Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Svedala Elefant

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mats Andreasson (trådstartaren)

#1 » 23:09:07, 23-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag skriver en del om gamla traktorer i tidningen Traktor. Särskilt roligt tycker jag det är att snoka i historien bakom våra svenskbyggda traktorer, och gärna då de små och udda märkena. För ett par år sedan skrev jag till exempel en artikel om GMW-traktorn från Älmhult, och nu tänkte jag försöka få ihop någonting om stortraktorn Svedala Elefant.
Elefant var en ganska märklig traktorkonstruktion med fyra lika stora hjul (på http://home.swipnet.se/Halvbandet/Skogs ... lefant.htm hittar du en bild). Den byggdes i slutet av 1950-talet av Svedala-Arbrå som annars tillverkade väghyvlar.
Enligt uppgift ska det finnas minst en Elefant bevarad idag, och den tänkte jag naturligtvis försöka fotografera - frågan är bara var. Så min fråga till er, ärade Maskinister, är om någon här på forumet vet var den finns. Dessutom tar jag hemskt gärna emot annan information om Elefanten och historien bakom den - allt är av intresse!
/ Tack på förhand, Mats Andreasson.
P.S. Hoppas ingen tar illa upp för att jag ställer frågan här på forumet!? Förhoppningsvis kan resultatet bli en trevlig artikel om en spännande gammal traktor! D.S.

1 person gillar det här inlägget.
Mats Andreasson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:08, 27-06-2010



Holger

#2 » 08:25:15, 24-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och mycket välkommen Mats!
Naturligtvis tar vi inte illa upp att denna fråga ställs här! För sidan kommer ju att nämnas i artikeln eller hur? :mrgreen: Det skulle kunna motivera en massa medlemmar att hålla ögonen öppna och bidra med information.

Lycka till med sökandet!
Jag hoppas att någon här kan bidra med info!

AB Åbjörn Andersson Svedala, gjorde Svedala-Elefanten


/Holger

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Jag förmodar att du redan har sett detta?
http://app.elmia.se/classic/files/Sveda ... ca1960.pdf
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

akkamaan

#3 » 18:13:39, 09-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats Andreasson skrev:Hej!
Jag skriver en del om gamla traktorer i tidningen Traktor. Särskilt roligt tycker jag det är att snoka i historien bakom våra svenskbyggda traktorer, och gärna då de små och udda märkena. För ett par år sedan skrev jag till exempel en artikel om GMW-traktorn från Älmhult, och nu tänkte jag försöka få ihop någonting om stortraktorn Svedala Elefant.
Elefant var en ganska märklig traktorkonstruktion med fyra lika stora hjul (på http://home.swipnet.se/Halvbandet/Skogs ... lefant.htm hittar du en bild). Den byggdes i slutet av 1950-talet av Svedala-Arbrå som annars tillverkade väghyvlar.
Enligt uppgift ska det finnas minst en Elefant bevarad idag, och den tänkte jag naturligtvis försöka fotografera - frågan är bara var. Så min fråga till er, ärade Maskinister, är om någon här på forumet vet var den finns. Dessutom tar jag hemskt gärna emot annan information om Elefanten och historien bakom den - allt är av intresse!
/ Tack på förhand, Mats Andreasson.
P.S. Hoppas ingen tar illa upp för att jag ställer frågan här på forumet!? Förhoppningsvis kan resultatet bli en trevlig artikel om en spännande gammal traktor! D.S.

Hej Mats! Hittade en äldre tråd som intresserar mitt min del av hjärnan som hanterar "skogsmaskinens ärftlighetslära och genetik". Har själv förflutet i skogsmaskinsbranschen.
Jag är också lite intresserad av histroien bakom och framför Elefant. Dvs historien efter Elefant. Det ser ut som om Huddig kan ha varit "efterbild" av Elefant. Hade företagen något samarbete? Är det möjligt att tillverkningsrätten av Elefant nångång avyttrats till Huddig? Kan det funnits personal som bytt arbetsgivare mellan företagen i slutet av 50-talet eller början av 60-talet?
Dessigne på dagen Huddig och Elefant skiljer ju lite. Huddig har midjestyrning och vridmidja, medan Elefant sitter på en fyrhjulsboggie och stýr med hydrauliskt manövrerade styrkopplingar. Men som allt annat så finns det egentligen inga nya uppfinningar, allt är baserat på utveckling av tidigare kända tekniska lösningar....
Arbrå och Hudiksvall ligger ju också ganska nära varandra....
Vill du vara bussig och inboxa mig för kontakt
Hälsn
Per A
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

stegmaster

#4 » 08:13:09, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en liten snutt video av en sådan i en av filmerna til maskinskyddarna.
Där berättas det even om antal tillverkardet vil jag minns, och att det var rett lågt, men minns inga siffror just nu.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Towil

#5 » 08:54:25, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ca 15 min i i filmen "En arbetsdag i skogen" finns en liten snutt när den används som lunnare. Näms inget om antal i den filmen.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Hymanist

#6 » 14:12:01, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Från Svedala i Skåne kom det en maskin kallad "Svedala- elefanten" konstruerad av ing Ivan Troeng vid Skogshögskolan i Garpenberg. Denna tunga hjulmaskin (8 ton) fick det mycket svårt att ta sig fram i det norrländska snödjupet"

Hittade detta i boken om ÖSAs historia.

