Inga sådana där avklädda porriga bilder tack! Dimo kan ju komma i brallan ofrivilligt!
Sorry
Trigon skrev:Är det någon som har bra förslag på hyfsat billiga mikrometrar som klarar minst 70 mm?
Det går alltså inte att komma åt på nåt vettigt sätt att mäta på vevaxeln när lagersätet (eller vad det nu heter) i blocket ovanför veven är mer eller mindre i vägen?
Hur hårt vågar man skruva åt mikrometern utan att vara rädd för att repa veven?
Jag antar att man måste mäta på minst två eller kanske helst 3 ställen på varje lagersäte på veven?
Ytterligare en fråga jag funderat över är vad som egentligen håller fodren på plats underifrån?
Om det nu är så att det bara är den bakre packboxen som inte går att byta med veven kvar i blocket så kan jag nog leva med det.. ..Men då borde den väl i sånt fall gå att byta bakifrån, utan att man behöver riva i innanmätet i motorn?
En fundering till är om man tänker sig att man bortser från merarbetet att skruva och rulla isär traktorn och plocka bort svänghjulet. Är det då bäst att ta ur vevaxeln för att lättare komma åt att byta alla lager?
Hur stor ska man t.ex. å andra sidan bedöma att risken är att man repar veven om man lirkar med nåt tunt för att pillra runt den övre lagerhalvan på ramlagret?
Finns det fler typer av lager än vev- och ramlager i motorn som skulle kunna ha gett upphov till guldflakesen i botten på oljetråget?
Nu har jag ännu så länge bara sett en halva av ett ramlager, det kan ju mycket väl vara så att många av de andra är mer slitna. Men om det nu visar sig att de inte är det, vart bör man då fortsätta att leta för att eventuellt hitta källan till flakesen?
dimorep skrev:
Motorstöd har jag bara till de motorer som är mest frekvent förekommande, resten jobbar jag med på en låg arb.bänk med en liten travers över som lyfthjälp.
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster