Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olja i kylarvattnet på Fendt 311 LSA -90

182 inlägg • Sida 1 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Trigon (trådstartaren)

#1 » 23:49:29, 02-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!
Under lite servicearbete på en nyligen inköpt begagnad Fendt 311LSA -90 års modell upptäckte jag tyvärr när jag tappade av vattnet av motorn att det även var en aning olja som följde med. Jag borde kanske ha kontrollerat sånt här mer noggrant innan traktorn köptes, men å andra sidan får man ju räkna med en del reparationer på en så gammal traktor som gått så mycket.

Frågan är nu hur man ska angripa detta problem? Det ligger ju nära till hands att tänka att det nog är topplockspackningen som inte håller tätt längre. Men det finns säkert ett flertal andra mer eller mindre troliga förklaringar. För att tappa av vattnet öppnade jag 3 olika kranar, dels den nere på kylaren, dels den på motorn och sen den som sitter precis vid oljefiltret. Det verkar som om vattnet på nåt sätt leds förbi inloppet till oljefiltret och det var här som det kom ut en aning olja medan vattnet rann av. Kan det vara något som är trasigt inuti denna oljekylningspryl? Eller lägger sig alltid oljan på lägsta punkten i vattensystemet, under vattnet? Är det någon som har fler förslag än detta på vad som kan vara fel?
En lite konstig grej jag tänkte på var att jag lyckades tappa av långt ifrån allt vatten. Enligt instruktionsboken borde det ha varit åtminstone 6-8 liter vatten kvar i motorn, men det kanske alltid är knepigt att tömma motorn helt?
Jag ska förresten också tillägga att motorolja och filter är nybytt. Där kunde jag inte hitta några spår av vatten, eller måste man titta väldigt noga för att upptäcka sånt?
Hur är det nu, vågar man egentligen köra med en traktor när det är så här? Motorn går bra annars och det är inga större missljud. Jag har förstås inte kört traktorn tidigare så jag vet ju inte hur den låter i vanliga fall, så mindre missljud är svårt för mig att säga om det finns. Jag antar att det är betydligt värre om det kommer in vatten i oljan än tvärtom som det förhoppningsvis enbart rör sig om i det här fallet, men vågar man använda traktorn till lättare sysslor? Eller är det bara att låta den vara och laga så fort som möjligt?
Jag är tacksam för alla tips och erfarenheter!
Hälsningar från Adam
Senast redigerad av Trigon 00:13:38, 03-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



nisse

#2 » 18:58:49, 03-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

vattnet på nåt sätt leds förbi inloppet till oljefiltret och det var här som det kom ut en aning olja medan vattnet rann av. Kan det vara något som är trasigt inuti denna oljekylningspryl?


Det är en Värmeväxlare och det kan mycket väl vara den som är otät. Är det lätt att plocka bort den, så går det väl att sätta fast en uppklippt cyckeldäck (med bilventil) på in och utlopp, trycksätta lagom med kompressorn och dippa rubbet i en vattenkärl. Borde blir bubblor ifall den är otätt.

Eller lägger sig alltid oljan på lägsta punkten i vattensystemet, under vattnet?


Vet ej, men normalt så flyter väl oljan uppe på vattnet, så rent logiskt borde det vara tvärtom.

jag inte hitta några spår av vatten, eller måste man titta väldigt noga för att upptäcka sånt?


Får du vatten i oljan, brukar det vara vit skumaktig på oljelocket och lite överallt. Typ som skärvätska (olja blandat med vatten)

Hur är det nu, vågar man egentligen köra med en traktor när det är så här?


Det blir jobbig att får bort oljan efteråt. Så hittar du felet skulle jag laga snabbt.
Vet dock inte om det kan problem för motorn med lite olja i kylarvätskan.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

dimorep

#3 » 19:40:20, 03-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan även vara så enkelt att det har "råkats" hälla olja i kylsystemet... :???:
Kör några dagar med traktorn och ha koll på om oljemängden ökar i kylarvätskan, om inte skölj ur systemet ordentligt (med vattenslang) och fyll på med ny glykolblandning.

