Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Dåliga spridare ?

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Michael Meier

#16 » 21:32:54, 05-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Matte.Hartman

#17 » 11:23:26, 08-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde precis en storservice på min 430 och när jag skulle lufta bränslesystemet hörde jag "stålkulan", tänkte instinktivt på denna tråd så då gick jag och hämtade kameran så du skulle få höra hur det låter.
Jag tror det är runt 700rpm för vid 500 höll den på dö så jag drog upp lite grann. Här är filmen: http://www.youtube.com/watch?v=Lc4m566v1M0

Tänkte även bifoga lite bilder på min servo. Jag fyllde bara med vanlig ATF olja, var det innan också (På min var det pappersfilter, fast uppifrån ser det ut som metall). Ska du byta olja är det lika bra att byta filter, väldigt enkelt och tar inte lång tid.

Servopump
Bild

Servocylinder
Bild

Oljebehållare
Bild

Ska du börja fixa och dona behöver du en verkstadshandbok också, den finns här: http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=369 Det underlättar väldigt mycket! :) Är visserligen till BM 400 men det är samma lika. (Servo finns tyvärr inte med...)
Och för din bekvämlighet lägger jag även upp partnummren till alla filter du behöver ;) Dessa är från Lantmännen Maskin men vill du beställa från Olssons i Ellös är det bara söka på dessa nummer så får du automatiskt fram deras partnummer.

2 st 836015106: Bränslefilter
1 st 2654408: Motoroljefilter
1 st C4614: Servofilter
1 st P5500882: Snabbväxelfilter

Totalkostnad 400kr :)

Hydraul filtren har jag dock inte bytt än men det kommer, tog slut olja... :)

Edit: Kan väl lägga till hur jag gjorde när jag bytte olja i servot också :)

Jacka upp framändan så åtminstone ett hjul hänger fritt.
Märk upp en av slangarna så du vet hur de satt och koppla sen lös dem från cylindern och släpp ut oljan, man kan även hänga av remmen och snurra på remskivan, kommer ut rätt mycket ur pumpen :)
Gör fulla rattutslag några gånger för att tömma cylindern.
Rengör allt som har kontakt med oljan noggrant.
Byt filter.
Skruva ihop allt i motsatt ordning.
Är det som på min behållare kan du vrida skvalpplåten så den nästan helt täcker påfyllningshålet, just såpass man ser oljenivån.
Fyll fullt med olja i behållaren, sen gjorde jag som så att jag vred hjulet för hand några gånger för att suga in lite olja i pumpen innan start och då får man pytsa i lite efterhand.
Se till att framändan fortfarande är upphissad, starta motorn och börja svänga fram och tillbaka några gånger. Små utslag i början sen kan man göra fulla utslag tills den går jämnt och fint. Glöm bara inte att titta till oljenivån!
När det är klart kan du styra fullt vänster (Så cylindern är helt ihoptryckt i alla fall) och fylla på olja i nivå med filtret, kanske lite över. För när cylindern är helt ihop är det ju mest olja i behållaren :)
Senast redigerad av Matte.Hartman 11:59:54, 08-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

dalle82 (trådstartaren)

#18 » 13:14:15, 08-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

exakt så låter det. Tackar för den filmen. Har precis börjat min semester och ska resa ett garage nu på 2 veckor. Därefter ska traktorn in där och få sig en genomgång inför vintern. Blir till att lämna spridarna på justering eller renovering.
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

dalle82 (trådstartaren)

#19 » 11:01:41, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dalle82 skrev:Hej!
Är nybörjare på traktorer och dieselmotorer.
Min 430 har inte fått så mkt omvårdnad i sitt liv, däremot tänkte jag ge den det. Mätaren står på 3018 timmar just nu, jag har kört ca 11 timmar sedan jag köpte den.
Läst nånstans att dåliga spridare kan ge upphov till knackande ljud. Ibland hör jag ett knackande ljud från motorn som låter lite väl hårt, hörs inte alltid. Har försökt lyssna utanför traktorn men då kan jag inte höra det utan hörs mest inifrån hytten. Det är på lägre varv ~1000-1500 , men ej på tomgång. Vid belastning hörs det tydligare.
Så undrar om det kan vara fel på spridarna, och isåfall hur ska det knackandet låta. ?
Nyligen bytt motorolja och filter (agrol 10/30 universal) och oljetrycksmätaren står på det gröna fältet mot mitten, dock sjunker det lite när motorn blivit driftsvarm men ej in i rött fält.
Runt den mittersta spidaren fuktar det vid körning, ingen aning om det är diesel men borde vara det. Såg där sitter nån gummitätning runt.
Kollade på OIE men det enda de har i spridarväg till 430 är spridarspetsar och spridarbricka.

Så låt höra era diagnoser!! :)

Undrar även vad man ska köra på för olja till servon, just nu är där automatlådeolja i den från statoil, och den funkar när den är kall men efter en stunds körning går den tämligen trögt i styrningen.
det är eftermonterad servo och pumpen ska tydligen komma från nån tröska enl tidigare ägare.


Då har jag äntligen fått in traktorn i garaget och ska påbörja service och felsökning. Lite delar beställt bla servofilter, nya kylarslangar oljeplugg och bricka, ventilkåpspackning. Lastaren ska plockas av så åtkomst blir enklare.

