Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mjukstart av PTO.

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

erne (trådstartaren)

#1 » 08:36:10, 07-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett kraftuttag som tror att det kan bestämma själv om det skall starta eller ej! När oljan är kall startar det nog som det skall, men när oljan är varm slår det av igen. kärvar mjukstartventilen? Hur funkar den? Verkar vara en fjäderbelastad kolv. Troligen samma system som på CVX.
Kan man byta fjäder och få ett snabbare ingrepp? Någon som har erfarenhet att dela med sig??

Erne
erne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:29:23, 12-08-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 1394
CASE IH CS 100



Åke Nilsson

#2 » 23:26:38, 08-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Låter som du har läckage någon o-ring till kopplingspaketet så den tappar trycket när den blir varmare .
Vi hade det felet ,dock inte i en Case IH.
Användarvisningsbild
Åke Nilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:21, 09-05-2007
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L60F
VOLVO L60G
John deere 6 250 -2019
Merlo 40.18-2020 teleporter
Merlo 6.27 Plus teleporter
Avant 760,750,E6
Liebherr 918 compact 2013


Brokk 330

Volvo LM 846-76 såld
John Deere 6230 premium trima 46
MF 375-90
Volvo xc 70 D4 -16
volvo v60 d4 -15 polstar optimized

erne (trådstartaren)

#3 » 23:10:07, 10-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får väl kolla upp det!
Nu blir det ju kallare ute så det kanske får vänta till våren!
Tack för tipset!

Erne
erne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:29:23, 12-08-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 1394
CASE IH CS 100

erne (trådstartaren)

#4 » 11:41:13, 25-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört med kraftuttaget i helgen och funderat på varför den inte kopplar in som den skall när oljan blir varm.

Det sitter en acc. på ledningen till PTO-inkopplingen.
Detta är en ombyggnadssats som rekomenderades till de kunder som ansåg att kraftuttaget gick in för häftigt.
Kan det vara denna som stör?
Växellåda och PTO kommer från ZF så det borde finnas erfarenheter från Deutz-ägare också!

Kan det hjälpa att byta o-ringar i el/hydraul ventilen som styr oljan till PTO-kopplingen?
Sitter i serie med ventilen för diff-spärren.
Kan det läcka olja den vägen?

Erne
erne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:29:23, 12-08-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 1394
CASE IH CS 100

Åke Nilsson

#5 » 12:34:53, 25-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Ser du om det finns utvändigt ledning som ansluter mot k-axeln ?
Kanske skulle kunna lossa & kolla trycket med manometer ?

När vi hade problem i Ursus berodde det på att oringarna som sitter på
kraftuttagspaketet hade havererat.
Såg det direkt då vi drog ut det ur bakaxeln.
Oringarna flyttar över flödet till kopplingspaketet ca 15 cm stora.

Vi hade hydraulledning för inkoppling utvändigt som anslöts på sidan nere på bakaxelkroppen.

Lamellpaketen kan även vara slut trots oljebad.

Åke.
Användarvisningsbild
Åke Nilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:21, 09-05-2007
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L60F
VOLVO L60G
John deere 6 250 -2019
Merlo 40.18-2020 teleporter
Merlo 6.27 Plus teleporter
Avant 760,750,E6
Liebherr 918 compact 2013


Brokk 330

Volvo LM 846-76 såld
John Deere 6230 premium trima 46
MF 375-90
Volvo xc 70 D4 -16
volvo v60 d4 -15 polstar optimized

erne (trådstartaren)

#6 » 12:45:00, 25-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ledningarna går från ett ventilblock på höger sida av bakkroppen på traktorn. Sedan via ledningar till en gavel ovanför pto-axeln.
Någon ide om storleken på trycket?

Erne
erne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:29:23, 12-08-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 1394
CASE IH CS 100

Åke Nilsson

#7 » 13:02:09, 25-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Prova ringa eller mejla till Söderberg &haak generalagenten som snabbast kan ge dig ett svar.

Åke.
Användarvisningsbild
Åke Nilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:21, 09-05-2007
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L60F
VOLVO L60G
John deere 6 250 -2019
Merlo 40.18-2020 teleporter
Merlo 6.27 Plus teleporter
Avant 760,750,E6
Liebherr 918 compact 2013


Brokk 330

Volvo LM 846-76 såld
John Deere 6230 premium trima 46
MF 375-90
Volvo xc 70 D4 -16
volvo v60 d4 -15 polstar optimized

erne (trådstartaren)

#8 » 12:02:57, 12-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har löst problemet med Pto som ej vill koppla in när oljan blir varm!
Testade att plugga ledningen från elventilen som sköter tillslaget av pto.
Då var trycket 20 bar direkt!

Alltså internt läckage.
Ringde till "Märkesverkstaden" som ville ha 21 000 för att åtgärda felet.
Letade på nätet och hittade beskrivning på ZF T-7100 transm.
Såg att oljan leds fram i oljekanaler genom axeln till kopplingen.
Rev bort det yttre locket där ledningarna ansluts bak på växellådan.
Där sitter tre tätningsringar av "teflonliknande" plast.
Den yttersta var nästan helt borta.
Den mittre var hel till 60 %.
Den innersta var hel men mycket tunn.

Har nu bytt ringarna som ersatts av delade kolvringar i stål,( 178 kr/st ) och allt funkar som det skall!
Trycket ligger på 19 bar efter inkoppling.
Får en tryck peak på 30 - 31 bar vid inkoppling men det borde bara vara rekylen från pulserna från elventilen
vid inkopplingen! Har digital tryckmätare med minne.

Det mittersta spåret var 5 hundradelar för smalt av någon anledning så kolvringen gick inte ner riktigt.
Slipade ner den mittersta ringen så den gick lätt att snurra i spåret.
Var lite orolig när yttre locket skulle monteras för det var ganska stor springa i ringarna som skulle tryckas ihop.
Men det gick över förväntan. Oljade in ringarna flödigt med transm.olja.

Bra att veta ifall någon mer har liknande problem!

Tack för tryckscemat och hjälp! :wave:

Mvh, Erne
erne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:29:23, 12-08-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 1394
CASE IH CS 100


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Berntson och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se