Ökar oljemängden så tycker jag att du ska åtgärda det. Kolla först oljekylaren, om den är ok så är det troligtvis topp-packningen som börjar "ge sig".

Den årsm. av 311:a borde ha en M.W.M D226.6 motor. En 6.2 liters 6 cyl. sugmotor på strax över 100 hk.
Svårt att hitta en motor som går jämnare eller håller längre än dessa "slitvargar", bland de bästa traktormotorer som tillv. :thumme:
Har för mig att de har torra foder (-då finns det inga fodertätningar som det kan läcka genom vid), en nackdel med dessa motorer är att reservdelarna är dyra.
Ett bevis på att (T)D226 serien var bra är att den byggdes under nästan 30 års tid (från -67)!

Tyvärr så har M.W.M slutat att bygga så här små motorer sen några år tillb. och bygger numera bara motorer av typ "marindiesel" storlek. :sad:

Tillägg:
Kollade upp lite mera ang D226 motorn och den finns i några olika versioner beroende på monteringsställe och anv.område.
I Fendt traktorerna så är det "B-serie" som är monterad, skillnaden mellan dessa och de övriga i samma "motorfamilj" är bla. att de har VÅTA foder!
Detta gör att det finns fodertätningar (O-ringar) som kan läcka och orsaka "vandring" av vätskorna i motorn...
Senast redigerad av dimorep 19:54:03, 11-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

PerJohansson

#4 » 20:35:29, 03-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan inte vara så enkelt att motorn var lite oljig utanpå och vattnet rann över ett oljigt ställe och drog med sig lite ner i avtappningskärlet?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Trigon (trådstartaren)

#5 » 01:21:49, 04-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen och tack för svaren!
Tyvärr så är det inte så enkelt att det bara "följde med" lite olja när vattnet rann på traktorkroppen. Jag såg att oljan kom från själva avtappningshålet. Annars hade det helt klart varit den mysigaste lösningen på detta bekymmer. :driver:

Vitt skum och andra föroreningar har jag inte sett till, så då kan man kanske vara glad att det inte kommer in vatten till oljan.

Tillvägagångssättet på detta problem blir nog som ni var inne på att nu när det är nytt vatten på traktorn köra lite försiktigt med den på lättare jobb och sen kontrollera om det kommit in mer olja i vattnet efter ett par dagar. Skulle det ha gjort det så är det bara att börja med att försöka kontrollera tätheten på värmeväxlaren vid oljefiltret. Hittas inget fel där får man gå vidare till topplockspackningen.

Ännu så länge har jag inte lyckats få tag på nån verkstadshandbok till den här traktorn. Är det något särskilt man bör tänka på innan och under man börjar skruva loss topplocket, ifall jag nu skulle behöva göra det?

Jag glömde förresten skriva i mitt första inlägg att traktorn gått ungefär 12500 timmar. Jag vet inte hur länge en topplockspackning kan tänkas hålla, om den inte varit bytt tidigare så är det kanske dags nu...

För att sen försöka rensa kylsystemet från så mycket föroreningar som möjligt så ligger det väl nära till hands att hälla i en skvätt kyllarrens och köra lite. Men jag läste nån annanstans här på forumet att tvättmedel nog funkade rätt bra det också. Någon som har några åsikter eller erfarenheter av att använda tvättmedel istället för kylarrens? Det kanske finns någon som har ytterligare nåt undermedel att ta till?

Hälsningar från Adam
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

nixs

#6 » 09:06:18, 04-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskindiskmedel 1-2 tabletter som du krossar och häller i med rent vatten, så varmkör du och sist så sköljer du likadant 4-5 gånger med rent vatten innan du slår på kylvätska.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Trigon (trådstartaren)

#7 » 08:42:28, 07-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Maskindiskmedel 1-2 tabletter som du krossar och häller i med rent vatten, så varmkör du och sist så sköljer du likadant 4-5 gånger med rent vatten innan du slår på kylvätska.


