Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olja i kylarvattnet på Fendt 311 LSA -90

182 inlägg • Sida 7 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

dimorep

#91 » 22:41:33, 07-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte ev skevhet som är största orsaken till att plana separata toppar (såvida packningen inte läckt) utan istället för att få anl.ytan där cyl.tätningen är fräsch.

Men vid de gångtimmarna så är det mer som bör ses över (både i topparna och i underdelen) innan beslut tas om vad som ska bytas eller inte... Att en motor "gått bra" innan den demonteras behöver inte betyda att den går att montera ihopa med samma delar igen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



David.Mattsson

#92 » 23:12:12, 07-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ang foder o kolvar så ska alla 6 bytas annars kan du låta bli.
men fixa en bild på rostskadan på fodret de känns som det är det mest intressanta i detta läget.
ang att skydda veven .. så länge du inte tappar nåt hårt på den så låt den va tills du ska skryva ihop den o tvätta den med bromsrengöring innan du börjar skruva ihop.
Lager köp inte från vapomatic vad du än gör dom håller inte måtten. fick hem dubbla satser som jag mätte upp o dom är inte bra. minns inte hur illa det var men inget man stoppar i en motor iaf.
vågar sticka ut hakan o säga att deras foder o kolvar är nog inget vidare heller.
jag hadde heldre satsat på o försöka åtgärda den rostskadan som finns i fodret. som vi pratade om. till 90% håller det längre på det viset och bara byta ringar o lager än o köpa allt nytt på vapomatic/ebay.

topparna ska man undvika o röra om dom inte är snea utav h***te vilket inte den typen av toppar brukar bli.
ytan på toppen bestäms av typ av packning. men normalt planar man i vanlig fräs när man har mjuk "papppackning" och planslip när man kör stål/koppar packning då mäste dom dock ha väldigt jämn yta likaså blocket. är lite osäker på vad som man får orginal idag i packningsväg.
plocka ur o inspektera ventiler säte och styrningar.
Ventilfädrar är viktigare o byta än ventiler om inte ventilerna är skadade.
då gamla fädrar påverkar kylningen mot sätet så. mät gärna upp fjädertrycket.
men man behöver se hur det ser ut för o avgöra om dom är bra eller inte.
men min erfarenhet säger att orginal delar som man plockar ur en motor ofta är bättre o återmontera än dito pirat del.
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Trigon (trådstartaren)

#93 » 21:43:37, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag börjar med att tacka för att ni fortfarande orkar ta av er lediga tid och läsa och svara här i tråden. :buga:
Det finns uppenbarligen flera olika sätt (som är mer eller mindre rätt) att gå åt en motor på. Det är väldigt intressant att läsa alla inlägg som beskriver hur man kan/bör/måste göra för att det ska bli bra eller åtminstone någorlunda bra. Jag hoppas ingen av er tar nåt personligt eller tröttnar på att förklara bara för att jag inte är så noggrann som jag kanske borde. Jag försöker bara hitta den mest prisvärda metoden att laga den här motorn, och som även passar mina i de flesta fall bristmässiga kunskaper och erfarenheter (som jag försöker bättra på så gott det går). i vilket fall som helst så är det väldigt intressant och lärorikt att läsa om hur man bör göra :eat: , även om jag kanske sen inte tar fasta på precis allting.

Här kommer i alla fall lite mer bilder från demonteringen.

Bild
Lite gegga var det allt kvar i ventilkåporna...

Bild

Bild
Tyvärr lite suddigt...

Bild
Spridarna sitter alltså ännu kvar i topplocken och jag ska försöka smida ihop nån sorts urdragare, nåt särskilt man bör tänka på vid urdragningen?
Frågan är vad som sen bör göras med dem? Jag har läst mig till i andra trådar att de bör testas på nåt sätt. Klarar i princip vilken traktor- maskinverkstad som helst av det och hur mycket kan det tänkas kosta att testa 6 spridare? Har jag förstått det rätt om man testar både spridningsbild och öppningstryck?

