Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olja i kylarvattnet på Fendt 311 LSA -90

182 inlägg • Sida 9 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Robban_C

#121 » 22:53:15, 16-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där dreven ser inte så vackra ut. Kan det vara så att nån smörjkanal som ska stänksmörja på dom är igensatta?
Kanske rentav samma som ska försörja det där drevlagret med olja?

Locket på oljepumpen sitter säkert bara fast i lite packningslim eller i styrstiften.
Ofta finns det två ställen ungefär mitt emot varandra där det är tänkt att man ska kunna bända med skruvmejslar.
OBS! Inte peta in mejslar mellan tätytorna för att bända, det resulterar bara i att tätytorna blir skadade = otäta.

Lite knacka med en liten plasthammare kan hjälpa också.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



ja-bond77

#122 » 07:24:49, 17-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske glömde att klicka på bilderna, då blir de full storlek...

Överlag brukar det kunna finnas tomma, gängade hål också att dra i skruv som pressar loss en passning. Om det finns sånt just där är en helt öppen fråga...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Trigon (trådstartaren)

#123 » 10:54:21, 17-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bonden hade rätt i att jag inte klickat på bilderna. Av nån anledning använde jag Internet Explorer igår och då måste man tydligen klicka på en del av bilderna för att få full storlek. Annars brukar jag använda Firefox och då är bilderna full storlek från början verkar det som nu när jag gjorde en jämförelse.

Man kan ju verkligen undra hur kuggarna blivit så ansatta på just det drevet. Av någon anledning är det dessutom värre på just den sidan som jag tog närbilden ifrån, på vissa ställen på drevet är det knappt några angrepp alls på kuggarna. Jag tror fortfarande på att hydraulpumpen blivit utbytt någon gång för det var blått packningsklister vid tätningsytan och det sitter ett par torxskruvar på den och torx har jag inte sett någon annanstans på traktorn.

Bild

Drevet på den nuvarande hydraulpumpen (här ovan) ser i och för sig bra ut, men frågan är väl vad som hänt med den förra i sånt fall? Man kan ju undra om den lösa kilen även är en rest därifrån? Om det inte är det så borde det väl betyda att nåt annat drev sitter löst?

Om man ska göra enligt konstens alla regler borde man alltså byta både drevet på hydraulpumpen och drevet på vevaxeln plus eventuellt oljepumpen eftersom de dreven har kontakt med varandra och därmed ska slitas in tillsammans?
Om man kör på budgetalternativet och bara byter det trasiga drevet vad innebär det för risk? Risken måste förstås vägas mot kostnaden för de nya dreven. Drevet på hydraulpumpen kostar 3190 kr, det på vevaxeln 2890 kr och en komplett oljepump 7030 kr (priser från Lantmännen).

Igensatt smörjkanal låter ju inte otroligt, men hur fasen undersöker man det? Jag får väl ta loss kugghjulen och se, men är det troligt att det kommer en smörjkanal genom vevaxeln? Eller är det genom godset i motorblocket nånstans som oljan kommer?

Nu ska jag ut och se om jag får isär oljepumpen...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

dimorep

#124 » 11:58:57, 17-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kilen kan bara komma ut (hel) i samband med demontering av kugghjulet, då den ligger försänkt i axelen. Så den har troligtvis trillat av i samband med att hyd.pumpen har demonterats vid tidigare tillfälle.
Pumpen är säkert bytt pga. förslitning en gång redan vid de driftstimmarna, kanske även till en större modell då det är en lastartraktor.

När ett drev blivit så ojämnt slitet brukar det bero på att det (eller något som ligger i ingrepp mot det) kastar och på så sätt orsakar felaktigt kuggingrepp.
Exakt vilket / vilka drev är det som ligger i ingrepp mot det (på den skadade delen)?
Tycker absolut att du ska byta det skadade drevet, men hittar du absolut inga andra skador eller kraftiga förslitningar på de andra anliggande dreven så kan du säkert återmontera de igen.

Smörjoljepumparna brukar inte vara upptagna i VHB:n för de motorerna, detta då de rek. att alltid bytas då de är demonterade. Motortillv. anser att om motorn behöver öppnas så ska vissa delar alltid bytas för att den ska kunna gå x-antal h. igen.

Är där inget flödesschema över trycksmörjningen i VHB:n? :klia:
Har kommit över lite bra litteratur gällande den motorn, så jag kan ev. kolla upp det.

Helt omöjligt att kunna avgöra statusen på sätena (och styrningarna) utifrån en bild... Likaså med ventilerna, oftast krävs det att man "känner på de" och ibland t.o.m slipar tallrikarna innan det går att avgöra om de är ok eller skrot.

Även om du bytar sätena själv så måste de ändå bearbetas efteråt för att tätningsytan ska bli ok samt centrerad efter styrningens placering (som inte går att utföra om styrningen är sliten...).
Tar inte så lång tid att montera / byta sätesringarna, så det hade jag överlåtit till de som ska göra resterande arb. på toppen. Om de ens behöver bytas.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#125 » 13:27:34, 17-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:... När ett drev blivit så ojämnt slitet brukar det bero på att det (eller något som ligger i ingrepp mot det) kastar och på så sätt orsakar felaktigt kuggingrepp. ...

Kanske drevet på gamla pumpen kastade pga slitage i pumpens lagring?


dimorep skrev:... Tycker absolut att du ska byta det skadade drevet, men hittar du absolut inga andra skador eller kraftiga förslitningar på de andra anliggande dreven så kan du säkert återmontera de igen. ...

Så skulle jag också ha gjort.


Trigon skrev:... Igensatt smörjkanal låter ju inte otroligt, men hur fasen undersöker man det? Jag får väl ta loss kugghjulen och se, men är det troligt att det kommer en smörjkanal genom vevaxeln? Eller är det genom godset i motorblocket nånstans som oljan kommer? ...

Gissar att det är genom blocket nånstans men det är bara en gissning.
Du har väl redan demonterat det mesta från blocket?
Ta bort resten, glöm inte skruvpluggar eller "fryspluggar" i ändarna på oljekanalerna och blås respektive borsta igenom dom med små flaskborstar och avfettning (eller diesel). Gör rent, gör rent och gör rent!
Men var försiktig med att göra rent tills du hittar eventuellt stopp. Du vill ju gärna veta att du har hittat orsaken till problemen och inte bara städar bort orsaken av farten.
Har du väl hittat ett fel och åtgärdat det så är det rensning av kanaler hejvilt som gäller. Rent, rent och rent!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#126 » 20:25:35, 17-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag i alla fall fått isär oljepumpen, jag provade att bända med skruvmejsel på de 2 ställena där det faktiskt såg ut att vara meningen att man skulle bända. Men det hjälpte inte, istället skruvade jag i två av skruvarna en liten bit och fick stöd för den övre halvan av pumpen mot en träbit. Sen knackade jag med en gummiklubba på skruvarna och då gav underdelen med sig. Jag torkade rent lite men hittade inga järnfilsspån i pumpen.

Bild

Bild

När man säger att en pump börjar bli sliten, vad är det då som egentligen blivit slitet? Är det passformen kuggarna emellan? Eller är det passformen mellan kuggarna och själva pumphuset. Huset verkade ju vara i lättmetall så jag antar att det borde ge sig innan kuggarna?

Det verkade inte vara nån typ av packning eller packningsklister mellan de två delarna av pumpen. Hur bör jag göra när jag skruvar ihop den igen? Är det bara att torka rent anliggningsytorna och skruva ihop med ett "lagom moment". Eller borde man göra sig till med lite packningsklister? Om själva huset ändå är i lättmetall kanske det ändå tätar rätt bra utan nån hjälp?