Blir det mycket skum om man gör på detta sätt? Det kanske inte gör nåt i och för sig, så länge man inte tar av locket på expansionskärlet... :grin:

Hälsningar från Adam
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

LeifAndersson

#8 » 09:18:24, 07-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av fördelarna med maskindiskmedel är att det inte skummar.
Vi har "diskat" flera BM 641 motorer på detta vis sedan oljekylaren bytts.
Det funkar mycket bra men fyll glykol snarast, motor blir lite för ren och med vanligt vatten rostar det friskt.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN

#9 » 09:19:07, 07-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är en av finesserna med maskindiskmedel att det inte skummar. Lycka till med Fendten - trevliga maskiner.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Trigon (trådstartaren)

#10 » 21:25:17, 16-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Kan även vara så enkelt att det har "råkats" hälla olja i kylsystemet... :???:
Kör några dagar med traktorn och ha koll på om oljemängden ökar i kylarvätskan, om inte skölj ur systemet ordentligt (med vattenslang) och fyll på med ny glykolblandning.

Ökar oljemängden så tycker jag att du ska åtgärda det. Kolla först oljekylaren, om den är ok så är det troligtvis topp-packningen som börjar "ge sig".

Den årsm. av 311:a borde ha en M.W.M D226.6 motor. En 6.2 liters 6 cyl. sugmotor på strax över 100 hk.
Svårt att hitta en motor som går jämnare eller håller längre än dessa "slitvargar", bland de bästa traktormotorer som tillv. :thumme:
Har för mig att de har torra foder (-då finns det inga fodertätningar som det kan läcka genom vid), en nackdel med dessa motorer är att reservdelarna är dyra.
Ett bevis på att (T)D226 serien var bra är att den byggdes under nästan 30 års tid (från -67)!

Tyvärr så har M.W.M slutat att bygga så här små motorer sen några år tillb. och bygger numera bara motorer av typ "marindiesel" storlek. :sad:

Tillägg:
Kollade upp lite mera ang D226 motorn och den finns i några olika versioner beroende på monteringsställe och anv.område.
I Fendt traktorerna så är det "B-serie" som är monterad, skillnaden mellan dessa och de övriga i samma "motorfamilj" är bla. att de har VÅTA foder!
Detta gör att det finns fodertätningar (O-ringar) som kan läcka och orsaka "vandring" av vätskorna i motorn...


Nu har jag pillrat betydligt mer med traktorn. Bland annat håller jag på och byter vattenpump. Jag tyckte det kom ut alldeles för mycket motorolja ur kylaren när jag tog av understa slangen. Så jag passade på att ta loss kylaren också för att "diska" den lite. Sammanlagt skulle jag tippa på att jag nu hällt ur upp emot 0,5 liter olja ur kylaren. Efter det har jag sköljt den ordentligt med maskindiskmedel. Jag ska ännu ha tag i nya slangar och ny vattenpump så jag har inte skruvat ihop det ännu.

Jag har plockat loss den lilla oljekylaren som sitter vid oljefiltret för att testa tätheten på den.

Bild

Bild

Kattmatsburken och allt annat på den vänstra sidan har jag bara använt mig av för att kunna få tryck på "oljesidan" och sen möjligtvis kunna se några luftbubblor i vattnet som normalt cirkulerar runt runt. Jag lyckades få konstruktionen hyfsat tät och har vågat trycka i runt 2 bars tryck och sedan har jag haft hyfsat varmt vatten i kylardelen. "Tyvärr" eller vad man nu ska säga så verkar det inte läcka nån luft över till vattnet och det borde ju tyda på att inte heller olja kan läcka den vägen. Jag ska testa senare ikväll med lite varmare vatten i kanske upp mot 80 grader för att verkligen vara säker på att det inte är sprickor som bara visar sig när det är arbetstemp på motorn. Tyvärr är denna lilla pryl inte nåt man byter så där bara för säkerhets skull heller så att man vet att det åtminstone inte borde kunna vara den som orsakar oljan i vattnet. Jag höll på att ramla av stolen när jag var inne på lantmännen och undrade lite och de sa att den kostade 6500 kr (!) att köpa ny. Jag har letat febrilt efter nån piratvariant till ett billigare pris, men hittills har jag gått bet. Den bästa jag snokat upp är en begagnad som kostar 1200 kr. Antagligen köper jag väl den bara för "säkerhets skull". Tyvärr så kan man ju inte vara helt säker på att den som jag köper är tät heller.

Det mest logiska så här långt borde ju vara att tro att oljekylaren helt enkelt är hel. Men vad skulle det då kunna var som är fel? Jag är till 99% säker på att det inte är nåt vatten i oljan. Är det t.ex. ett sprucket foder så verkar det som att det mer eller mindre borde vara tvärt om, att vattnet vandrar över till oljan. Topplockspackningen har heller inte fått så stor sannolikhet som orsak till felet i min högst ovetenskapliga runtfrågning. Så vad säger ni här på forumet? Det allra trevligaste hade förstås varit om någon en gång i tiden bara råkat få lite olja på fel ställe och sen är det inte mer än att man får diska systemet lite. Men troligen beror ju oljan på att det är fel nånstans.

Jag har pratat med förra ägaren av traktorn och han sa att det hänt att kylarvattnet varit lite "smutsigt" nån gång, men att man då spolat igenom systemet lite och sen har det inte varit mer med det. Med andra ord kan det ju ha varit olja i vattnet hur länge som helst, men säker kan ju ingen vara. Om man nu tänker sig att det skulle, mot förmodan, vara ett sprucket foder, eller kass topplockspackning, kan man då ha kört traktorn i flera år, kanske många tusen timmar utan att det hänt nåt mer allvarligt med motorn? Såvitt jag kunnat märka hittills uppvisar ju inte motorn några större felsymptom förutom just den här oljan i vattnet. Nu måste jag reservera mig lite här för jag har inte haft möjlighet att låta den dra nåt tungt ännu.

Just nu lutar det nog ändå mot att bara skruva ihop allt igen och sen diska kylsystemet noggrant och köra ett tag för att se om det blir några fler symptom. Nästan alla jag pratat med som varit i kontakt med Fendttraktorer verkar ha varit förskonade från problem med motorn, men å andra sidan är 12500 timmar rätt mycket ändå, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Eventuellt kanske man bara borde byta alla 6 topplockspackningarna "för säkerhets skull". Låter det klokt? Eller kan jag lika gärna låta bli?

För övrigt verkar traktorn vara en aning uppskruvad också, den toppar på drygt 2400 rpm istället för runt 2300 rpm som den ska göra i original. Kan detta ha någon större betydelse?

Jag har förresten letat ännu mer efter nån sorts beteckning på motorn, men inte lyckats hitta nån. Som sagt så skymmer ju lastarfästena ordentligt, de mest lovande siffror jag hittat är fortfarande de nere på vänster sida som ser ut nåt så här:

Bild

Nu är bilden väldigt dålig och säger kanske inte så mycket, men är det alls den typen av "gjutna" siffor jag ska leta efter? Ska siffrorna bara konfirmera om det är en motor från B-serien eller inte i traktorn? Tittar man i traktorkalendern så blir jag osäker på vilken traktormodell jag egentligen har. Det mesta vad gäller volymer på diesel och diverse oljor stämmer egentligen överens med de äldre modellerna och då ska det enligt traktorkalendern vara en MWM D 226.6.2 i traktorn, men traktorn är inregistrerad för första gången i slutet på 1990. Är det nån större skillnad mellan motorerna förutom att B-serien vad jag förstår ger lite mer effekt och vridmoment?
En sak jag förresten funderat över är hur det kan vara till synes ungefär samma motor i den här traktorn som det är i de största Favorittraktorerna från den här tiden? Favorit 615 ska ju ändå vara på 150+ hk. Går det att göra så mycket med lite turbo och högre varvtal? Eller är det nån annan ändring som ger så stor skillnad i effekt och vridmoment?
Jag ska i alla fall fortsätta att forska i vilken motormodell som sitter i min 311...