Bild
Jag trodde att jag fått tag i en rejäl järnbit att använda till urdragningen av fodren, men på några foder fick man knacka lite underifrån på den undre järnbiten för att inte den övre skulle böja sig på mitten. Måste ha varit mjukt järn, eller så satt fodren fast rätt så bra. På ett av dem tog det tvärstopp och då testade vi att knacka ner det igen och sen gick det betydligt lättare uppåt. Kanske nån fodertätning eller nåt som satte sig på tvären?

Bild
Här undrar jag lite över vad den brickan och tappen som den röda pilen pekar på fyller för funktion? Det här är alltså precis innan hållaren till det sjunde ramlagret som sitter strax innan svänghjulet.

Till sist har jag släpat ut några foder i solskenet för att få bättre bilder på dem. Den första visar var de två övre fodertätningarna ska sitta.
Bild

Vart de två undre tätningarna ligger an är jag inte helt säker på, men det borde jag i och för sig kunna mäta mig fram till. Jag tror dock det är ungefär vid de röda pilarna.
Bild

Här är två bilder på fläckarna i foder 4. Det är alltså fläckar på både den ena, och den andra sidan (rakt motsatt). Känner man över dem med fingertoppen så känner man absolut ingenting, men med nageln känns det knappt lika mycket som honingsreporna. Hmm, det syns några repor där på undre bilden, men det måste vara någon typ av synvilla, jag kan inte minnas att det var några där...
Bild

Bild

Här är en bild på foder 1 som visar en repa som börjar nånstans nere på halva fodret och går upp till sotkanten. Den är lite djupare än honingsreporna och går att känna med nageln men inte med fingertopparna.
Bild

Jag har synat resten av fodren och kolvarna så noga jag kunnat men inte funnit några fler skador än dessa. Går det att säga nåt om dem bara utifrån bilderna?
Vad är det värsta som skulle kunna hända om man sätter tillbaka foder som ser ut på detta vis?

Som vanligt är jag tacksam för alla åsikter och synpunkter, även såna som är obekväma för plånboken. :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

MekJan

#94 » 22:23:58, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prickarna ser ut som porer i godset= inte bra Strecket ser faktikt ut som ett sprucket foder = absolut inte bra men det går att kolla med indikeringsspray (om det finns att köpa numera).
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

dimorep

#95 » 22:26:17, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:..bara för att jag inte är så noggrann som jag kanske borde. Jag försöker bara hitta den mest prisvärda metoden att laga den här motorn, och som även passar mina i de flesta fall bristmässiga kunskaper och erfarenheter (som jag försöker bättra på så gott det går).

Glöm inte att NOGGRANNHET är just det som du kan spara mest pengar med... :wink:

i vilket fall som helst så är det väldigt intressant och lärorikt att läsa om hur man bör göra :eat:

Bara det gör väl att det kan vara värt att göra renoveringen för dig!

Spridarna sitter alltså ännu kvar i topplocken och jag ska försöka smida ihop nån sorts urdragare, nåt särskilt man bör tänka på vid urdragningen?

Att det är enklare att ta loss de när topparna sitter fast (har mothåll)...

Frågan är vad som sen bör göras med dem? Jag har läst mig till i andra trådar att de bör testas på nåt sätt. Klarar i princip vilken traktor- maskinverkstad som helst av det och hur mycket kan det tänkas kosta att testa 6 spridare? Har jag förstått det rätt om man testar både spridningsbild och öppningstryck?

Vilken traktorverkstad som helst bör kunna provtrycka de. Ta med topparna till de, så har de säkert bra verktyg för att ta lös de med också.

Jag trodde att jag fått tag i en rejäl järnbit att använda till urdragningen av fodren, men på några foder fick man knacka lite underifrån på den undre järnbiten för att inte den övre skulle böja sig på mitten. Måste ha varit mjukt järn, eller så satt fodren fast rätt så bra.

