Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olja i kylarvattnet på Fendt 311 LSA -90

182 inlägg • Sida 8 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Trigon (trådstartaren)

#106 » 20:50:02, 25-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för lite uppdatering här! Det går inte fort men det går i alla fall framåt. :smile:

Jag tror mig nu ha funnit orsaken till järnskrotet i oljesumpen. Efter att (på avstånd underifrån) ha försökt att syna alla kugghjul till motortransmissionen så tycker jag mig se att kuggarna på det främre kugghjulet på kamaxeln inte har en helt slät och fin yta, det ser ut som om det lossnat just sånt skrot som ligger i oljesumpen. Om jag nu inte misstar mig bland alla sprängskisser så är det alltså det här kugghjulet.

Bild

Tyvärr har jag inga bilder på kugghjulet ännu, men detta måste förstås undersökas och min tanke är nu att dela traktorn mellan motorn och framaxeln och sen rulla iväg framaxeln en bit så att jag får fri tillgång och kan ta av locket fram på motorn. Jag har tagit bort lite krafs och nu är det 3 rejäla bultar på varje sida som håller ihop traktorn (plus 2 stycken som normalt sitter i oljetråget, men det sitter ju inte på plats nu), sen är det förstås 2 på varje sida i lastarfästet också.

Bild

Framaxeln ska förstås kilas fast så inte gjutjärnsklumpen tippar åt det ena eller andra hållet och sen ska det pallas under på ett säkert och stabilt sätt. Men är det nåt annat man bör tänka på innan man lossar muttrarna och rullar isär?

När jag sen fått bort framaxeln funderar jag också på hur man på enklaste sätt håller emot när man ska lossa de fyra stora insexbultarna i mitten på remskivan här?

Bild

Om de sitter så hårt som de ska så sitter de med minst 250 Nm och då vill det nog till att man har nåt rejält att hålla emot med. Bör jag ordna nåt verktyg som passar till de yttre bultarna i remskivan så jag kan hålla emot med hjälp av dem? Eller finns det nåt annat universalknep man tar till för att hålla vevaxlar stilla? Kanske koppla in kraftuttaget och hålla emot där? Eller det går förresten kanske på turbinkopplingen på den här, hmm... :klia:

Sen är det väl bara att hålla tummarna för att inte flera av kugghjulen börjar bli ruggiga i ytan. Frågan är om det överhuvudtaget är värt att försöka få tag i såna här kugghjul från en begagnad motor? Är det en sån del som egentligen inte ska slitas alls?

Spridarna är nu urdragna. Jag fick tag på en lös hylsa till ett bränslerör och fixade ihop den här lilla urdragaren.

Bild

Om man vred spridaren fram och tillbaka några gånger först så gick det lätt och smidigt att dra ur dem sen.
Sen lastade jag bilen med de flesta lösa delarna från motorn och åkte till en av de få på Gotland som verkar hålla på med motorer mer eller mindre på heltid. Vi testade spridarna och de visade en fin spridningsbild allihop, de öppnade vid drygt 200 bar allihop och enligt boken ska de öppna vid prick 220 bar. Han själv var inte kapabel att schimsa dem och han sa att han nog bara hade satt tillbaka dem, men att man ju kunde ha det i åtanke till framtiden. Hur stor skillnad gör 20 bars lägre öppningstryck?

På ett inte alltför vetenskapligt och exakt vis kollade han sen lite på resten av motordelarna och tyckte att fodren och kolvarna såg fina ut. Däremot funderade han på om inte de översta kolvringarna glappade lite väl mycket. Men jag ska lirka loss en eller ett par av dem och undersöka dem närmare.
Dessutom var det en, eller möjligtvis ett par av ventilerna som var lite väl insjunkna. Jag ska testa med nån av de ventilerna som ser lite bättre ut och förhoppningsvis räcker det att byta ut eventuellt slitna ventiler mot nya...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Robban_C

#107 » 21:23:10, 25-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt sett brukar drev till kamdrivning hålla mer eller mindre forever så jag är skeptisk.