1 person gillar det här inlägget.
Hymanist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:12, 26-07-2007
Ort: Småland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474

stegmaster

#7 » 14:37:05, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:ca 15 min i i filmen "En arbetsdag i skogen" finns en liten snutt när den används som lunnare. Näms inget om antal i den filmen.

Ok, då minns jag fel. Sorry.
Er en stund senast jag såg detta.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

LeifAndersson

#8 » 18:38:24, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har svårt att se några gemensamma nämnare mellan Huddig och Svedala. Huddig är ett ungt företag som startade när Hymas drog från Hudiksvall och hade möjligen lite prylar som "spillde över" från Hymas men att de skulle ha några kopplingar till Svedalas tidiga försök med Elefanten långt före Svedala fick någon kontakt med Hälsingland är inte troligt. Den kompetens som friställdes när Hymas drog behövde knappast snegla på ett 20-30 år gammalt projekt över 100 mil bort 20-30 år tidigare. Svedala elefant var nog bara ett i raden av fantasifulla försök att skapa den optimala Svenska stortraktorn som många såg i sin kristallkula vid den tiden. Parca lyckades väl bäst, men tiden var nog inte riktigt mogen än för stortraktorer i det formatet som kunde säljas med lite volym så de blev lönsamma.
Men i Svensk traktorhistoria har elefanten sin givna plats. Om inte annat för att den bevisade i full skala att det inte var en lämplig väg att gå varken då eller senare! Elefanten får ses som en av de mindre lyckade försöken som ändå på något vis bidragit till utformningen av dagens traktorer! I dagens bandburna stordragare i jordbruket kan man med lite fantasi se vissa likheter med elefanten i trots allt. Hade någon då uppfunnit gummiband till elefanten så vet man aldrig, det kan ha blivit en världssensation i lantbruket! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Molnia

#9 » 18:52:37, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lånat en bok på biblioteket; Stora Maskinboken- över 100 svenska tillverkare av gräv och lastmaskiner från A-Ö. skriven av Lars von rosen.
https://biblioteket.stockholm.se/en/titel/651175

där står det flera sidor om svedalas historik. bla står det att Svedala elefant tillverkades mellan 1959-1960, 5st + en prototyp( utan hytt men med lunningswisch enligt bilden att döma)
basen till prototypen var bakkroppen från en väghyvel.
där står det också att en av exemplaren är räddad och finns hos en traktorsamlare. men inte vem eller vart.
Senast redigerad av Molnia 21:50:49, 10-01-2016, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

akkamaan

#10 » 21:38:22, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack allihopa
Jag jobbar (privat projekt) med att kartlägga hela skogsmaskinhistorien från "scratch"....typ Bamse och framåt.
Frågor som intresserar mig extra är varför "blev det som det blev"....
Många yngre "åskådare" kanske har uppfattningen att mycket av skogsmaskinsutvecklingen var nya uppfinningar, med jag menar att det snarare bara är en utveckling av tidigare kända teknisk lösningar. Målet med mitt projekt är att försöka fylla "kunskapsgapet", och presentera histroien med en sk mind-map, där varje "nod" är en liten informationskälla med årtal, fakkta, video, bilder och länkar.
Jag letar efter intresserade som känner sig hugade att delta i nystandet efter "fakta"
Här är ett exempel på en liten del av historien...
Volvo BM's maskinhistorik...
http://mind42.com/public/8611a091-b718-479c-8009-eb614b3d5a03
Hör gärna av er om ni "vet" något om vad det månna varde... :idea: :cool: :vissla: :shake_hands:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

LeifAndersson

#11 » 22:09:14, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakta Lasse Larsson på Alfta skogstekniska. Han och de han har omkring sig kan ställa upp med värdefulla fakta när de har koll på Ösa i synnerhet och skogsmaskiner i allmänhet. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

akkamaan

#12 » 22:23:43, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack jag har redan kontakt med gamla ösarävar och Volvo BM folk
Behöver mera av sånt som som är "oskrivet" om men ändå fakta baserat.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Johnny Thorgren

#13 » 10:03:55, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med Skogsmuseet i Lycksele , där finns nog en hel del vetande om skogsmaskiner .
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

Towil

#14 » 10:07:22, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strax söder om Ö-vik träffade jag Mathias Wiklund i Kålsta för att spana in en Svedala Elefant.

http://www.maskinskyddarna.nu/Resa_i_norr.html#14
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Holger

#15 » 10:23:03, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant projekt Per!
Vore kul om vi får följa uppdateringar om detta här!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: WillBob och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se