Oii....Dynashift hadde vært noe!
Men nå sliter jeg fælt med kjølinga nå da....må ha fått meg en mandagstraktor kjennes det ut som nå...
Bør kanskje ta det i egen tråd men...
Som sagt trodde jeg termostaten hadde hengt seg fast og ikke åpna, siden temperaturen en dag plutselig steg faretruende høyt. Jeg stoppa før rødfeltet og hørte ikke noe koking så jeg tror det gikk bra.
Men etter å ha montert ny
termostat fra økonomideler igår så begynner jeg å lure! Etter å ha bytta og fylt væske lot jeg motoren gå tomgang uten radiatorlokk en stund....var fornøyd da det kom varme i apparatet! Men så etter litt så blåste det iskaldt der, og tempen steg igjen!
Da røska jeg ut nye termostaten og satte inn den gamle som jeg hadde operert vekk ventilen på. Altså full gjennomstrømming. Fylte væske og lufta litt...så greit ut. Resultatet var at temperaturmåleren nesten ikke rørte seg, men det kom litt lunk i apparatet. Konklusjon...sirkulasjonen/pumpa fungerer. Så satte jeg på
redskap og dro ut på jordet...kjørte rundt i ca 15 min med belastning uten at tempen steg noe særlig. Den ble litt høyere enn på tomgang, det kjente jeg i varmeapparatet, men lite utslag på måleren.
Jeg bestemte meg for å prøve å sette inn nye termostaten igjen...i tilfelle jeg ikke hadde fått luftet skikkelig eller noe...skjønte ærlig talt ikke mye. Men samme skiten skjer igjen.
Jeg fylte radiatoren smekkfull hver
gang jeg bytta og lot den gå tomgang en stund....til det roa seg med bobler og overløpet ikke rant over. Men når jeg stoppa motoren etter at den ble varm så kasta den ut mye væske, kanskje 2-3 liter!
Dette problemet har kommet helt plutselig, uten at motoren har kokt eller noe. Bare fra en start/stopp til en annen. Det eneste jeg gjorde i mellomtida var å ta motorvask/utvendig vask, men det kan da for ¤#%& ikke påvirke en termostat eller
vannpumpe....har toppakningen røket?
Jeg har ikke så mye erfaring med dette...hva tror dere? .