Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Diffspärr går inte in

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ionbaciu (trådstartaren)

#1 » 08:30:14, 04-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju mer jag använder min traktor upptäcker jag fel på den. Ganska normalt, antar jag.
Har provat diffspärren men det funkar inte att koppla. Pedalen går ner en bit men det tar stop som det skulle slå mot en metallbit inuti.
Hur kan man kolla vad det är för fel? Tack.
ionbaciu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:25, 20-08-2010
Ort: Rundvik, Nordmaling
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM 320, Scania



Mikael Jönsson

#2 » 12:16:41, 04-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej prova att ha i 1ans växel håll ner diff pedalen med foten samtidigt som du börjar dra iväg traktorn då hjulen börjar rulla brukar den kopplas i, men du får inte svänga då den är i drivaxeln kan gå av. om den inte kopplas ur kan du köra fram backa då bruka den släppa.
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

ionbaciu (trådstartaren)

#3 » 12:47:31, 04-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack, ska prova. Skulle det gå, vad betyder det, vad är sliten eller behöver justeras? Om att svänga, räcker att man har fram hjulen rakt fram, eller hur?
ionbaciu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:25, 20-08-2010
Ort: Rundvik, Nordmaling
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM 320, Scania

Mikael Jönsson

#4 » 12:53:21, 04-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dom är alltid tröga att få i man bruka få stå på pedalen :razz: men då man får i den så drar dom otroligt bra. man får inte svänga bara köra rakt fram & bak, om man svänger så släpar det yttre hjulet på marken, den bli ju stum bakaxeln. sväng inte nått. vet flera som knäckt axlar på 320 400 430. du använder den ju bara då du har fastnat
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

63an

#5 » 12:57:49, 04-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

I de äldre systemen trampar man på pedalen när maskinen drar mera på ena hjulet, de nyare har väl annat system skulle kag tro, kanske går att låsa vid stillastående, hur som helst så ska man nog testa å motionera de äldre lite så får man hyfsad funktion, bästa fall, dessutom så är de där en finess som antagligen inte är så frekvent använd av normala förare!?
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ionbaciu (trådstartaren)

#6 » 18:16:25, 04-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla, det var precis som ni sa, det gick in när jag trampade sammtidigt som jag släppte kopplingen lätt.
Nu har jag fått känslan för det. Jag behöver funktionen eftersom det är fullt med grenar, stubar, stenar osv, och jag släppar tunga stockar. Mycket glad att det var inte trasig!
ionbaciu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:04:25, 20-08-2010
Ort: Rundvik, Nordmaling
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM 320, Scania


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se