Trigon skrev:Jo, det blir nog bra med lite gänglåsning, ska inhandla det snarast. Om man nu ska välja mellan en produkt som har medelstark låsning eller en som har stark låsning, vad bör man då ta?
Medelstark räcker väl, det viktigaste för hållbarheten (låsningen) är att alla gängytorna är helt oljefria vid appliceringen.
Går det alltid att öppna en
bult även med den starkaste av gänglåsningar? Eller finns det så pass stark gänglåsning att köpa att man med klenare bultar riskerar att dra av dem om man av nån anledning vill ta loss dem igen?
Den "superstarka" modellen kräver
uppvärmning för att släppa, oftast den "starka" också för att inte riskera dra av bulten.
Jag skruvade loss röret som vevhusventilationen kommer ut genom och konstaterade att det innehöll nån typ av
stålull, är det för att förhindra att
olja följer med ut och att smuts inte kommer in bakvägen? Ska man tvätta eller byta denna stålull? Eller spelar det ingen roll?
Tvätta rent ullen med tex bromsrengörning. Blir den ullen igensatt så stiger vevhustrycket = ökad risk för oljeläckage.
Med risk för att bli tjatig undrar jag nu lite om honing av foder och kolvringar. Det känns som om jag inte riktigt förstått hur det hänger ihop och frågar därför igen.
Den som frågar vill lära sig!
Och "bra frågor" brukar bli besvarade på forumet!
För ett par veckor sen testade jag ju att pillra in den översta kolvringen i några av fodren och uppmätte då att kolvringsgapet var mellan 0,40 och 0,50 mm.
Tyder på att fodren INTE är slitna i loppen = går att använda igen om de är ok där fodertätningarna ligger an samt på undersidan av stödkanten (där fodren bär mot blocket).
Och att där finns gott om mtrl kvar att bearbeta i under heningen utan att diametern blir för stor.
Eftersom detta gap enligt VHBn får vara upp till 2 mm (vilket i och för sig verkar vara ett uppseendeväckade högt värde) så undrar jag nu om det kan finnas andra sätt som kolvringen kan bli sliten eller dålig på förutom att den blir mindre rent fysiskt (tunnare och mindre
diameter).
Ringarna tappar även sin "spänst" med tiden. Dvs att de trycker ut mindre mot cyl.väggarna = högre genomläckage.
Om inte nya foder honas ordentligt kan det om jag förstått det rätt bli skrot av kolvringarna. Men hur blir de då dåliga? Slits diametern helt enkelt ner, eller på vilket sätt påverkas kolvringarna negativt?
Är där vändkanter i loppen (den ytan längst upp där inte kolvringarna "löper") och nya ringar monteras så kan de knäckas när de trycks upp mot denna kant.
I nuläget lutar det åt att bara låta de gamla kolvringarna sitta kvar, men jag försöker hitta försvarbara skäl till att byta dessa kolvringar trots att de inte ser ut att vara slitna (nya kostar i original ca 5000 kr totalt till alla 6 kolvar). Dimo skrev nåt om att det finns risk för sprickbildning i kolvringarna när de fjädrar ut helt vid demonteringen av kolvarna. Finns det fler såna skäl till varför jag inte bör låta de befintliga kolvringarna sitta kvar?
Tycker absolut att du ska få henat fodren och byta ringarna, så vet du att cylindrarna nästan är i nyskick igen och förh.vis håller sig fräscha många 1000 h till! Meningen med en
renovering är ju att säkerställa driften på alla de detaljer som gåtts igenom, för ett bra tag framåt så inte samma ingrepp behöver göras direkt igen.
Sen har du ju redan demonterat en del ringar och de ska enligt mig absolut inte monteras på en
kolv igen...
Hur svårt är det att på fri hand med handborrmaskin få till en lagom vinkel på reporna? Hur noga är vinkeln?
Bryta den blanka ytan går att göra med borrmaskin och honingsverktyg ("amatörvisp" även kallad...) men aldrig med precision bearbeta loppet helt runt, parallellt (vändkanterna bortkörda) och alla till samma diameter. Vinkelen är inte jätteviktig och nog det minsta problemet vid "hemma honing".
Honing är det man gör med honingsverktyg (fjäderbelastade stenar) i tex. en lågvarvig borrmaskin tills, med T-röd eller diesel som smörjmedel. Och
hening utförs i speciell maskin där det är ställbar diameter på stenarna för bearbetning till önskad diameter, styrd pendling och
varvtal (för att få önskat x-mönster) och rikligt med riktig heningsolja som både smörjer, kyler och transp. bort sliprester.
Följer kolvringarna reporna som om de vore
splines och kolvringarna
kugghjul? Eller hur roterar kolvringarna runt kolven medan kolven sveper upp och ner?
Vid korekt utförd hening så ska inte kolvringarna rotera. Detta då de av komp.trycket trycks ut under första uppstarten efter nymonteringen mot loppet och "låses i läge en gång för alla" mot den lite sträva nybearbetade ytan i loppen.
-Skriver långsamt, så det har säkert hunnits posta ett antal svar redan undertiden jag försökte svara på dina frågor...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...