den lite tjockare oljekylaren som sitter på en del Fendttraktorer kostar. Jag tänkte att den kanske var vanligare och därmed billigare, men tji fick jag. 9700 kr kostade tydligen den lilla prylen.
Är det motornumret jag hittat Dimorep? Eller borde det finnas ännu fler nummer på något annat ställe?
Hälsningar från Adam
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

63an

#29 » 19:42:38, 26-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste bara fråga, har du kontaktat nån etablerad kylarverkstad, kanske de kan hjälpa dej?
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dimorep

#30 » 19:59:05, 26-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt sifferkombination, men reservdelsprogrammet vill ändå inte kännas vid det motornr... :???:
Kan vara en motorserie som är "låst" till traktorerna (endast varit monterad i Fendtar) och då kan det vara lite svårt att få fram uppgifterna om de.

Ska kolla lite andra sökvägar också, återkommer med mera info så fort jag fått besked!

-Har du Fendt:s org.nr eller Lantmännens reservdels nr. på oljekylaren?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jannebonne, peo007, qqq och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se