Kan sitta fast så in i h-lvete, så du hade nog lite tur där. :svettas:

Bild
Här undrar jag lite över vad den brickan och tappen som den röda pilen pekar på fyller för funktion? Det här är alltså precis innan hållaren till det sjunde ramlagret som sitter strax innan svänghjulet.

Det är axiallaget och tappen är till för att hålla det på plats och hindra det från att rotera med veven.

Vart de två undre tätningarna ligger an är jag inte helt säker på, men det borde jag i och för sig kunna mäta mig fram till. Jag tror dock det är ungefär vid de röda pilarna.
Bild

Stämmer bra.

..fläckarna i foder 4. Det är alltså fläckar på både den ena, och den andra sidan (rakt motsatt). Känner man över dem med fingertoppen så känner man absolut ingenting..

Ev. bara rostskador (i bästa fall..), kanska stått vatten i den cylindern, annars är det porer i gjutningen = DÅLIGT!
Svårt att kunna känna skador som bara "går innåt" i mtrl:et, repor är lättare att känna då det samtidigt "trycks ut" mtrl på båda sidor om skadan.

Jag har synat resten av fodren och kolvarna så noga jag kunnat men inte funnit några fler skador än dessa. Går det att säga nåt om dem bara utifrån bilderna?

Jag skulle själv aldrig våga avgöra skicket på de bara genom bilder, men allt som är djupare än heningsmönsret är aldrig bra.
Tycker absolut att du ska rengöra de helt från rost först och sen mäta upp de ordäntligt innan du ger de "domen", är du osäker så ta med de till traktor / motor -verkstaden också.

Vad är det värsta som skulle kunna hända om man sätter tillbaka foder som ser ut på detta vis?

Att det inte blir tätt, både på vatten och komp sidan och att du pga det måste riva motorn igen och köpa ännu en packningssats och kolvringar... :sad:

...även såna som är obekväma för plånboken. :grin:

Det som är mest "obekvämt" är sådant som måste göras om igen = backjobb! :wink:
Helt klart att den traktorn blir lite för dyr / i "fel pengar" för er om det krävs en helrenovering av motorn, men samtidigt måste den vara körbar för att kunna prestera något.
Senast redigerad av dimorep 22:30:02, 08-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#96 » 22:37:48, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:... Vad är det värsta som skulle kunna hända om man sätter tillbaka foder som ser ut på detta vis? ...

Förutom det som dimo sagt så riskerar nya ringarna att bli glaserade om du monterar fodren som dom där (dvs utan att hona dom).
Glaserade ringar blir aldrig riktigt täta = skrot.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#97 » 23:07:41, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, då kommer jag med ännu en drös nybörjarfrågor.

Ska den där tappen på axiallagret bara peka rakt neråt? Urfasningen i ramlagerhållaren som jag antar ska hålla fast tappen är ju bara vid sidan om själva lagret och just nu ser tappen ut att peka rakt neråt, vilket gör att den bara hålls fast av en väldigt liten bit gods.

Hur rengör man enklast fodren? Jag läste i en annan tråd att man kan använda olika typer av bad med t.ex. lut i. Vad och hur mycket är lämpligt att använda för att bada foder i? Hur kan man ha dem liggande där?
Jag antar att topparna också kan behöva bada lite, även om de väl då blir helt rena från färg?
Gäller samma sak för kolvarna också?

Vad skulle hända om jag satte tillbaka kolvarna med de gamla kolvringarna utan att byta till nya? Tyvärr gjordes inget kompressionstest innan jag plockade isär alltihop. Men traktorn startade ju snällt i -10 grader i vintras (visserligen efter lite glödning), men det borde väl betyda att kompressionen inte är hur dålig som helst? Eller går det inte att dra såna slutsatser?
Kan man se på nåt sätt (sotmängd på topparna eller nåt sånt) om oljeavskraparna inte fungerar som de ska? Svarta avgaser kanske?

En annan fundering som farit genom huvudet är vad som är det värsta som skulle hända om man återmonterade bultarna till topparna istället för att köpa nya? 24 nya bultar kostar trots allt runt 5000 kr. Om det värsta som kan hända är att det inte blir tätt runt toppackningen är det ju en sak, men om bultarna riskerar att brista och topparna skjutas iväg uppåt så hamnar ju saken i ett annat läge...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

MekJan

#98 » 23:16:26, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskrenovering brukar man få äta upp riktigt ordentligt får inte ens grädde o socker på dom som jordgubbarna till midsommar.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Robban_C

#99 » 23:25:20, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rengöring, så här skulle jag göra:
Foder, skrapa värsta bort rosten utvändigt, hona, sen tvätta ordentligt för att få bort resterna från honingen.
Kolvar, tvätta i diesel eller liknande.
Toppar, skrapa bort den värsta soten och tvätta i diesel.
Kort sagt, inga konstigheter.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#100 » 23:38:26, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Okej, då kommer jag med ännu en drös nybörjarfrågor.

Den som frågar lär sig något och bra frågor brukar bli besvarade här också! :thumme:

Hur rengör man enklast fodren?

Lite bromsrengörning och en trasa räcker bra invändigt. Och utv. kan du använda en stålborste. Kolvarna kan du också rengöra med bromsrengörning. Kolvringsspåren brukar gå bra att rengöra med en avbruten kolvring.

Tycker att du ska kolla över ventilerna när du har topparna av. Lämnar du bort detta jobbet så låt de rengöra topparna också.
Om inte så rengör de också med spray och stålborste / skrapjärn.

Vad skulle hända om jag satte tillbaka kolvarna med de gamla kolvringarna utan att byta till nya?

Stor risk att det blev skadade (början till sprickor) när de fjädrade ut helt i samband med att de trycktes upp ur loppen.

Men att sätta ihopa en motor med beg, slitdelar tycker inte jag låter vidare lämpligt då det trots allt är en motor till en traktor som (så som jag tolkat det) ska användas i jordbruket.

En annan fundering som farit genom huvudet är vad som är det värsta som skulle hända om man återmonterade bultarna till topparna istället för att köpa nya?

Vet inte ens om det är rek. byte av de bultarna. Står i VHB om de ska bytas varje gång, eller efter x antal dragningar eller om de ska bytas först om de har uppnått en viss längd.

Tillägg: Såg att det blev lite upprepning på Robban svarade, då han skriver betydligt snabbare än mig... :sad:
Senast redigerad av dimorep 23:40:52, 08-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#101 » 23:45:47, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom avbrutna ringarna brukar jag slipa till lagom "skärvinklar" och rät vinkel mot ringen för att dom ska skära bort sotet bra ur spåret.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#102 » 20:33:08, 09-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Men att sätta ihopa en motor med beg, slitdelar tycker inte jag låter vidare lämpligt då det trots allt är en motor till en traktor som (så som jag tolkat det) ska användas i jordbruket.


Jo tanken är väl att traktorn ska duga till att dra en plog och en harv med nån gång i framtiden. Just nu får man nog räkna hela traktorn till nöjeskontot, det blir väl inte så mycket tyngre än att köra lite ved till pannan i huset, dra nån vagn och kanske hjälpa mamma bort med grenar från trädgården. :mrgreen:
Men om spannmålspriserna ligger kvar på en hyfsad nivå och insatsvarorna inte stiger ikapp så kan det ju kanske bli intressant att plöja, så och tröska lite igen på de åkrarna som nu ligger i "träda" som det så fint heter på EU-språk.

