Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo BM T430 oljenivå i Trac Trol

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jaurocha (trådstartaren)

#1 » 23:53:21, 18-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instruktionsboken säger
Hus för TracTrol snabbväxel
traktor med snabbväxel är växelhuset helt skilt från växellådan, varför både nivåkontroll och påfyllninivåköntroll genom pluggen på husets vänstra sida.

Men den säger inte var oljenivån ska vara. Ska det vara upp till kanten? Finns det någon nivå markering? (jag har inte hittat någon, men det betyder ju inte att det inte finns en).

Något som oroar mig mera är att jag inte kan se någon oljenivå alls i lådan. Det är nog så att den tidigare ägaren inte har vetat att det finns en sepparat låda med egen påfylning. Det finns olja i lådan för det är olja på kuggarna och det finns manövertryck till växlingen så den är inte helt torr.
Hur dåligt är det att det är för lite olja i trac trol lådan?
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige



Peter Persson

#2 » 08:32:11, 19-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fyller tills det rinner ut i pluggen under påfyllningen, då är det perfekt :)

Det är mycket viktigt att hålla olja där, annars går snabbväxeln sönder fort.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Matte.Hartman

#3 » 19:48:09, 19-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer bra att nivån ska vara tills det rinner ut ur övre pluggen, lite meckigt att fylla bara, tar ju sån tid! :)

Ska vara ca 17 liter i snabbväxeln och vore jag dig skulle jag byta den helt, bara för att vara på den säkra sidan.
Är det så att förra ägaren inte visste om det kan det ha varit ett tag sen den blev bytt.
Sen ser du ju om det följer med skräp från en eventuellt skadad snabbväxel.
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

Jaurocha (trådstartaren)

#4 » 00:38:33, 20-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmm inte bästa läget....
Men som jag skrev så finns det manövertryck och då borde det finnas smörjtryck till den övre axeln också kan man tycka. Och det finns olja på den kuggen jag ser och det enda ljudet som kommer är ett klickande när lågväxeln kuggar över.
Så om jag byter olja innan jag kör, vad kan vara en kvalificerad gissning? Det är nog ingen fara... eller det kommer att börja rasa ut delar inom tio meter.

Jag lär behöva ett nytt filter också. Var kan man få tag i ett i Stockholmstrakten?


Sen ser du ju om det följer med skräp från en eventuellt skadad snabbväxel.

Är det något speciellt "skräp" som kan komma, eller är de det vanliga metallspånet?
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige

Jaurocha (trådstartaren)

#5 » 23:38:40, 25-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu tappat ur olja i snabbväxeln och det var ca 7 liter kvar i lådan. Tyckte att oljan såg rätt fint ut, inga synliga metallspån.
Men det fanns en del metallspån på den magnetiska pluggen. Är det normalt?
Bild
Originalets URL: http://i23.photobucket.com/albums/b377/Jaurocha/Snabbvaxelplugg.jpg

Är det vanligt att snabbväxeln går sönder på T430? Och hur ofta beror det på att den inte har fått tillräckligt med olja?

Filtret såg hyfsat ut men det såg också väldigt gammalt ut. Är det någon som vågar sig på en datering? Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på när det är bytt senast.
Bild
Originalets URL: http://i23.photobucket.com/albums/b377/Jaurocha/OljefilterSnabbvaxel.jpg
Senast redigerad av Jaurocha 23:40:32, 25-09-2010, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige

Matte.Hartman

#6 » 20:42:45, 26-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det är lite spån på pluggen brukar vara normalt, med tanke på det där filtret! Herrejösses säger jag bara! :uupps:
Bolinder Munktell döptes ju om till BM-Volvo 1950, men det kan väl omöjligt vara från då. Kan säkert ha legat på något lager X antal år och samlat damm innan det hittade vägen till den där traktorn men det lär nog inte ha varit bytt förra året i alla fall ;)

Det var fint gjort av dig att byta oljan :) Och med tanke på de där förutsättningarna skulle jag nog ge lilla bettan en rejäl genomgång. Gamla traktorer är ju inte direkt underdimensionerade så det gör säkert inte så mycket att den gått som den gått men som sagt, byt alla oljor och filter när du ändå håller på. Ingen idé att utmana ödet ;)
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

hotsand10@hotmail.com

#7 » 12:51:37, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaurocha skrev:Jag har nu tappat ur olja i snabbväxeln och det var ca 7 liter kvar i lådan. Tyckte att oljan såg rätt fint ut, inga synliga metallspån.
Men det fanns en del metallspån på den magnetiska pluggen. Är det normalt?
Bild
Originalets URL: http://i23.photobucket.com/albums/b377/Jaurocha/Snabbvaxelplugg.jpg

Är det vanligt att snabbväxeln går sönder på T430? Och hur ofta beror det på att den inte har fått tillräckligt med olja?

Filtret såg hyfsat ut men det såg också väldigt gammalt ut. Är det någon som vågar sig på en datering? Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på när det är bytt senast.
Bild
Originalets URL: http://i23.photobucket.com/albums/b377/Jaurocha/OljefilterSnabbvaxel.jpg


Har just bytt olja på min 430 och filtret var exakt samma typ och konstigt nog var också bara 7 liter kvar i lådan. Tänkte också "den här filtren måste vara ovanligt gammal!". Men snabbissen tycks funka fortfarande. :thummar:
//Per
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: torsjöbertil och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se