Det blev väldigt många om och men här och en del svammel också. Som tur var har jag några bilder för att lätta upp stämningen lite! :razz:

Har ni några åsikter om ämnet så tar jag tacksamt emot dem!
Hälsningar från Adam!
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#11 » 09:46:13, 17-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Efter lite ytterligare tester nu på morgonen med varmare vatten 80-90 grader istället för runt 60 grader så kanske det finns hopp ändå... Det är inte något stort läckage alls, men vid ungefär 2 bars lufttryck på "oljesidan" av oljekylaren så kommer det en eller ett par bubblor luft, lite olja innehåller de också för det blir en grå fläck på vattenytan efter dem. Förhoppningsvis är detta då ändå lösningen på problemet och nu återstår bara att köpa den begagnade oljekylaren och testa den på samma sätt för att se att den verkligen är hel.

Det ska bli spännande att se hur mycket olja det sen går att få ut ur kylsystemet på traktorn. Om mina beräkningar vid avtappandet av kylvattnet stämmer så fick jag bara av max 15 liter av totalt drygt 20 liter som ska gå på traktorn enligt instruktionsboken. Man kan då undra om de resterande 5 literna består av olja som ansamlats på olika ställen i motorn? Kan verkligen kylningen ha fungerat klokt i så fall?
I vilket fall som helst så återkommer jag med rapport när jag kommit lite längre...

Ändring:
Efter att jag nu har provvärmt termostaten (som förstås innehöll en del olja den också) för att se att den öppnar som den ska så begriper jag nu att när oljan som eventuellt finns i kylsystemet kommer upp i motorns arbetstemp så blir den betydligt mer flyktig och följer med systemet runt. Då gäller det bara att se till att motorn är tillräckligt varm sen när jag ska skölja igenom systemet så borde det vara större chans att oljan kommer med... När jag tappat av vattnet tidigare har inte motorn varit så varm, och därmed har kanske mycket olja varit kvar på olika ställen?

Hur är det förresten med slangar till kylvattnet? Kan något gå snett om man använder hydraulslangar som man råkar ha liggande. De är ju tjockare i materialet, och om de bara klarar den temperaturen som motorn kommer upp i så borde det väl inte vara nåt problem? Jag antar att hydraulolja också kan bli någorlunda varm om den används flitigt?

Hälsningar från Adam!
Senast redigerad av Trigon 11:47:56, 17-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

nisse

#12 » 14:50:05, 17-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra om det är felet! :thumme: Här kan du läsa lite om olika hydraulslang. http://www.amabhydraul.se/katalog/files ... 01.1.1.pdf beror på vad du har för slang liggandes. Men vanlig kylarslang är väl inte så dyrt och lättare att hantera. Skulle också tror att det blir en del rost i stålarmeringen på ändarna= ser inte så trevlig ut.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Trigon (trådstartaren)

#13 » 00:04:28, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag här igen!
Attans också! Idag fick jag den, som jag trodde, begagnade oljekylaren från TK. :mail: Tyvärr visade det sig bara vara den delen som sticker ut från traktorkroppen och inte oljekylaren som jag ju egentligen var på jakt efter. :hotar2: Antagligen hade jag och killen på TK missförstått varandra, men det var inget problem. De tog tillbaka delen och skulle dessutom stå för frakten fram och tillbaka. :buga:
Tyvärr är jag nu tillbaka nästan där jag började igen. Visserligen är jag någorlunda säker nu på att det verkligen är oljekylaren som läcker, så 6500 kr går väl an. Men samtidigt vill man ju komma billigt undan och jag började fundera lite kring om man möjligtvis kan bygga om och sätta på den typen av oljekylare som sitter framme vid kylaren på traktorn istället för den som sitter här nere vid oljefiltret.
Som jag var inne på tidigare så verkar det vara samma motor i min Farmer 311 som det är i t.ex. den mycket större Favorit 615, det verkar bara vara 100 rpm högre maxvarv och turbo som skiljer. När jag tittar i sprängskisserna till en 615 så verkar den vara gjord med just en sån oljekylare som sitter vid den vanliga kylaren. Detta borde väl betyda att jag kan bygga dit en sån oljekylare på min 311 också? Eftersom 615 utvecklar runt 60-70% mer effekt än 311 så måste ju oljekylaren i 615 rimligen vara effektivare än den är i 311.
Men min fråga nu är, kan oljan bli för mycket kyld? Kan det bli lite som att köra med en termostat som aldrig stänger, att arbetstemperaturen på motorn sänks och därigenom äventyrar man motorns livslängd och prestationsduglighet? Jag har som sagt svårt att tro den typen av oljekylare som jag har vi oljefiltret kyler lika bra som en som sitter vid den vanliga kylaren. Men någon anledning måste ju ändå motorkonstruktörerna ha haft att sätta dit just en kylare vid oljefiltret. Visst, det kan ju ha varit en kostnadsfråga, men man blir ju ändå misstänksam. Man vill ju gärna kunna köra traktorn förbi 20000 timmars strecket åtminstone... :mrgreen: :driver:

