Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kraftuttag 320 Buster

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ionbaciu (trådstartaren)

#1 » 09:54:01, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har problem med att koppla in kraftuttaget. Det finns en spak vänster bak om sitsen, den ska bakåt för att koppla, och finns en annan spak fram nära kopplingspedalen som har tre lägen. Neutralt i mitten , fram och bak för olika hastigheter. Problemet är att jag provat koppla in med motorn igång, och kopplingen nertrampad, men det går inte, det vibrerar och vägrar gå in.
Min fråga, ska man koppla med motorn avstängd, eller gör jag nåt fel, ordningen man ska göra tex. Tack för hjälpen!
ionbaciu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:25, 20-08-2010
Ort: Rundvik, Nordmaling
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM 320, Scania



LeifAndersson

#2 » 12:36:59, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den fr. spaken ska du bara byta hastighet med, friläget ska inte användas för att kopla ur kraftuttaget utan det ska den bakre spaken användas till.(får bara stå i friläge korta stunder)
Om kopplingen inte kopplar ur ordentligt får du koppla i kraftuttaget med avslagen motor.(justeringssak på tvåstegskopplingen)
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ionbaciu (trådstartaren)

#3 » 18:34:01, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Kopplingen känns inte som att den skulle ha två lägen. Går lika lätt till botten. Jag försökte läga i först, men batterierna orkade inte. Kan man altså vrida startnyckeln med kraftutaget inkopplad? Men i mellanläge (neutral)på hastighetsspaken? Jag har lite oklart ordningen. Först in med kraftutt. sen starta, sen trampa och in med hastighetsspaken. Har jag uppfattat rätt? Sen vanliga växellådan i neutral, jag ska inte nånstans, tills vidare :smile:
ionbaciu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:25, 20-08-2010
Ort: Rundvik, Nordmaling
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM 320, Scania

Osaka

#4 » 19:18:44, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kopplingen i botten ska de gå att koppla in utan skrap och problem. Har du problem är det nåt fel på frikopplingen. Utan att laga felet kan man lägga i kraftuttaget med still motor, eller dra ut stoppreglaget så att motorn nästan stannar, koppla in kraftuttaget och sedan snabbt skjuta in stoppreglaget igen, med tur och skicklighet går motorn fortfarande då.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mikael.Johansson

#5 » 20:57:48, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska hålla kopplingspedalen nere när du lägger in kraftuttaget, om det inte fungerar bra så kan du försöka med att lägga in en växel först, då borde ingående axeln stanna.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

ionbaciu (trådstartaren)

#6 » 22:24:58, 30-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra hjälp, tack. Jag köpt ny batteri, så kommer att kunna starta med krf. inkopplad. Men ska prova med växeln, och låg varv också. Vad innebär laga? Justerning eller riva saker inuti maskineriet?
ionbaciu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:25, 20-08-2010
Ort: Rundvik, Nordmaling
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM 320, Scania


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Patrik7777 och 25 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se