Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Köldstart på Volvo BM T430. Hur funkar den och hur testar man den?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jaurocha (trådstartaren)

#1 » 12:02:21, 07-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att serva min T430.
Jag har nu kommit till köldstarten.

Min fråga är hur man kollar om köldstarten fungerar.
Vad jag kan se så finns det bara en kabel som går från tändningslåset till en kontakt på luftinsuget. Men vad gör den? Jag hittar inget i verkstadsböckerna eller när jag googlar.

Är det bara en magnetventil som öppnar ett flöde från den lilla tanken på returen eller finns det något glödstift eller liknade?
Är det bara att skruva bort den och titta eller är det risk att man har sönder något?
Och till sist, vad ska jag kolla efter när jag testar?
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige



LeifAndersson

#2 » 14:12:04, 07-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en glödspiral som antänder diesel från den lilla behållaren.
Den är bara att skruva lös, inget går att skada.
Den testas genom att du jordar enheten när den är lösskruvad och lägger stöm på kabelskons plats en kort stund, då ska spiralen bli varm och då får man utgå ifrån att även ventilen till dieseln funkar, den är marigare att testa. Är du osäker byt ut hela enheten den är inte så dyr.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

björken

#3 » 14:47:52, 07-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars kan man väl försöka lyssna till "poffen" i insuget när dieseln tänder på spiralen? Tänder det till där så är nog allt ok?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

ljanders

#4 » 17:46:37, 12-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte nyligen en International 574, årsmodell -72 som jag går igenom i sakta mak. Glad amatör i allra högsta grad. Där har man samma system, en "plugg" i insugsröret.

Det som var märligt var att man satt ett t-stycke mellan returslagarna på spridarna och kopplat bränsle direkt till glödpluggen. Det måste väl vara helt fel?

Skall det finnas någon liten pump/magnetventil för att detta skall fungera? Och har någon info om detta? Har tyvärr ingen bruksanvisning som beskriver detta. Original har det suttit eterstart på den.
ljanders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:12, 26-08-2010
Ort: Österbotten (Finland)
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer, fungerande och projekt; International 574, Same Laser 110, Belarus 80, MF 135, Ford 5640. Grävmaskiner; Valmet 910 + Ukkomestari 475, Kobelco 905. Tröska; Sampo 360

LeifAndersson

#5 » 18:58:42, 12-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en ventil i startenheten, IH kopplar på detta vis, det funkar men är inte helt optimalt när bränslemängden blir liten.(bara röret blir bränslebehållare)
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jaurocha (trådstartaren)

#6 » 11:28:33, 13-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar....

Har nu testat och fixat. Det vart en mix mellan förslagen.

Först vred jag om tändningen och lyssnade vid pluggen men det var tyst.
Så då tänkte jag skruva bort den och försöka kontrollera visuellt. Men då kom en tanke om att det kanske inte kommer någon ström till pluggen.
Så fram med multimetern och mycket riktigt... inga volt där inte.
Det visade sig att tändningslåset var trasigt eller att någon hade klåfingrat kopplingen till det. Kopplade om till en pol på låset som hade rätt funktion.
Om det var den rätta eller en som hade samma funktion ska jag nog kolla någon dag.

Så var det dags för test igen. Och den gången gurglade det till och väste och knäppte. Jag la ena fingret på vid infästningen på insugningsröret och där var det varmt minsann.

På min motor finns det också en blindplugg bredvid köldstarten. För att ytterligare testa så tog jag bort blindpluggen och vred om nyckeln. Det blev snabbt orange i hålet när spiralen blev varm och sen kom det diesel ångor ur hålet. Så nu vet jag att den funkar och är redo för en kall vinter.

En VARNING! titta inte in i hålet när du testar spiralen. När jag körde första gången slog det ut en blå låga som var ca 6cm. Hade jag fått den i ögat hade det nog blivit en resa till akuten....
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron