Råkade ut för en tråkig episod i mitten av juli, min Massey Ferguson 565 som vi haft på gården sedan 1984, fattade eld ovanpå motorn när jag harvade. Naturligtvis hade jag ingen brandsläckare med mig och det var ca 400 m hem, jag försökte köra hemåt men efter tio meter så stannade motorn för gott. Det blev att springa efter en.
När jag kom tillbaka till traktorn med en 6-kg pulversläckare under varje arm, gråtfärdig och med hjärtat i halsgropen så lyckades jag släcka elden.
Brandkåren kom också, de trodde att det var returledningen till bränslet som gått läck och antänts. Själv tror jag mer på att det var servostyrningsolja från slangarna som går ovanpå motorn på den modellen.
Resultatet blev en del skador, men hytten klarade sig, liksom däcken.
Det som gick åt var elkablar, bränsleledningar, slangar, tätningslister i huven, själva huven blev bränd bortom oigenkänlighet, kylaren gick också läck.
- Vi skrotar den sade försäkringsbolaget.
Eftersom jag ville ha en likadan så köpte jag en MF 575 från västkusten, den ska komma i slutet av september. Den är i bra skick men bakdäcken är jag inte nöjd med för de är original 13.6-38 och mindre än 50 % kvar.
Är det någon som vet vilken dimension som är den kraftigaste man kan ha på MF 575 med originalfälgar, och om man byter fälgar, vad kan man lägga på då?
Bra bakdäck är en förutsättning på MF 500-serien för att de ska dra bra.