Robbans teori om att lagringarna i den förra hydraulpumpen kanske pajat och orsakat slitaget på kuggarna låter ju rätt så troligt. Det är framförallt främre delen av kuggarna som är slitna och om drevet på hydraulpumpen får tillfälle att ge sig av lite bort från det nu trasiga drevet så borde det ju resultera i att det ligger emot mer fram på drevet och framförallt att det ligger emot på ett snett vis som troligtvis sliter mer.

Det trasiga drevet ligger alltså i ingrepp med drevet på hydraulpumpen på yttersidan och de är lika tjocka. På innersidan har det trasiga drevet ingrepp mot det breda drevet på vevaxeln.

Bild

Det syns ju en liten nyansskillnad, men om man känner på ytan på det breda drevet här så känns ingen skillnad i ytan där strax framför mitten där det skadade drevet inte längre greppar in.

Jag snurrade lite på motorn tills nollorna på de olika dreven pekade mot varandra och tog sen loss det trasiga drevet och det innanför som det sitter fastbultat i från kamaxeln. Antingen har någon varit så här långt in i motorn tidigare, eller så är det bankat ett litet märke mellan de två dreven redan från fabrik...?

Bild

I övrigt verkade ändå det trasiga drevet vara välsmort för det droppade ännu olja om det när jag tog loss det.
Jag skruvade ur pluggen som på bilden nedan sitter strax över vevaxeln och då kom jag rakt in i kanalen som går till det främsta ramlagret. Men hur oljan kommer till dreven begriper jag inte. Jag har letat och letat i VHBn men hittar inga scheman över oljans väg så om Dimo har nån litteratur som kan bidra med hjälp så är jag mycket tacksam!

Bild

Som avslutning pillrade jag loss den översta kolvringen från en av kolvarna och provmonterade den i två av fodren. Jag satte den ungefär 4 cm ner från toppen och det är väl där som fodret rimligen borde vara som mest slitet? Gapet blev i alla fall nånstans mellan 0,40 och 0,50 mm och hur jag än vänder och vrider på det så kan jag inte tänka mig annat än att om jag på nåt sätt inte fått i ringen helt rakt så borde enligt alla geometriska regler bara gapet bli större än vad det egentligen borde vara. Ju mer snett ringen sitter (jämfört med det vågräta planet) desto längre borde väl ringens väg runt insidan av fodret bli?

I alla fall så är det ju en bra bit kvar upp till det maximala gapet på 2 mm och det skiljde sig inte nämnvärt mellan de två fodren.

Bild

När jag var vid motorverkstaden här på Gotland så lät det på honom som om lite ventilslippasta och lite gnuggande inte var att förakta när det gällde att slipa ventiler. Jag vet inte om han inte ville ha mer jobb eller om han verkligen menade det. Men det är alltså så att om man ska kunna betrakta ventilerna som seriöst slipade så ska det göras med någon form av specialmaskin så att vinkeln blir rätt?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

MekJan

#127 » 20:48:08, 17-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej . Det trasiga drevet kan ev vara felhärdat kan kollas med en brinellprovare eller prova att fila på olika ställen kan märkas om det är stor skillnad i hårdhet på kuggarna.Bra att kunna utesluta fel på andra saker.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Robban_C

#128 » 21:57:35, 17-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hus och gavlar är nog oftast det som slits mest på en oljepump.

Packningsklister:
Det kanske inte ska vara nån goja där emellan, om ytorna är planslipade så blir läckaget minimalt och det är ju ändå "inomhus", dvs i vevhuset.
Jag brukar dock använda lite Permatex (den där svarta smeten) på såna ytor i alla fall.
Silikon av alla de slag är förbjudna inne i puffran om du frågar mig.

Smörjning av dreven:
Det kanske inte finns nån smörjkanal till dreven? Dom kanske bara smörjs av oljedimman inne i vevhuset?
Dimo?

Det är skillnad på att slipa in ventiler i sätena (slippasta) och att slipa ventiltallrikar till rätt mått och vinklar. Det görs i en ventilslipmaskin (jag har två :mrgreen: ) men kan lika gärna göras i en svarv (jag har en sån också :mrgreen: ).
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#129 » 20:24:34, 18-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag delade jag på de två dreven från kamaxeln.