Det knackande ljudet är förstås kvar, och nu ska jag försöka ta tag i det och en massa annat. Körde igår med den nån timme hemma och upptäckte att det knackar även när den är i friläge. Lyssnade utanför hytten och lyckas inte höra ljudet då. Vid vissa varvtal är det borta och ibland hörs det inte och ibland hörs det.
Och upptäckte även att om jag trampar ner kopplingen halvvägs så hörs det, men när jag trampar den i botten så försvinner ljudet och motorn låter då precis som den ska. Så mina eventuella teorier om spridarna har jag släppt litegrann och undrar om det kan vara kopplingen eller urtrampningslagret som är dåligt ?

Då den även läcker olja lite här och var kanske det är för låg nivå på växellådsoljan ? dock växlar den utan problem. hur/var kollar jag den ? har instruktionsboken men blir inte riktigt klok på den bilden.

Fukten runt spridarna, kan det vara kylarvatten eller diesel ?
tycker hela traktorn luktar så kan inte avgöra på doften vad det är för något. Kollade igår på den när den var igång och då var det mer fuktigt runt dem än på bilden, nästan så det rann. Tror inte det kommer från ventilkåpan iaf ser inte ut som olja. Har iaf en ny ventilkåpspackning på ingång. Kylarvätskenivån har sjunkit lite, men det kanske beror på att slangarna aldrig är bytta och läcker. Dessa ska bytas och ny kylvätska ska i.
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

Matte.Hartman

#20 » 11:27:40, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljannivån i lådan kollar du på stickan som sitter snett till höger om växelspaken, en liten "hatt" som man skruvar ur. Det är möjligt att det sitter ett lock över alltihopa. Nivån kommer jag inte ihåg men de står ju i instruktionsboken :)

Oljenivån i styrväxeln kollas genom rattnavet (Om du inte redan visste det) med en svetstråd eller nåt, den nivån står också i boken.

Vill du göra det enkelt för dig kör du Agrol´s Turbo Kombi olja rakt igenom, det går ju ändå drygt 50L... (Om man räknar med motorn)

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Prova att tajta åt muttrarna till spridarrören och returrören, mina satt rätt löst och där rann det nästan också. En motortvätt innan man börjar är definitivt att rekommendera! Då ser man vart der läcker :)
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

dalle82 (trådstartaren)

#21 » 19:47:53, 12-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var servon fixad, ofräscht som fasen i burken. Nytt filter och ny olja det är en dröm att köra.
Även bytt matarpump(misstänkte att den spädde oljan med diesel då den var som vatten) och bränslefilter och spridartätningar. Kletet runt spridarna antagligen från en kass ventilkåpspackning för efter byte av den så löste det sig. Knackandet kommer ifrån transmissionen när motorn är varm, ljudet försvinner när man kopplar. Läst lite att det är rätt vanligt så oroar mig inte

Kvar är väl att fixa ett läckage på insprutningspumpen, läcker lite vid gasreglaget på den. Misstänker att man får lämna in den till en dieselverkstad för en renovering ?
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

B.Lagerin

#22 » 12:13:05, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Bild
håller på river i servon på min 600, har kommit fram till att de e ngt med pumpen som är fel, har plocakt isär den men får inte ut den där hylsan som fjädern sitter i på bilden, får ut ngt som ser ut som en litn svamp å en klenare fjäder som sitter i, men inget mer, ramlade den ut själv eller får man gräva ut den? servon har gått förr i tiden så borde ju sitta där inne i pumpen iaf :huh: tacksam för hjälp :shake_hands:
B.Lagerin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:55, 08-11-2013
Ort: Skaraborg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm

Michael Meier

#23 » 18:20:55, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjädern håller den på plats i monterat skick, den ska vara tät.. har du provat med tryckluft? den ska ju inte ramla ut av sei själv, oljan klibbar lite också.

Lämna fjädern och återmontera pluggen med så många varv att grejorna inte far över nejderna när du blåser.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

B.Lagerin

#24 » 09:24:56, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej. har inte prövat med tryckluft. får göra de ikväll när ja kommer hem. mätte upp den med tryckklocka iaf å den gav ca 20 bar som bäst, runt 1200 varv på motorn, drog man på mer gas så försvann trycket, å kom inte tillbaka, remmen är ju ny så känns ju som de är ventilen som spökar. ..eller?
B.Lagerin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:55, 08-11-2013
Ort: Skaraborg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm

B.Lagerin

#25 » 19:31:18, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gjor de ingen skillnad, detta är vad som går få ut. finns de olika innandömmen i pumparna?
Bild
B.Lagerin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:55, 08-11-2013
Ort: Skaraborg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm

B.Lagerin

#26 » 19:32:32, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

eller kan felet vara att fjädern vill trå sig utanpå?
B.Lagerin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:55, 08-11-2013
Ort: Skaraborg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm

B.Lagerin

#27 » 20:45:35, 07-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns de ngt mer knep å ta till än tryckluften för att få ut allt? vill inte riskera att ha sönder ngt i onödan, men börjar fundera på knåpa dit en servopump från en volvo 740 sitället
:help:
B.Lagerin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:55, 08-11-2013
Ort: Skaraborg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se