Det blir ju lite OT det här (och snuddar vid ämnen som jordbrukspolitik) för det är ju sorgligt att åker inte används till att odla nåt vettigt på, dessutom kan det ju verka vansinnigt att ha så dyra leksaker på nöjeskontot, men nåt kul ska man ju ha. :grin:

Ja just det, nu höll ju på att glömma att om jag hittar nån lämplig vagn att dra runt EB68:an med så kan det ju bli ytterligare ett användningsområde till Fendten. :mrgreen:

Sen beror ju mycket på hur man värderar sin egen tid också som går åt till att skruva på traktorn. I slutändan blir det en ekvation med många okända variabler som hur länge man kan köra innan det blir ett nytt haveri, hur mycket driftsäkerheten är värd, hur mycket mer ett haveri på nån av de delar jag kunde ha bytt nu trasar sönder i motorn, och så vidare.

Nej nu är det ju Bonderöven på TV, dags att bänka sig. :eat:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#103 » 22:58:15, 13-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det dags igen för några bilder och lite undringar. Till att börja med har jag nu skruvat loss underdelarna på det bakersta och det främsta ramlagret.
Bild
Har jag förstått det rätt att det bakersta (till vänster) är någorlunda slitet eftersom bronset skymtar där på ett ställe medan det främsta ännu hade haft lite kvar att ge?

Jag undrar lite över de bägge axiallagren. Underdelarna följde ju med det bakersta ramlagret ner och det verkar som om tapparna på på dessa lager ätit lite av godset.
Bild

Dessutom har även tappen på lagret blivit en aning urgröpt.
Bild

Det främre av de bägge lagren har en lite större urgröpning än det bakre.
Nu undrar jag om detta fenomen är vanligt?
Om jag tänker rätt så borde väl enda tillfället som lagertappen trycks mot godset vara när motorn startas? Sen ligger väl tappen mot godset med ett tryck som varierar med om kopplingen är nere eller uppe och varvtalet på motorn?
Tjockleken (mätt på ett par ställen) på de båda axiallagerhalvorna låg i alla fall gott och väl inom toleransnivån enligt verkstadshandboken, men frågan är om man behöver oroa sig över denna urgröpning av godset. Totalt sett är det bara ungefär 1 mm av 3,5 mm på axiallagret som ligger mot gjutjärnet i lagerhållaren. Men å andra sidan är det långt kvar tills hela tappen är utsliten?
I och för sig kan det ju hända att den undre axiallagerhalvan stöter ihop med den övre om den vrider sig tillräckligt långt (är det nån fara om detta händer?). Nu har jag inte koll på vad lagerhållaren kostar, men det kanske är lika bra att höra sig för med en gång om man kan lappa dit lite kemisk metall och därigenom ge lite ny slitmån? Eller kan man löda på gjutjärn utan att paja nån typ av härdning eller nåt sånt?


Sen tog jag mig en titt på metallflagorna i oljetråget igen och konstaterade att det lilla oljeskikt som var kvar lurade oss förra gången och färgade dem till guld. Utan olja är det helt vanlig metall...
Bild

En bidragande orsak till skrotsamlingen i tråget kan ju säkert vara de här axiallagren, men bara till en viss del. Frågan är ju hur vev- och ramlager slits? Blir det i allmänhet till fint järnfilsspån som följer med oljan ut när man byter?
Har nån av er som skruvar isär motorer mest hela dagarna varit med om att så här mycket metallskrot legat samlat på botten på en väl använd motor, utan att det sen varit något rejält haveri på ett lager eller drev längre upp i motorn?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#104 » 23:22:46, 13-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ramlagren:
Vänster är nog slut.
Höger må vara bättre men det behöver inte vara mycket bättre.
Säkert vet du inte förrän du har mätt upp dom.

Axiallagren:
Tror inte du behöver bry dig om det där.

Slitage på vev- och ramlager:
Små partiklar som inte syns fastnar i oljefiltret och/eller åker med ut när du byter olja.
Lagerpartiklar som syns (metalflake i oljan) brukar betyda dyrbart haveri.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

David.Mattsson

#105 » 08:57:48, 14-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

instämmer med robban
men byt axiallager och fila till skadan på överfallet
leta vidare efter skador på någon komponet
Senast redigerad av David.Mattsson 08:59:40, 14-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se