Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Problem med bränslesystemet bm 500

21 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Fredrik_

#16 » 09:40:15, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att avluftningsskruvar går av beror nog på att "någon" borrat en massa försvagande hål i dem.. :slag:
(Obetänksamhet med kraften mao :grin: )
En vanlig skruv som man slipar en fas i gängorna för bättre läckage, kan vara ett alternativ för att komma vidare..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



hassekas (trådstartaren)

#17 » 09:43:06, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Ärligt talat så begriper jag inte hur ni lyckas dra av urluftningsskruven.


Nä, jag skyller på orutin, stress, taskig arbetsvinkel på grund av stället traktorn står på och att det sitter frontlastararmar framför insprutningspumpen samt att det är ganska lite gods i skruven där den går av. Man får ju inte dra det minsta snett för då är det kört.

Dock borde jag varit mer försiktig då jag ju sett i den andra tråden hur jobbigt det kan bli och hur lätt det kan bli så jobbigt...
hassekas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:22, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500 med quicke 2000 frontlastare

erieng_extra

#18 » 15:07:59, 01-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en BM2254, där jag hade liknande problem som kom efter bränsleslut. Tankade och luftade och tykte att allt var ok, men motorn ville inte tända. Började kolla alla slangar och felsökte allt utom matarpumpen (kändes som den pumpade). Efter mycket fixande med startkablar och diesel över hela gräsmattan så skruvade jag tillslut sönder matarpumpen.
Upptäckte då att ena ventilen hoppat ur från godset och låg löst. Satte tillbaka den med lite tätningsgegg och slog några körnslag i godset så den satt fast. Sedan har den funkat utan problem.
Användarvisningsbild
erieng_extra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:15, 06-01-2008
Maskintyp: Traktor

hassekas (trådstartaren)

#19 » 17:03:33, 01-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, ny originalskruv verkar det inte bli då reservdelsaffären anger att skruven utgått ur sortimentet (går inte att beställa alltså).

Så då blir det att leta upp en passande skruv med rätt dimension och gängor... Några tips på vart man hittar sånt mellan kungsbacka och varberg? Den lokala lantmannenbutiken hade bara M-skruv och avluftningsskruven har finare gängor, men är i samma storlek som M6.

Sen om det inte funkar om jag nu ändå lyckas få det tätt så får jag plocka isär matarpumpen, men jag tror inte det är den för vid handpumpning blir det ganska bra flöde även om slaglängden är lite kort på "pumparmen".
hassekas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:22, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500 med quicke 2000 frontlastare

Michael Meier

#20 » 22:32:08, 01-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

M6 finns i olika stigningar på gänga, mät hur många hela gängor / 10mm så får du svar på vad det är för gänga.

M6x1 är "standard" heter även Metrisk grov gänga, 10 gängor/ 10mm
M6x0,75 "fingänga" även MF, Metrisk Fin gänga, 7,5 gängor/ 10mm

1/4" UNF ligger strax över i ytterdiameter,(6,35mm) med 28 gängor/tum ca:9 gängor/10mm

Använd helst obehandlat material, svart i färgen, toleransen är snävare på obehandlat = bättre passning.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

nixs

#21 » 10:23:32, 03-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regale i Partille, Göteborg har det mesta i skruvar.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jdmek och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se