Nu har jag i alla fall fått isär oljepumpen, jag provade att bända med
skruvmejsel på de 2 ställena där det faktiskt såg ut att vara meningen att man skulle bända. Men det hjälpte inte, istället skruvade jag i två av skruvarna en liten bit och fick stöd för den övre halvan av pumpen mot en träbit. Sen knackade jag med en
gummiklubba på skruvarna och då gav underdelen med sig. Jag torkade rent lite men hittade inga järnfilsspån i pumpen.
När man säger att en pump börjar bli sliten, vad är det då som egentligen blivit slitet? Är det passformen kuggarna emellan? Eller är det passformen mellan kuggarna och själva pumphuset. Huset verkade ju vara i lättmetall så jag antar att det borde ge sig innan kuggarna?
Det verkade inte vara nån typ av
packning eller packningsklister mellan de två delarna av pumpen. Hur bör jag göra när jag skruvar ihop den igen? Är det bara att torka rent anliggningsytorna och skruva ihop med ett "lagom moment". Eller borde man göra sig till med lite packningsklister? Om själva huset ändå är i lättmetall kanske det ändå tätar rätt bra utan nån hjälp?
Robbans teori om att lagringarna i den förra hydraulpumpen kanske pajat och orsakat slitaget på kuggarna låter ju rätt så troligt. Det är framförallt främre delen av kuggarna som är slitna och om drevet på hydraulpumpen får tillfälle att ge sig av lite bort från det nu trasiga drevet så borde det ju resultera i att det ligger emot mer fram på drevet och framförallt att det ligger emot på ett snett vis som troligtvis sliter mer.
Det trasiga drevet ligger alltså i ingrepp med drevet på hydraulpumpen på yttersidan och de är lika tjocka. På innersidan har det trasiga drevet ingrepp mot det breda drevet på vevaxeln.
Det syns ju en liten nyansskillnad, men om man känner på ytan på det breda drevet här så känns ingen skillnad i ytan där strax framför mitten där det skadade drevet inte längre greppar in.
Jag snurrade lite på motorn tills nollorna på de olika dreven pekade mot varandra och tog sen loss det trasiga drevet och det innanför som det sitter fastbultat i från kamaxeln. Antingen har någon varit så här långt in i motorn tidigare, eller så är det bankat ett litet märke mellan de två dreven redan från fabrik...?
I övrigt verkade ändå det trasiga drevet vara välsmort för det droppade ännu
olja om det när jag tog loss det.
Jag skruvade ur pluggen som på bilden nedan sitter strax över vevaxeln och då kom jag rakt in i kanalen som går till det främsta ramlagret. Men hur oljan kommer till dreven begriper jag inte. Jag har letat och letat i VHBn men hittar inga scheman över oljans väg så om Dimo har nån litteratur som kan bidra med hjälp så är jag mycket tacksam!
Som avslutning pillrade jag loss den översta kolvringen från en av kolvarna och provmonterade den i två av fodren. Jag satte den
ungefär 4 cm ner från toppen och det är väl där som fodret rimligen borde vara som mest slitet? Gapet blev i alla fall nånstans mellan 0,40 och 0,50 mm och hur jag än vänder och vrider på det så kan jag inte tänka mig annat än att om jag på nåt sätt inte fått i ringen helt rakt så borde enligt alla geometriska
regler bara gapet bli större än vad det egentligen borde vara. Ju mer snett ringen sitter (jämfört med det vågräta planet) desto längre borde väl ringens väg runt insidan av fodret bli?
I alla fall så är det ju en bra bit kvar upp till det maximala gapet på 2 mm och det skiljde sig inte nämnvärt mellan de två fodren.
När jag var vid motorverkstaden här på Gotland så lät det på honom som om lite ventilslippasta och lite gnuggande inte var att förakta när det gällde att slipa ventiler. Jag vet inte om han inte ville ha mer jobb eller om han verkligen menade det. Men det är alltså så att om man ska kunna betrakta ventilerna som seriöst slipade så ska det göras med någon form av specialmaskin så att vinkeln blir rätt?