Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 3050 Autotronic, Girproblem, trenger tips. :-)

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

psdybdal (trådstartaren)

#1 » 15:09:21, 14-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei!
Min '88 mod 3050 har begynt å bytte til og låse seg i krabbegir/"skilpadde" av sg selv. Hvis jeg står stille litt så skifter den tilbake. Men av og til når den står i "hare" og jeg kjører så prøver den å skifte til skilpadde igjen....med en ugrei skurrelyd. Det hjelper ikke å prøve å skifte tilbake med 1-4 spaken, og lampene nede ved gulvet henger heller ikke helt med.

Mener å ha lest noe om andre som har hatt samme problem da en hydraulikkventil hadde hengt seg opp eller noe....
Når den er i de forskjellige gira så fungerer alt fint, så jeg håper og tror det er så enkelt som noen eksterne komponenter/givere/følere. Men hvor begynner jeg?
Tips mottas med stor takk! :o)
psdybdal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:31, 13-10-2010
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: 1989 Massey Ferguson 3050 Turbo 4x4
1960 Massey Ferguson 35X
JCB 803



Kjell E

#2 » 15:29:31, 14-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarer her også... Greit å holde det i egen tråd for din del.

Hei du!

Du sier lampene ikke henger med, dette tyder jo på elektrisk feil. Finn frem multimeteret og koble det til den nederste solenoiden på høyre side av girkassen. Mulig du må ta av ett deksel der, sitter i 2 10mm muttere. Du skal ha spenning på denne ved høygir og ingen spenning ved lavgir. Om dette er feil, må du bare lete deg bakover i det elektriske for å finne feilen. Du kan rengjøre alt av kontakter, spesielt ved hjernen som ligger rett bak stigtrinnet på høyre side. Vær spesielt OBS på jording på magnetspolene, de kan irre/oksidere og gi dårlig jording, med det resultat at ingenting skjer, selv om de har spenning.

Du får håpe det ikke er selve ventilene, de koster hyggelige 3200 pr. stykk Men siden du har lampedisco er det vel "heldigvis" el-feil.
Användarvisningsbild
Kjell E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:15:26, 06-02-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050

psdybdal (trådstartaren)

#3 » 15:33:14, 14-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for det, og takk for tipset! :smile:
psdybdal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:31, 13-10-2010
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: 1989 Massey Ferguson 3050 Turbo 4x4
1960 Massey Ferguson 35X
JCB 803

Kjell E

#4 » 15:40:24, 14-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

El skjema i verkstedhåndboken. Her: http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... df_id=1409
Användarvisningsbild
Kjell E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:15:26, 06-02-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050

psdybdal (trådstartaren)

#5 » 16:01:32, 14-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nydelig!
Tusen takk for hjelpen så langt!
Resultat kommer!
psdybdal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:31, 13-10-2010
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: 1989 Massey Ferguson 3050 Turbo 4x4
1960 Massey Ferguson 35X
JCB 803

psdybdal (trådstartaren)

#6 » 23:51:21, 17-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei igjen

Nå har jeg undersøkt litt.
Etter å ha sjekka, rengjort og spraya med WD40 alle koblinger ved boksen under hytta på høyre side så fant jeg ikke noe som umiddelbart varsla om at noe er feil. Alt var tørt og fint og så greit ut. Jordingspunktene jeg fant var også ok.

Så tok jeg av dekselet over magnetventilene og fant HiLo ventilen nederst. Der la jeg inn en ledning sammen med den originale. Denne trakk jeg inn i hytta så jeg kunne følge med på multimeteret mens jeg kjørte.
Resultatet er at jeg måler 0V når jeg skifter til Lav. Når jeg skifter til Høy måler jeg 13,6V, men bare av og til. Spenningen detter stadig ned på ca 1,2V når giret er sjaltet til Høy. Den skifter ikke umiddelbart til Lav, men kanskje løser ikke magnetventilen ut før spenningen går enda lavere?
Spenningen endres konsekvent når jeg sjalter med girspaken, så den delen av systemet ser ut til å virke. Jeg konkluderer også med at magnetventilen er ok.
Feilen er ikke hastighetsavhengig, for dette har skjedd mens jeg har kjørt etter veien i 30-35 km/t.
Eller er det flere ting å sjekke?
Autotronic-boksen...er det den svarte som ligger under stigtrinnet på høyre side? .

I tillegg tror jeg jammen termostaten sa takk for seg idag! Temperaturen stiger til rødt område etter bare litt kjøring, men varmeapparatet blåser kaldt. Det er nok vann på radiatoren, og slangene fra termostathuset til radiatoren er kalde....kan vel neppe være mere komplisert? .
psdybdal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:31, 13-10-2010
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: 1989 Massey Ferguson 3050 Turbo 4x4
1960 Massey Ferguson 35X
JCB 803

Kjell E

#7 » 00:42:07, 18-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har nok lokalisert feilen da ja. Hjernen er under høyre stigtrinn. Gå over alle kontaktpunkter her også. I verste fall får du legge opp en ny krets for høy/lav og heller skifte med en bryter, er du heldig er det dårlig kontakt en plass der. Jordinga til hjernen kan være synderen, men da skulle flere funksjoner ha oppført seg rart.

Du får nok handle deg en ny termostat :) Blir den fort varm sier du? Synes min bruker evigheter på å bli driftsvarm. Lurer på om det kanskje ikke er termostat i det hele tatt, hehe.

Hvordan arter det seg forresten ved skifte til lav i veihastigheter? Hadde en hovedstrømsbryter som ikke var til å stole på i min, så den er kobla ut for jeg hadde ikke lyst til å teste ett bytte til lav og innkobling av 4WD i 40 km/t.
Användarvisningsbild
Kjell E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:15:26, 06-02-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050

psdybdal (trådstartaren)

#8 » 15:36:59, 18-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Når den skifter til Lav i veihastighet (B-gir) så kommer det en ubehagelig høyfrekvent durelyd...(naturlig nok :???: )...men giret går ikke i inngrep før gangfart er nådd. Så bortsett fra tannpussen så er det nok ikke den store belastningen på kassa med tanke på moment. Men jeg vil nødig oppleve det igjen for å si det sånn! :-o

Jeg snakka med Eiksenteret idag, og det hørtes ut som at denne HiLo-funksjonen kun har en "relè-funksjon" i Autotronic boksen ja.
Så da skulle være det være mulig å enten sette inn et pulsrelè mellom eksisterende girsjaltebryter og magnetventilen, eller en vippebryter rett før ventilen (og selvfølgelig koble ut koblinga via boksen).
Har du vært borti dette før?

Eik sier at den originale boksen ikke er å få lengre, så skal jeg ha ny må jeg isåfall ha en boks de kaller oppgraderingskit. Den koster 11200 pluss montering, pluss mekaniker som må programmere noe, pluss moms. :uupps:
Håper jeg bare kan koble om da.... :thumme:

Da er ny termostat bestilt fra økonomideler, satser på at den gamle har satt seg fast ja. Det var jo markant temperaturforskjell på termostathuset og slangene ut til radiatoren. Motoren var varm mens slangene rett utenfor var iskalde....håper ikke det er pumpa....
psdybdal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:31, 13-10-2010
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: 1989 Massey Ferguson 3050 Turbo 4x4
1960 Massey Ferguson 35X
JCB 803

BMC

#9 » 16:27:19, 18-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har liknande problem med min 3060 som du har, som jag skrivit om i liknande tråd här tidigare.
När jag tog bort skyddskåpan över magnetventilerna, hittade jag en kabel som var avskavd (eller om mössen varit och gnagt på den) :x .
Jag har isolerat om kabeln men har fortfarande vissa problem med detta
Jag upplever även att detta fel oftast inträffar vid fuktig väderlek, och att den byter till lågväxel då instrumenten slocknar.
I regel sker detta fel direkt när jag startar, efter ca 2-10 minuter är allt bra igen.
Jag tolkar det som att någon sladd ligger och kortsluter - spänningen faller -traktorn försöker växla ner till lågväxel(sköldpadda).
Du skall kanske kolla alla kablar till magnetventilerna så de är hela.
BMC
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:15, 30-12-2006
Ort: Nättraby/Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3060
BM 430
MF 3305
Åkerman H11B

Kjell E

#10 » 17:33:06, 18-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skadde kable hadde jeg noen av også... Uansett, hadde jeg vært deg hadde jeg bare lagt opp en ny krets med vippebryter for sjalting HiLo og ikke tenkt noe mer på det. Evt pulsrele og bruke original bryter. koste på en så gammel maskin 11200,-? Nei, det hadde ikke jeg gjort.

Fint å høre at den ikke går i inngrep ihvertfall. Det kunne blitt svært interessant...
Användarvisningsbild
Kjell E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:15:26, 06-02-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050

psdybdal (trådstartaren)

#11 » 02:10:52, 19-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei igjen!

I kveld har jeg dobbeltsjekket boksen samt koblinger og ledninger. Fant ingen ledninger der isolasjonen er borte eller lignende. Dessuten faller ikke spenningen helt til null, noe jeg mener den ville ha gjort dersom det var kortslutning før magnetventilen.
Uansett har jeg nå koblet det om og felt inn en liten bryter i girspaken, det fungerte helt fint. :thumme:
By the way.....har noen prøvd å skaffe boksen fra utlandet?
Den er påstemplet "Made in USA"....kanskje dollarkursen kunne hjulpet på litt!? :razz:

Men idag er det nye problemer! Kjølevannstemperaturen gikk til himmels, varmeapparatet var kaldt, men det var nok vann på radiatoren. Tror det er termostaten som har hengt seg opp, siden motoren var varm, mens andre siden av termostathuset var kaldt.
Noen synspunkter?
Uansett er ny termostat på vei fra økonomideler.no
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
psdybdal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:31, 13-10-2010
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: 1989 Massey Ferguson 3050 Turbo 4x4
1960 Massey Ferguson 35X
JCB 803

psdybdal (trådstartaren)

#12 » 16:41:40, 19-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg kom over noe på et engelsk traktorforum idag. Der anbefales varmt et engelsk elektronikkfirma som har spesialisert seg på landbrukselektronikk og har reparert slike bokser tidligere.
Fikk pris på mellom 185 og 225 pund ferdig reparert og testet, pluss frakt.
Fristende å sjekke ut litt nærmere ihvertfall.
Må bare trippelsjekke ledninger, spenninger og kontakter igjen :cool:
psdybdal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:31, 13-10-2010
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: 1989 Massey Ferguson 3050 Turbo 4x4
1960 Massey Ferguson 35X
JCB 803

Kjell E

#13 » 16:49:26, 19-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oi såpass! Kunne jeg fått navnet? :D Men gå over alt først ja. Ikke store feilen som skal til. Når det gjelder varmgangen din, har du prøvd å ta ut gamle termostaten mens du venter på ny fra Grålum?
Användarvisningsbild
Kjell E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:15:26, 06-02-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050

psdybdal (trådstartaren)

#14 » 16:59:46, 19-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Selvsagt kan du få navnet! :smile:
Jeg vet ikke hvor nøye de er på dette forumet med å nevne konkurrerende websider, men jeg får vel beskjed. :uupps:

På følgende side finner du en tråd om MF3000. Ser ut som de har vært borti mye av det samme som oss.

http://farmingforum.co.uk/forums/showth ... 593&page=2

Der omtaler de en David King som en legende! :razz:
Hans webside er: http://www.dkelectronics.co.uk/index.php

Sendte han en mail og fikk positivt svar!
Så spørs det om man skal ta bryet med fortolling osv..... :???:

Nei, jeg har ikke prøvd å ta ut termostaten....var fristet igår, men da var det litt seint på kvelden. Det rare var at den må ha løsnet en av gangene jeg starta motoren, for da kom det plutselig varme i apparatet. men så stoppa jeg den. og neste gang var det like ille igjen. Men da tror jeg ihvertfall at det er et tegn på at vannpumpa fungerer....enig?

Beklager at jeg ikke fikk til å legge inn URL :x
psdybdal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:31, 13-10-2010
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: 1989 Massey Ferguson 3050 Turbo 4x4
1960 Massey Ferguson 35X
JCB 803

psdybdal (trådstartaren)

#15 » 17:08:41, 19-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du vet ikke tilfeldigvis lakkodene til ferguson Rød, lysgrå, Mørkgrå og sølv forresten? :)
psdybdal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:31, 13-10-2010
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: 1989 Massey Ferguson 3050 Turbo 4x4
1960 Massey Ferguson 35X
JCB 803


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Benny P, BM-59, knasen28, Ähee och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se