Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

T24, fotogendrift.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

peter_stugutjärn (trådstartaren)

#1 » 12:05:08, 10-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ganska nyligen blivit ägare till en Volvo T24 som ska gå på fotogen. Jag har tidigare haft en Fordson Super Dextra (diesel) och har därför ingen erfarenhet av en fotogen-traktor.
Jag har nu kört min T24 på bensin, men tycker inte att den går så bra. Såvitt jag förstått skulle traktorn gå bättre om jag blandade diesel 75% och bensin 25%. Stämmer detta??? Jag vågar inte prova förrän jag fått lite synpunkter från er andra på forumet.
peter_stugutjärn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:33:03, 09-08-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: T24 från 1956



bengt jansson

#2 » 15:20:41, 10-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Peter!
Jag tror inte du får någon bättre gång på traktorn om du blandar diesel med bensin. Det viktiga är att den går bra på bensin och då gäller det vanliga att ha allt rätt inställt Ex
Passande värmetal på tändstift, rätt tändläge, inställd förgasare , inget läckage i grenröret ( brukar vara uppbrända på alla t modeller) Det finns en del trådar här på foumet som behandlar detta så du kan söka runt lite
Varför gjorde du dig av med dextan?? Mycket mer traktor än Volvo T24
även om det är kul att ha en Volvo veteran . :driver: Sedan jag skaffade min Mf 135 har inte T25 gått många timmar
Ps glöm inte att pytsa i lite bly ersättning i bensinen för att undvika ventil slitage
Bengt
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

peter_stugutjärn (trådstartaren)

#3 » 18:07:20, 10-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen.

Jag ska nu kolla grenröret för att se om det är sönderbränt. Jag kollde på motorn när jag köpte traktorn, men kollade inte så noga på grenröret. Jag tror jag lyckats ställa in förgasaren riktigt(3 varv på blandningsskruven till huvudmunstycket) och tändläget styrs väl av handreglaget eller har jag fel? Tändstiften har jag ingen koll på så dessa ska jag kolla.
Ska vara noga med blyersättningen.

T24 går kanon bra när jag startar den och går faktiskt riktigt bra ganska länge, men när den blivit varmkörd börjar den rycka lite och är dessutom helt omöjlig att start med varm motor.


Jag sålde dextan när jag flyttade från Sala till Ramsjö i Hälsingland. Det kändes lättare att sälja traktorn och köpa en annan traktor här uppe än att transportera upp dextan.
jag trivs bra med min T24, men visst har du rätt i att dextan är mera traktor.

Bild Tillägg efter 55 minut(er):

Jag har kollat grenröret nu och det var helt!!! Skönt, jag antar att det kostat en del att köpa nytt (om det ens är möjligt)
peter_stugutjärn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:33:03, 09-08-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: T24 från 1956

bengt jansson

#4 » 06:05:46, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!!
Det finns manual för T24 - 25 på PDF .att hämta här på downloads Där finns alla inställingar och data du behöver för service och underhåll. . Om traktorn de är svårstartad på bensin kan du kanske tänka dig hur det blir med 75% diesel inblandning....
Är det bra snurr på startmotorn ?
Kolla att spjället i grenröret står i rätt läge. Du behöver ingen förvärmning om du kör på bensin.
Värmetalet på tändstiftet??
Får den rätt soppa inblanding. Kolla färgen på tändstiften efter hård belastning. Den skall vara grå inte vit eller svart
Kommer det tillräckligt med soppa fram till förgasaren ?
Är bränsle filtret rengjort. Ibland kan också 3 vägskranen vara igensatt.
Blås med tryckluft baklänges från anslutningen till filtret
Har du kvar 6 volts systemet? Det är enkelt att konvertera till 12 V och det blir bra sprutt på startmotorn som man behåller 6 V Man byter bara lampor och generator . ( jag kör utan generator. Laddar batteriet tre fyra gånger om året .Det räcker om man inte kör med lyktorna på. ) Intressant att grenröret är Ok De brukar vara helt slut. Nya finns faktiskt att köpa på blocket ca 2500 sek. Byggde dock mitt eget med rostfria rörkrökar för ett par hundra och med hjälp en duktig TIG svetsare .
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

peter_stugutjärn (trådstartaren)

#5 » 07:51:38, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen, jag ska kolla spjället i grenröret (visste inte ens att det satt ett spjäll där) samt hur stiften ser ut och om den får tillräckligt med bensin Passar på att mecka lite idag eftersom det ser ut att bli uppehåll.
Jag börjar dagen med att ladda ner manualen efter frukosten.
peter_stugutjärn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:33:03, 09-08-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: T24 från 1956

LeifAndersson

#6 » 08:07:46, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den arbetar hårt är det vettigt att kopla över till "fotogen" när förvärmningen inte går att koppla bort på dessa.
Men en blandning på 25/75% låter mycket, prova i såfall med 50/50% det brukar funka bra.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

peter_stugutjärn (trådstartaren)

#7 » 11:53:33, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, då blandar jag 50/50 i tanken.
Det är fint soligt väder idag så jag tar fram traktorn och testar. Har lite hö som ska pressas så det passar bra att testa samtidigt.
peter_stugutjärn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:33:03, 09-08-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: T24 från 1956

LeifAndersson

#8 » 12:07:19, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du vet att du ska starta på bensin och koppla över till fotogentanken när motorn är varm, och innan du stänger av traktorn ska du köra på bensin en stund.(eller stänga bränslekranen och låta traktorn gå tills bränslet är slut i förgasaren) :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

peter_stugutjärn (trådstartaren)

#9 » 21:30:03, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif:
Tack för bra tips!!

Jag följde ditt råd och blandade 50/50. Traktorn går otroligt bra nu. Inga problem med att traktorn rycker eller vill tjuvstanna när den blivit varm som den gjorde när jag bara körde på bensin.
Dock vill den inte start när den är riktigt varmkörd, men jag tror att det beror på att start motorn går väldigt långsamt på 6 volts batteriet. Funderar på att konvertera den till 12 volts så att det blir lite mer snurr på startmotorn.
peter_stugutjärn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:33:03, 09-08-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: T24 från 1956


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mikkel och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se