Som en del här känner till så är jag mitt uppe i en renovering av en MF35X -64. Nu har jag fått ihop motorn igen, satt tillbaka den på växellåda/bakaxel och provstartat den. Den går mycket fint och är grymt lättstartad...so far so good...
Jag körde den i 15 min för att få upp rejäl temperatur och precis innan jag stängde av den såg jag att det läcker olja från vänster bakkant av toppen (mellan blocket och toppen). Det är även lite smått oljigt längs högra sidan och där kunde man se att oljan var mellan kopparpackningen och toppen, alltså inte mellan blocket och kopparpackningen (väldigt lite dock).
Tänkte att det kanske skulle bli bättre när jag efterspänt toppen nu efter en varmkörning men tyvärr fortsätter det läcka där i vänster bakkant även efter detta.
Toppen är helt ny, köpt av Agriline i England. Vad skulle kunna vara fel? Är den ojämn tro? Alla muttrar har jag spänt i rätt ordning och med rätt kgm.
Motorrenoveringsfirman som bytte foderna och planade blocket sa att jag inte skulle smeta på något på någon packning när jag skulle sätta ihop motorn, det rådet har jag lytt. Dock läste jag i verkstadsmanualen att: "Lightly smear both faces of new cylinder head gasket with a suitable jointing compound."
Skulle detta kunna hjälpa? I så fall, vad ska man använda?
Någon som har någon idé?