Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Trasig bussning i motoroljefiltret BM T430

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jaurocha (trådstartaren)

#1 » 00:00:26, 26-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag bytte filtret till motoroljan så såg jag att plattan som ska trycka insatsen mot tätningarna i filtret var trasig.
Som en tillfällig lösning satte jag en bricka bakom så att insatsen åtminstone hålls på plats.

Frågan är om det är tillräckligt eller om jag måste skaffa en ny liten plast bussning? Brickan har bra passning och det som är kvar av bussningen sitter på plats.

Och om jag behöver en ny, var kan man hitta en? Jag har kollat på www.oie.se men hittade inget.

Bild
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige



Mikael.Johansson

#2 » 10:22:28, 26-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att de två delarna till höger i bild har suttit ihop.
Frågan är ju om du får det tätt omkring skruven.

Lite grann av samma problem på 23C motorn, den tätningen följer inte med vare sig filter eller packningssatsen.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Jaurocha (trådstartaren)

#3 » 09:34:29, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det två svarta bitarna har suttit ihop. Fjädern här tryckt igenom gummit och den koniska biten var intryckt i filtret och den andra biten satt bakom fjädern.
Ska det verkligen bara vara gummibrickan och inget mera? Det känns lite klent. Ska det inte sitta en bricka i metal eller liknande mellan fjädern och gummit?

Den brickan som jag har satt dit (metalbrickan på bilden) har bra passning. Brickan är kanske 0,5 mm större än axeln i filtret. Men det är klart att det rinner lite i mellan det är ju inget gummi mellan metallen. Men det är ju mycket bättre än tidigare när insatsen låg löst i hållaren.

Är det värt att fixa eller är filter så genomsläppligt att det lilla glappet runt brickan inte spelar någon roll?

Om det inte finns någon packning att få tag i funderar jag på att sätta en o-ring och en bricka till.
Jaurocha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:47, 25-12-2009
Ort: Stockholm, Haninge
Sverige

Fredrik_

#4 » 10:29:36, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske går att modifiera en kabelgenomföring eller liknande till en fungerande tätning?
Bara liten idé.

Bättre rening än 0,25mm får man hoppas att filtret har :uupps:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mikael.Johansson

#5 » 12:45:50, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här kan det tydligen se ut på en MF 135:

Bild

Först en stor plåtbricka, sen en tätning (o-ring kanske), sen en bricka och fjädern.

Använder du något annat än o-ring eller orginal tätning så måste den absolut tåla olja och värme.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Mikael Jönsson

#6 » 20:35:38, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej plocka bort hela filterhållaren & köp en ny så du får spin-on filter kostar bara 112kr en ny hållare http://www.oeparts.se/Produkt?Identifier=37764251
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se