Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hur mycket fett är för mycket i Urkoplingslagret BM T430

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jaurocha (trådstartaren)

#1 » 13:30:10, 20-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så har man stoppat foten i munnen igen.... eller snarare foten i traktorn.

Jag har precis avslutat en rundsmörjning enligt instruktionsboken. Och när jag kom till Urkoplingslagret så frågade jag om det var smort tidigare och fick svaret, var sitter den?

Så den är nog inte smord på 200 timmar eller mer.
Och instruktionsboken ger som vanligt ett exakt svar på hur mycket fet man ska ha i... Smörj inte för rikligt.
Så då gjorde jag ett överslag, 4x över tiden + relativt stort lager / inte för rikligt = 10 tag med fettsprutan.

Nu när jag var ute och sökte info om Trac Trol så snubblade jag på en Norsk site där de sa att man ska inte smörja mer än 1 max 2 slag på pumpen annars riskerar man att överflödsfettet kommer in i kopplingen och kan hamna på lamellerna.

Är det stor risk att det händer?
Är 10 slag alldeles för mycket i detta fall med lång tid sedan senaste smörjningen?
Om det skulle hamna fett på lamellerna, hur märker man det? Och måste man plocka isär allt och göra rent eller går det att låta det slitas bort.

Som en relaterad fråga så står det på Bakhjulslager. Smörj sparsamt. Hur mycket är det normalt?
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige



LeifAndersson

#2 » 15:03:25, 20-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par slag om ÅR är lagom. På tidiga mod. satt smörjkoppen på utsidan och smörjdes för mycket senare flyttades den in och nåddes via en plugg på kopplingshusets sida, då det visade sig att det var lämpligare att inte smörja alls än för mycket.
Senast redigerad av LeifAndersson 15:05:02, 20-09-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jaurocha (trådstartaren)

#3 » 16:02:31, 20-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mycket alltså.
Så är det vanligt att det blir problem så att man får klyva traktorn eller är det bara lite dåligt?
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige

LeifAndersson

#4 » 16:08:59, 20-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar inte hända så mycket, men det brukar se för j**ligt ut när man delar maskinen. fettet brukar inte hamna i kopplingen utan i kopplingshuset.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jaurocha (trådstartaren)

#5 » 16:18:15, 20-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var skönt att höra att det inte leder till 3 dagars meckande. Och nu vet jag ju bättre till nästa gång.

Hur är det med bakhjulslagren? Vad kan vara lagom där? Och är det fara att det kommer på bromsskivorna?
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige

Fredrik_

#6 » 16:23:14, 20-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

På lastbilarna ersattes nippeln med en kopp man la lite fett i och skruvade dit...
Minimerade risken för översmörjning :thumme:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#7 » 16:36:23, 20-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaurocha skrev:Det var skönt att höra att det inte leder till 3 dagars meckande. Och nu vet jag ju bättre till nästa gång.

Hur är det med bakhjulslagren? Vad kan vara lagom där? Och är det fara att det kommer på bromsskivorna?


En 2-3 pumpslag 1-2 ggr. / år brukatr bli lagom. Det sitter inga bromsar där men det är risk att tätningarna skadas om du smörjer för mycket.
(det ska inte tränga fram fett)
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#8 » 17:48:48, 20-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det glidytan för lagerförflyttningen eller själva lagret som smörjs på de traktorerna via dessa smörjnipplar?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Mikael.Johansson

#9 » 19:14:01, 20-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Är det glidytan för lagerförflyttningen eller själva lagret som smörjs på de traktorerna via dessa smörjnipplar?


Nog är det väl kullagret.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Jaurocha (trådstartaren)

#10 » 21:05:53, 20-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svaren. :thummar:
Nu kan jag sluta nojja och sova lite bättre i natt.
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se