dimorep skrev:Kan även vara så enkelt att det har "råkats" hälla
olja i kylsystemet...
Kör några dagar med traktorn och ha koll på om oljemängden ökar i kylarvätskan, om inte skölj ur systemet ordentligt (med vattenslang) och fyll på med ny glykolblandning.
Ökar oljemängden så tycker jag att du ska åtgärda det. Kolla först oljekylaren, om den är ok så är det troligtvis topp-packningen som börjar "ge sig".
Den årsm. av 311:a borde ha en M.W.M D226.6 motor. En 6.2 liters 6
cyl. sugmotor på strax över 100 hk.
Svårt att hitta en motor som går jämnare eller håller längre än dessa "slitvargar", bland de bästa traktormotorer som tillv.
Har för mig att de har torra foder (-då finns det inga fodertätningar som det kan läcka genom vid), en nackdel med dessa motorer är att reservdelarna är dyra.
Ett bevis på att (T)D226 serien var bra är att den byggdes under nästan 30 års tid (från -67)!
Tyvärr så har M.W.M slutat att bygga så här små motorer sen några år tillb. och bygger numera bara motorer av typ "marindiesel" storlek.
Tillägg:
Kollade upp lite mera ang D226 motorn och den finns i några olika versioner beroende på monteringsställe och anv.område.
I Fendt traktorerna så är det "B-serie" som är monterad, skillnaden mellan dessa och de övriga i samma "motorfamilj" är bla. att de har VÅTA foder!
Detta gör att det finns fodertätningar (O-ringar) som kan läcka och orsaka "vandring" av vätskorna i motorn...
Nu har jag pillrat betydligt mer med traktorn. Bland annat håller jag på och byter
vattenpump. Jag tyckte det kom ut alldeles för mycket motorolja ur kylaren när jag tog av understa slangen. Så jag passade på att ta loss kylaren också för att "diska" den lite. Sammanlagt skulle jag tippa på att jag nu hällt ur upp emot 0,5 liter olja ur kylaren. Efter det har jag sköljt den ordentligt med maskindiskmedel. Jag ska ännu ha tag i nya slangar och ny vattenpump så jag har inte skruvat ihop det ännu.
Jag har plockat loss den lilla oljekylaren som sitter vid oljefiltret för att testa tätheten på den.
Kattmatsburken och allt annat på den vänstra sidan har jag bara använt mig av för att kunna få
tryck på "oljesidan" och sen möjligtvis kunna se några luftbubblor i vattnet som normalt cirkulerar runt runt. Jag lyckades få konstruktionen hyfsat tät och har vågat trycka i runt 2 bars tryck och sedan har jag haft hyfsat varmt vatten i kylardelen. "Tyvärr" eller vad man nu ska säga så verkar det inte läcka nån
luft över till vattnet och det borde ju tyda på att inte heller olja kan läcka den vägen. Jag ska testa senare ikväll med lite varmare vatten i kanske upp mot 80 grader för att verkligen vara säker på att det inte är sprickor som bara visar sig när det är arbetstemp på motorn. Tyvärr är denna lilla pryl inte nåt man byter så där bara för säkerhets skull heller så att man vet att det åtminstone inte borde kunna vara den som orsakar oljan i vattnet. Jag höll på att ramla av stolen när jag var inne på lantmännen och undrade lite och de sa att den kostade 6500 kr (!) att köpa ny. Jag har letat febrilt efter nån piratvariant till ett billigare pris, men hittills har jag gått bet. Den bästa jag snokat upp är en begagnad som kostar 1200 kr. Antagligen köper jag väl den bara för "säkerhets skull". Tyvärr så kan man ju inte vara helt säker på att den som jag köper är tät heller.
Det mest logiska så här långt borde ju vara att tro att oljekylaren helt enkelt är hel. Men vad skulle det då kunna var som är fel? Jag är till 99% säker på att det inte är nåt vatten i oljan. Är det t.ex. ett sprucket foder så verkar det som att det mer eller mindre borde vara tvärt om, att vattnet vandrar över till oljan. Topplockspackningen har heller inte fått så stor sannolikhet som orsak till felet i min högst ovetenskapliga runtfrågning. Så vad säger ni här på forumet? Det allra trevligaste hade förstås varit om någon en gång i tiden bara råkat få lite olja på fel ställe och sen är det inte mer än att man får diska systemet lite. Men troligen beror ju oljan på att det är fel nånstans.
Jag har pratat med förra ägaren av traktorn och han sa att det hänt att kylarvattnet varit lite "smutsigt" nån gång, men att man då spolat igenom systemet lite och sen har det inte varit mer med det. Med andra ord kan det ju ha varit olja i vattnet hur länge som helst, men säker kan ju ingen vara. Om man nu tänker sig att det skulle, mot förmodan, vara ett sprucket foder, eller kass
topplockspackning, kan man då ha kört traktorn i flera år, kanske många tusen timmar utan att det hänt nåt mer allvarligt med motorn? Såvitt jag kunnat märka hittills uppvisar ju inte motorn några större felsymptom förutom just den här oljan i vattnet. Nu måste jag reservera mig lite här för jag har inte haft möjlighet att låta den dra nåt tungt ännu.
Just nu lutar det nog ändå mot att bara skruva ihop allt igen och sen diska kylsystemet noggrant och köra ett tag för att se om det blir några fler symptom. Nästan alla jag pratat med som varit i
kontakt med Fendttraktorer verkar ha varit förskonade från problem med motorn, men å andra sidan är 12500 timmar rätt mycket ändå, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Eventuellt kanske man bara borde byta alla 6 topplockspackningarna "för säkerhets skull". Låter det klokt? Eller kan jag lika gärna låta bli?
För övrigt verkar traktorn vara en aning uppskruvad också, den toppar på drygt 2400 rpm istället för runt 2300 rpm som den ska göra i original. Kan detta ha någon större betydelse?
Jag har förresten letat ännu mer efter nån sorts beteckning på motorn, men inte lyckats hitta nån. Som sagt så skymmer ju lastarfästena ordentligt, de mest lovande siffror jag hittat är fortfarande de nere på vänster sida som ser ut nåt så här:
Nu är bilden väldigt dålig och säger kanske inte så mycket, men är det alls den typen av "gjutna" siffor jag ska leta efter? Ska siffrorna bara konfirmera om det är en motor från B-serien eller inte i traktorn? Tittar man i traktorkalendern så blir jag osäker på vilken traktormodell jag egentligen har. Det mesta vad gäller volymer på diesel och diverse oljor stämmer egentligen överens med de äldre modellerna och då ska det enligt traktorkalendern vara en MWM D 226.6.2 i traktorn, men traktorn är inregistrerad för första gången i slutet på 1990. Är det nån större skillnad mellan motorerna förutom att B-serien vad jag förstår ger lite mer effekt och vridmoment?
En sak jag förresten funderat över är hur det kan vara till synes
ungefär samma motor i den här traktorn som det är i de största Favorittraktorerna från den här tiden? Favorit 615 ska ju ändå vara på 150+ hk. Går det att göra så mycket med lite turbo och högre
varvtal? Eller är det nån annan ändring som ger så stor skillnad i effekt och vridmoment?
Jag ska i alla fall fortsätta att forska i vilken motormodell som sitter i min 311...
Det blev väldigt många om och men här och en del svammel också. Som tur var har jag några bilder för att lätta upp stämningen lite!
Har ni några åsikter om ämnet så tar jag tacksamt emot dem!
Hälsningar från Adam!