Hålla emot veven:
Lägga i högsta växeln och dra åt handbromsen var min första tanke ända tills jag började läsa nåt om turbinkoppling. :slag:
Andra förslag:
Mutterdragare, då behövs inget mothåll.
Kofot i startkransen.
Tillverka nåt som passar i den där bultcirkeln som du nämnde.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

David.Mattsson

#108 » 08:51:05, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

tänk på o slå in träkilar så inte framänen kan tippa i sidled.

lång historia det där med spridartryck och insprutningstid osv men om alla är lika så behöver du inte bry dig om det nu.

kammdrivningen går normalt inte ner sig ... låter dyrt ....
det sparade jag inte från den jag skrotade tyvär ...
kolla vad orginal kostar sen får man gå vidare o bedömma om man ska leta beg.
men om ett drev är kass så skadar det generellt drevet jämte tyvär.

för o lossa remskivan så undvik o hålla mott på kransen då den är dryg o byta om man slinter o en tand ryker av ska fundera över nåt lämpligt sätt men lossa den går säkert med en rejäl mutterdragare. alt en elmax om du känner någon på en Lastbilsverkstad eller däck firma.
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

dimorep

#109 » 16:23:31, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Det går inte fort men det går i alla fall framåt. :smile:

Det är inte hastigheten utan i stället resultatet av arbetet i slutändan som räknas.. :wink:

Efter att (på avstånd underifrån) ha försökt att syna alla kugghjul till motortransmissionen så tycker jag mig se att kuggarna på det främre kugghjulet på kamaxeln inte har en helt slät och fin yta..

Vilket av dreven på kamen är det som är i ingrepp med övriga transm.drev? För ett av de är väl bara till för att kunna ta ut kraft till k-uttaget emot? :klia:
För om det är så och om det är "rätt drev" som är skadat så är det ju inte så farligt och även betydligare billigare att åtgärda.

Det tråkiga med haveri på drev är att även de som de "jobbar med" säkert också har tagit skada och sen bör drev alltid bytas parvis då de är inslitna tillsammans.

Innan du demonterar några drev i motortransm. så ställ motorn i "0-läge" och studera noga hur alla märkningarna ser ut och i vilket läge de står i då (ta gärna några foto på det).
Det underlättar väldigt mycke för dig vid återmonteringen, speciellt om det går några veckor innan dess... :wink:

..hur man på enklaste sätt håller emot när man ska lossa de fyra stora insexbultarna i mitten på remskivan..

Finns ett spec.verktyg för det (typ en ring med ett långt skaft på) som bultas fast i bulthålen där den yttre remskivan är fastsatt.
Demontera går att göra med mutterdragare (krävs mer än en "halvtumsdragare" ibland), men ett riktigt mothåll är ett måste vid monteringen.

Vet att det blivit både ny typ av bultar och åtdragningsförfarande för de minst en gång. Och enligt rek. så är de av "engångstyp".

Eller finns det nåt annat universalknep man tar till för att hålla vevaxlar stilla? Kanske koppla in kraftuttaget och hålla emot där? Eller det går förresten kanske på turbinkopplingen på den här, hmm... :klia:

PTO:n ska vara oberoende av turbinkopplingen.
Men det sviktar nog på tok för mycket att hålla emot bak på tappen, ivf om de nya bultarna ska spännas med "grader".

..testade spridarna och de visade en fin spridningsbild allihop, de öppnade vid drygt 200 bar allihop och enligt boken ska de öppna vid prick 220 bar. Han själv var inte kapabel att schimsa dem och han sa att han nog bara hade satt tillbaka dem, men att man ju kunde ha det i åtanke till framtiden. Hur stor skillnad gör 20 bars lägre öppningstryck?

Tror inte att 10 % för lågt öppningstryck är det största problemet i sig, utan istället VARFÖR det är för lågt. Något har orsakat det och troligtvis är spridarna inte lika bra om de skulle höjas upp till rätt ö-tryck.

Sitter väl helt vanliga shims i de (med x.xx mm diameter), dvs den vanliga Bosch storleken..?

..de översta kolvringarna glappade lite väl mycket. Men jag ska lirka loss en eller ett par av dem och undersöka dem närmare.

Kolringsspelet mäter du ju med ringarna monterade på kolvarna!
Det avser ju hur mycket axiellt spel det är mellan ring och kolv (med ringen längst nere i kolvringsspåret).

Dessutom var det en, eller möjligtvis ett par av ventilerna som var lite väl insjunkna. Jag ska testa med nån av de ventilerna som ser lite bättre ut och förhoppningsvis räcker det att byta ut eventuellt slitna ventiler mot nya...