Nu vet jag inte alls vad en original oljekylare till 615 kostar, men jag kan misstänka att den är nästan lika dyr som original till 311. Men jag har kollat lite på Blocket och hittat en del "universal-oljekylare" vars främsta användningsområde verkar vara diverse japanska sportbilar. Dessa kostar 2000-3000 kr inklusive slangar. Skulle en sån funka till en traktor också? Eller blir det för bra alternativt för dålig kylning av oljan då? Ytterligare en fördel med att ha en oljekylare som bara kyls med luft och inte med vatten måste ju vara att det är betydligt enklare att upptäcka eventuella läckage och man slipper få hela kylsystemet nersölat med olja.
Är det någon som har några tips/erfarenheter får ni gärna hojta till!
Hälsningar från Adam

Ändring:
Ajdå jag glömde visst sprängskisserna. Här är de i alla fall...

Bild

Bild

Ändring2:
Jag kom nyss att fundera på att oljepumpen kanske inte skulle klara av att trycka igenom oljan genom en annan typ av oljekylare? Jag kollade lite igen på sprängskisserna och det visade sig att 311 och 615 har samma oljepump till motoroljan. Skulle det kunna ha nån betydelse om jag väljer att sätta dit nån sorts universaloljekylare? Kan det bli för tungt att pumpa runt oljan?
Senast redigerad av Trigon 01:28:46, 21-08-2010, redigerad totalt 3 gånger.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

nisse

#14 » 08:20:52, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du artikelnummer på Nummer 23? Finns säkert billigare någonstans. VW använder såna kylare en hel del i bl.a. Transportern. Du kan kolla om inte en sån kan passa. Dem går på 400SEK i tyskland, ny. Annars har även John Deere såna bl.a. på min traktorgrävare. Den kan jag mäta om du vill. Motorn är inte provstartad än.

http://www.schlepper-teile.de/de/trakto ... ndex.pmode

Bild

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

dimorep

#15 » 08:53:47, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skiljer lite på funktionerna mellan de...

Den modellen du har gör att det är samma temp. på oljan som på kylarvätskan. När motorn är kall så värms oljan upp av kylarvätskan (som blir varma snabbare) och sen kyler kylarvätskan ner oljetempen när motorn blir belastad (oljan kan bli betydligt varmare).
-Alltså lite av en "dubbelverkande" värmeväxlare!

Monterar du i stället en extern oljekyl. så mister du "uppvärmningsfunktionen" + att du måste fixa uttag / inlopp för oljan till den externa kylaren (köpa ny filterkonsoll). Sitter säkert en oljetermostat i filterkonsollen på 615 för att inte släppa ut oljan till kylet innan den blivit tillr. varm. Sen är där säkert en "by-pass" ventil som öppnar om oljetrycket skulle bli för högt (kall motor) och släpper oljan förbi kylet för att undvika sprängrisken av det.

Anl. till att de motorerna med större effektuttag (de med turbo) inte har samma oljekylare är att de inte kyler ner oljan tillr. Turbomotorerna har munstycke som sprutar olja upp under kolvarna (kolvkylning) och det värmer upp oljan ganska rejält, vilket kräver större kylning + att oljan även värms upp när den smörjer själva turbon.

Tror inte att där är tillr. flöde genom en "biloljekylare" då det är betydligt mindre oljeflöde i en bilmotor.

-Använder du komponenter av org. typ, så vet du att det kommer att fungera!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se