Bild

Detta är alltså det trasiga drevet och det skruvas fast på kamaxeln med bultar i de fyra inre hålen. Sen skruvas det bakre drevet som driver drevet på insprutningspumpen fast med bultar genom de fyra yttre avlånga hålen. Just att hålen är avlånga gör mig lite fundersam. Är det risk för att man fuckar upp insprutningen om man inte skruvar ihop dreven precis så som de satt i de avlånga hålen? Det finns ju ett avsnitt i VHBn som heter "Checking start of delivery". Det kanske är nåt man standardmässigt alltid gör när man skruvar ihop en motor som varit isär så här pass mycket?

Jag hörde mig för på ett par traktorskrotar om ett begagnat drev fanns att få tag i och fick faktiskt nån form av napp på ett ställe. Jag har ju inte haft dreven jämte varandra och jämfört, men de har lika många kuggar och det nummer (MWM 325 007 RN) som är gjutet på övre delen av drevet på bilden här ovan stämmer in på det andra drevet. Den enda Fendt de skrotat på just den skroten var en 305a från 1982 och jag kollade upp motorn med hjälp av chassinumret. Tyvärr så har det aktuella drevet på just den modellen ett annat reservdelsnummer än det på min traktor.
Nu kunde det eventuellt vara så att de fått med drevet från utlandet när de köpt delar nån gång också, de var inte säkra.
När jag kollar på olika motormodeller så verkar det som om de tidigaste traktorerna i 300-serien och 600-serien har ett drev med ett annat reservdelsnummer medan de senare traktorerna i 300- och 600-serien har det drevet med samma reservdelsnummer som i min traktor.

Frågan är vad man ska tro om detta? Drevet var tydligen i fint skick och jag kunde få köpa det för 2000 kr. Kan det ändå vara fel drev trots att de gjutna siffrorna (för övrigt de enda siffror eller bokstäver som finns på drevet) stämmer överens och det dessutom är samma antal kuggar?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#130 » 20:50:04, 18-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Långhål i drevet för pumpen påverkar insprutningstidpunkten så det måste du kontrollera i samband med hopmontering.
Om det nu inte finns nån annan indexering förstås.


Rätt eller fel drev från skroten är nog svårt att avgöra utan att jämföra och mäta på plats.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nisse

#131 » 20:50:29, 18-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte lämna tillbaka det ifall det är fel? Är MWM 325 007 RN även reservdelsnummret? Känns lite dumt annars att gjuta in en nummer om det finns olika varianter av just den här modellen

Just att hålen är avlånga gör mig lite fundersam. Är det risk för att man fuckar upp insprutningen om man inte skruvar ihop dreven precis så som de satt i de avlånga hålen? Det finns ju ett avsnitt i VHBn som heter "Checking start of delivery". Det kanske är nåt man standardmässigt alltid gör när man skruvar ihop en motor som varit isär så här pass mycket?


Det är nog för att inställa insprutningen. Har du även avlånga hål på pumpen eller är den fast. På min JD var det tvärtom. Då var det fasta hål i kugghjulet och avlånga hål i pumpen. Borde finnas nått om det i VHB.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Trigon (trådstartaren)

#132 » 21:20:14, 18-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt VHBn så är det nog avlånga hål både på detta drev och dessutom nånstans på insprutningspumpen. I första hand skulle man justera på pumpen, men om det inte räckte till fick man slita av locket fram på motorn och vrida det här drevet lite... Blir mer och mer avancerat det här :svettas:
Men det ska väl lösa sig när man väl kommer dit...

Jag får väl göra nån deal att om inte dreven är exakt lika så får jag skicka tillbaka det och betala frakten eller nåt sånt. Fendts reservdelsnummer på mitt drev är F385.200.310.090 så det är ju knappt en siffra rätt jämfört med MWM 325 007 RN. Men om jag kan spara runt 3000 kr så kan det vara värt att riskera att få betala lite frakt i värsta fall... Jag får ta och förhöra mig om exakt tjocklek och diameter på drevet hos skroten, stämmer även det så får det nog bli :mail: :mrgreen:

Men om det nu visar sig vara 2 olika drev trots att nuffrorna och antalet kuggar stämmer kan man ju undra hur man identifierar en reservdel när den väl blivit skiljd från sin förpackning eller motorn som den satt i från början? Förutom genom att mäta och jämföra då förstås.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

nisse

#133 » 22:02:17, 18-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl göra nån deal att om inte dreven är exakt lika så får jag skicka tillbaka det och betala frakten eller nåt sånt.


Är det inte automatisk 2 veckors ångerrätt? På dem grejer som jag har köpt till bilen från olika skrotar, så var det i alla fall inga problem att skicka tillbaka en helt sönderrostat dragkrok och en icke komplett dieselvärmare. Men det kan ju blir lite diskussion om dem måste riva motorn först för bara drevet.

Fendts reservdelsnummer på mitt drev är F385.200.310.090 så det är ju knappt en siffra rätt jämfört med MWM 325 007 RN


Just det, det var ju två olika företag så Fendt numret säger inte så mycket. Finns kanske någon som har reservdelslistor till MWM och kan kolla upp om det finns en artikel med det numret?

väl blivit skiljd från sin förpackning eller motorn som den satt i från början? Förutom genom att mäta och jämföra då förstås


Det är bara en service från tillverkaren. När dem bygger ihop prylarna finns rätt del i rätt låda, och när du köper en reservdel köper du den efter sprängskissen. Så i standardkedjan finns inget behov av att har nummer på delen själv. Det är dock faktiskt rätt finurlig med nummer på delen, men blir en extrakostnad vid tillverkningen och beghandel av reservdelar är inget tillverkaren är interesserad av.

På JD motorn fanns det olika såna drev, och dem hade i alla fall olika siffror ingjutna. Och dem stämde även överens med reservdelsnummret, eftersom det var en JD motor och en JD maskin. Så jag skulle nog säger att det är rätt till 99%. Det som skiljer dem olika JD kugghjul är placeringen av bultcirkeln (några grader bara) så du måste nog jämföra båda i verkligheten för att kunna vara 100% säkert.

Be dem att lägga kugghjulet på kopiatorn och skicka den som PDF/Fax. då borde du kunna jämför rätt så bra i alla fall.


Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Kalle Gustafsson

#134 » 08:15:55, 19-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liknande har även hänt mig. Bestämde mig för att min gamle BM350 skulle få en omgång med nya foder o kolvar. Upptäckte då att i tråget låg skrot liknande kuggtänder. Fick riva trans.kåpan och det visade sig att det stora drevet mellan vev och kam var rensat på kuggar halva bredden på drevet om ni förstår vad jag menar. Inget hade hörts från motorn eller på något sätt observerats vid gång. Min teori är då att hydraulpumpen, som var bytt sedan tidigare av förre ägaren, alltså den utbytta pumpen på något sätt havererat men att man då av oklara orsaker inte kontrollerat/bytt trans.drevet. Tur va i alla fall jag upptäckte det hela för om drevet rasat under gång vet jag inte vad hänt, antagligen dyrt dock.
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045

dimorep

#135 » 14:24:15, 23-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det nr. som finns på drevet är ett gjutnr och inte reservdelsnr! Därav att det kan finns likadana drev men med olika nummer på.

Vad jag kunnat se på skisserna så är där ingen separat smörjning (eller smörjkanal) ut till motorns transm.drev.

Den senaste VHB på Engelska till TD/D 226B motorn har art.nr (hos Deutz) 0297 4238 och går troligtvis att beställa hos någon å-f ännu.

Hittade en bra bild över var motornr. ska vara placerade, om du inte hittat de ännu...
Bild
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se