Har en ventil "satt sig" så räcker det inte med att bara byta ventilen (eller om den inte är så mycket skadad bara slipas), sätet måste också åtgärdas MINST fräsas (eller bytas) samtidigt, då även de slits in gemensamt och behöver därför båda få en ny anl.yta för att det ska fungera.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

David.Mattsson

#110 » 21:09:30, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

på min 310 så går pton över turbinen men har för mig att 600 serien har dir från veven men där ska man inte hålla mot o vikket fall som .
ang spridartrycket så hadde jag nog dubbelkollat det med någon annan mätare innan om nu alla var jämna så skulle jag chansa mer på att det är mätaren som inte stämmer.
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Trigon (trådstartaren)

#111 » 22:40:53, 27-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här drevet på kamaxeln som jag tror har en aning skadade kuggar jobbar mot drevet på vevaxeln på ena sidan och hydraulpumpen på andra sidan. Nu vet jag inte alltför mycket om traktorns historia, men det är nån typ av blått packningsklister runt hydraulpumpens packningsyta, så man kan ju spekulera i att den kanske åsamkat skador och sen blivit utbytt utan att man bytt detta drev på kamaxeln? Men detta är ju förstås bara spekulationer från min sida. Det aktuella drevet kostar knappt 5500 kr nytt och de andra ligger mellan 3000 och 5000 kr. Jag har inte hunnit kollat på ännu vilka motorer som har samma drev som denna.

Bra tips det där om ett mothåll som man bultar fast på remskivan, det borde inte vara en omöjlighet att tillverka nåt lämpligt. :thumme:
Bultarna finns det två typer av enligt momenttabellen, dels M16 - 10.9 som ska dras till 240-250 Nm och sen M16 - 12.9 som ska dras till 300-310 Nm. Jag antar att det är M16 - 12.9 och det högre momentet man bör ha i sånt fall?

Nu har jag ju ingen koll på Bosch-standard och så. Men det står i boken att om man ökar shimsen med 0,1 mm så ökar trycket med ungefär 10 bar. Men diametern på shimsen vet jag inget om. Jag ska fundera över att kanske åka till nån som har bättre koll på insprutningssystem och kolla upp dem bättre.

Angående kolvringarna så är det enda måttet som står i boken för den översta ringen att det inte får vara mer gap "Butt clearance" än 2 mm. Borde man inte mäta detta gap när man satt i ringen inuti i ett färdighonat foder? Är gapet för stort och fodret är okej så borde väl det betyda att ringen är sliten?

Det enda som står angående glapp för ringen i kolvringsspåret är " Replace if wearmarks are visible". Ringen är ju konisk och det finns inga mått på hur tunn den får vara, eller hur stort glappet kan vara. De två undre ringarna däremot finns dessa mått för.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Robban_C

#112 » 22:46:36, 27-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Butt clearance"?
Kolvringsgp är normalt sett betydligt mindre än 2 mm, typ 0,5 mm eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

David.Mattsson

#113 » 23:21:40, 27-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

förlåt om jäg ät dryg nu robban
Kolvringsgapet går o räkna fram beroende på matrial i foder / ringar samt borr och förväntat effektutag osv
2mm på första kompringen låter som en överladdad maskin utan intercooler STORT borr
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Robban_C

#114 » 23:57:00, 27-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte alls dryg men 2 mm gap lär väl vara gigantiska kolvar? Fartygsdiesel? :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trigon (trådstartaren)

#115 » 00:52:34, 28-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gör ett försök att hiva upp en scan på den sidan om kolvringarna...

Bild

Lite taskig upplösning, jag har för mig att det ska gå att lägga upp bilder utan att de skalas ner, men jag minns inte hur man gör nu...

Sidan innan handlar om samma sak fast på turbomotorerna och måtten är i det närmaste identiska.
Senast redigerad av Trigon 00:54:13, 28-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

dimorep

#116 » 20:04:35, 28-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det var kolvringsgapet du menade (men skriv det då...)! :wink: :mrgreen:

Gapet mäter du givetvis med ringarna lösa, men ta hjälp av en kolven för att få ringarna att sitta rakt och på samma läge i cylindrarna (där de är som störst / mest slitna).
2 mm i maxgap låter väldigt mycket, speciellt för den översta komp.ringen. Men vill minnas att jag reagerade över att där fick vara stort spel sist jag mätte upp en sådan motor också.
Till den motorn jag höllt på med igår var maxmåtten specade (i VHB) till 0.60, 1.40 och 0.65...

