Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Problem med bränslesystemet bm 500

21 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

hassekas (trådstartaren)

#1 » 20:48:59, 07-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, utan bränsleslang inge köra...
Går det att få tag på en som man bara byter eller måste man fixa kopplingarna själv? Ena änden är en banjokoppling och den andra har en typ Swagelockhylsa.
Senast redigerad av hassekas 20:53:50, 24-09-2010, redigerad totalt 1 gång.
hassekas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:22, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500 med quicke 2000 frontlastare



Michael Meier

#2 » 21:15:48, 07-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tar gamla slangen med kopplingar till en hydraulfirma så kirrar dom en väldigt fin ny slang med presskopplingar, mye propert! annars återanvänder du kopplingarna med en oljeresistent slang från macken eller biltema och slangklämma.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

hassekas (trådstartaren)

#3 » 21:30:58, 07-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

oki, thx!
hassekas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:22, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500 med quicke 2000 frontlastare

Michael Meier

#4 » 21:42:56, 07-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

hassekas (trådstartaren)

#5 » 10:40:25, 24-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fixat bränsleslang, men jag har inte fått igång traktorn... :sad:

Har gjort en del startförsök men eftersom jag inte tagit isär något nedströms matarpumpen tänkte jag att man inte skulle behöva avlufta systemet men eftersom den inte går i gång så...

Om det nu är luft i systemet så hur stor är risken att insprutningspumpen går åt h-e? Och om den är kass hur märker man det? Visst märks det om man inte får fram något bränsle alls till spridarna men om det kommer dit men traktorn inte startar? Kan det vara något annat fel eller är det då så att pumpen inte får upp tillräckligt tryck?
hassekas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:22, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500 med quicke 2000 frontlastare

Claes Folkesson

#6 » 10:56:43, 24-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Om du bytt ledningarna måste du lufta bränslesystemet.
Det finn ingen risk för skada på insprutningspumpen utan det är bara luftning som behövs.
Leta rätt på tråden Bränsleproblem MF 175s och läs där hur du ska göra , det gäller även för din motor i stort sett.
Du måste ha bra tryck (läs ingen luft) i insprutningspumpen innan du kan avlufta spridarna, samt att spridarna avluftas med startmotorn ej med handpumpen.
Lycka till.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

hassekas (trådstartaren)

#7 » 13:57:08, 24-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok låter bra.

Jag frågade eftersom det i instruktionsboken står att startförsök under inga omständigheter får görasinnan systemet luftats, då insprutningspumpen i så fall kan skadas allvarligt.

Jaja, e den paj så e den...
hassekas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:22, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500 med quicke 2000 frontlastare

hassekas (trådstartaren)

#8 » 18:18:43, 24-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu avluftat fram till spridarna och det kommer diesel dit men det är ju inget sprut precis. Snarare lite fjös. :sad:

Skall redogöra för hela händelseförloppet:

Traktorn har stått ute sedan början på augusti och vid startförsök i början på september så startade den och gick i ca tio sek och sedan död. Hittade då maskinisten.net och läste en del och kom fram till att jag skulle kolla bränsletanken först. Hittade då att bränsleslangen från tanken hade ett läckage och det tog ju ett tag innan jag fixat en ny. Med den nya slangen på plats försökte jag starta tills batteriet tog slut. Och nu idag så har jag alltså avluftat enligt instruktionsboken. De båda ställena på filtret och båda på insprutningspumpen och sedan med startmotorn till till tre av fyra spridare. Den fjärde kommer jag inte åt då den sitter cp-dumt bakom bränslefiltret.
Vad göra nu? Känns ju som att insprutningentagit skada...
hassekas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:22, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500 med quicke 2000 frontlastare

Michael Meier

#9 » 21:39:18, 24-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta orden från boken med en nypa salt, sådär ska det int vara, om du tar allt från början så är det int konstigt att du har fått in luft i systemet.

luften måste ut för att dieseln ska kunna komprimeras. att det kommer diesel när du luftar är inget svar på om det finns luft kvar eller ej, och du har fortfarande en möjlighet i att den suger ny luft i sugledningen och/eller kopplingarna.

Ett tredje alternativ är att matarpumpens backventiler fungerar sämre, kolla över dessa också.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

outback

#10 » 07:33:17, 25-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har du gjort?
Bytt bränslefilter? (kan vara därför den stanna första gången)
Pumpa med matarpumpen, lufta på filtren så det rinner rikligt med diesel. Lufta på insprutningspumpen om möjligt.
Öppna muttrarna på rören vid spridarna, kör startmotorn tills det skvätter vid alla spridare. Stäng alla spridare utom en, kör på starten till den tuffar igång... Låt gå, gå ut o dra igen sista spridaren. Använd ev. Startkablar... Lycka till!
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

hassekas (trådstartaren)

#11 » 11:23:52, 25-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

oki, tack för kommentarerna.



Så då blir det två saker att göra:

1. ta isär matarpumpen.
2. ta isär o ev byta bränslefilter. (Har inte pillat på detta riktigt.)

Kan ju vara matarpumpen då den känns lite konstig när man handpumpar. Det känns som den bara tar typ de sista 20 %.
hassekas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:22, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500 med quicke 2000 frontlastare

Fredrik_

#12 » 13:01:32, 25-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vrid runt motorn lite, om det är så att matarpumpdrivningen hamnat i "ogynsamt" läge..
En enkel början!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#13 » 18:57:44, 25-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver int börja med matarpumpen :smile: ta det som ett tredje alternativ.

Bild Tillägg efter 10 minut(er):

Lufta via spridarrören är heller inget som ger direkt resultat om du har luft innan insprutningspumpen, ta den luftningen allra sist, om den ens behövs.

koncentrera dei på den eventuella luften via filter och själva behållaren på insprutningspumpen, det kan vara nog besvärligt att få ur luften där.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

hassekas (trådstartaren)

#14 » 09:13:09, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu tagit loss bägge filtren och de såg rena och fina ut så de behöver nog inte bytas. Satte tillbaks dem och pumpade och avluftade med rejält flöde.
Vid avluftningen av övre skruven på insprutningspumpen gick det dock som i tråden "Bränsleproblem MF 175s ". Skruven gick av när jag skulle skruva in den. :x :x :x
Många fula och höga ord senare lyckades jag dock skruva ut "gängdelen" av skruven med hjälp av en liten skruvmejsel som jag satte i spänn i hålet genom skruven. Tur det för annars hade jag fått demontera hela överdelen på insprutningspumpen. Alternativet hade varit att lyfta bort frontlastaren för att komma åt att borra ur skruvresten, men nu kändes nästan gårdagen ändå som en seger då jag fick ut resterna utan att skada gängorna i hålet...

Nu till en fundering: Skall man satsa på att hitta en ny avluftningsskruv eller är det bättre att gå på en vanlig skruv med rätt gängor?
hassekas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:22, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500 med quicke 2000 frontlastare

Mikael.Johansson

#15 » 09:32:32, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ärligt talat så begriper jag inte hur ni lyckas dra av urluftningsskruven.

Ny urluftningsskruv aller en vanlig skruv, det går väl vilket som.
Dock är det ju gängor i lättmetall-gods, så i längden kan det ju vara säkrast med en orginalskruv.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se