Tackar för svar....
Har nu testat och fixat. Det vart en mix mellan förslagen.
Först vred jag om tändningen och lyssnade vid pluggen men det var tyst.
Så då tänkte jag skruva bort den och försöka kontrollera visuellt. Men då kom en tanke om att det kanske inte kommer någon
ström till pluggen.
Så fram med multimetern och mycket riktigt... inga volt där inte.
Det visade sig att tändningslåset var trasigt eller att någon hade klåfingrat kopplingen till det. Kopplade om till en pol på låset som hade rätt funktion.
Om det var den rätta eller en som hade samma funktion ska jag nog kolla någon dag.
Så var det dags för test igen. Och den gången gurglade det till och väste och knäppte. Jag la ena fingret på vid infästningen på insugningsröret och där var det varmt minsann.
På min motor finns det också en blindplugg bredvid köldstarten. För att ytterligare testa så tog jag bort blindpluggen och vred om nyckeln. Det blev snabbt orange i hålet när spiralen blev varm och sen kom det diesel ångor ur hålet. Så nu vet jag att den funkar och är redo för en kall vinter.
En
VARNING! titta inte in i hålet när du testar spiralen. När jag körde första gången slog det ut en blå låga som var ca 6cm. Hade jag fått den i ögat hade det nog blivit en resa till akuten....