Men att avgöra foderstatusen efter hur stort kolvringsglapp där är tycker jag låter lite vanskligt! :/
Om måttet blir för stort så kan ändå fodren vara ok, om slitaget är i ringarna. Likadant så kan du blir lurad av "för bra" mätvärden om ringarna placeras på fel ställe.
-Få fodren uppmätta med riktig utr. i stället och låt resultatet av det (inkl skicket på fodertätningarnas anl.ytor och inne i loppen) avgöra om du kan återanvända de eller inte!

Ang. bultarna till remskivorna:
Tror inte att de i senaste utförande ens är med IN-6 skalle längre, utan istället har utv. Torx (E??) och ska alltid spännas enligt mototillv. rek och inte efter "generella åtdragningstabell".
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#117 » 20:53:56, 28-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta skruv på de där motorerna är ju i Turxs variant.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#118 » 22:33:47, 28-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 mm på ALLA ringarna? Makalöst!
Man tycker ju att det borde blåsa förbi en hel del där.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

David.Mattsson

#119 » 22:52:05, 02-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

som sagt det är ju slitage gräns på 2mm
står inget om vad nya ska va
2mm är ju en del men vid full belastning är det garranterat mindre

men man brukar ju fila ring gapet beroende på förväntad arbets upgift
men på en diesel som inte ska lämna massa mos kan man köra tight spel
värre om man kör bensin o turbo och lustgas på v8 då ska man ha mycket gap annars "bindar" ringarna i loppet men det beror även på om det är järn eller crome ringar osv
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Trigon (trådstartaren)

#120 » 22:42:26, 16-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är framaxeln bortrullad utan några missöden. Jag fortsätter på devisen "man tager vad man haver", här är ett rejält plattjärn som smärglats lite och borrats några hål i för att ha som mothåll.

Bild

Det verkade som om tidens tand gjort att packboxen nött en liten fåra i järnet på anliggningsytan, men enligt VHBn ska packboxen gå att sätta lite längre in, eller var det ut?

Bild

En liten kil hittade jag på botten där till höger där hydraulpumpen ska sitta. Undrar just vad den kilen kommer ifrån?

Bild

Bild

Sen åkte hela det främre locket av och här är alltså det främre av de två kugghjulen på kamaxeln. Ytfinishen på kuggarna lämnar en del övrigt att önska. :mrgreen:

Bild

Jag har känt med nageln och försökt kontrollera de andra kugghjulen så noga som möjligt, men kan inte hitta några förslitningar. Hur slitet kan ett kugghjul vara men ändå vara helt och inte ha börjat sönderfalla i småbitar?

Bild

Oljepumpen satt i varje fall inte fast som den skulle, de två bultarna till vänster om kugghjulet var dåligt dragna och man får väl vara glad att inte nåt gått sönder.

Bild

Jag tänkte plocka isär oljepumpen för att se att det inte ligger en massa järnskrot i den. I VHBn står det inget om det så det kanske inte är meningen att den ska skruvas isär?
Jag tog i alla fall ur alla skruvar men sen får jag inte isär den. Ännu så länge har jag i och för sig inte brukat så mycket våld, men jag tänkte att nån här kanske har nåt bra tips om hur man får isär den.
Hur är axlarna till kugghjulen lagrade inuti pumpen?
Kan man lägga den i hydraulpressen och pressa ur axeln till det drivande kugghjulet?

Bild

Till sist pillrade jag lite med ventilerna. Vad jag än skrivit innan så är det alltså några av insugsventilerna som ser lite mer insjunkna ut än övriga. Överlag verkar det vara just insugsventilerna som är mer slitna än avgasventilerna, är det alltid så? Eller råkar det bara vara så just här?

Här har jag alltså tagit loss den som jag tyckte minst respektive mest insjunkna insugsventilen.

Bild

Bild

Bild

Jag misstänker att sätet behöver bytas om det ser ut som på den första av bilderna? Enklast är kanske att lämna bort det, men om man vill göra själv, hur får man loss det gamla sätet? Topplocket tydligen värmas till 200-+10 grader för att få i det nya sätet, hur gör man det enklast? På en plåt i mammas ugn? :mrgreen:

EDIT: vet inte varför en del av bilderna blev så små, är det nåt som är av intresse på dem men som syns dåligt så får ni hojta till så försöker jag ladda upp dem igen...
Senast redigerad av Trigon 22:44:49, 16-07-2011, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dongan, Google [Bot], Mattias_E och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se