Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bränsleproblem BM430

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

dalle82 (trådstartaren)

#1 » 13:41:40, 16-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

har bytt båda bränslefiltrena och matarpumpen på min 430. Idag tänkte jag lufta och starta igång den(första gången jag gör det, enligt instruktionsboken) .
När jag skulle byta matarpumpen blev jag inte klok på hur bränslekranen skulle stängas för hur jag än ställde den så kom det diesel. Fick iaf bytt pumpen ändå. Idag när jag skulle lufta så kom det inte någon diesel vid nedre filtret. Kunde se i glaskoppen att där bara var lite på botten. Lossade bränsleröret helt och det kom ändå inget. Tog och lossade utgående ledningen på matarpumpen och döm om min förvåning så kommer det ingen sås när jag pumpar där heller. Satte i fingret i hålet och kände då inget tryck. Öppnade slangen från tanken från pumpen och där rinner bra med diesel. Kan den nya pumpen vara kass eller har jag missat något ? hur ska bränslekranen stå ? i ändläge eller är det en kulventil ? skruva moturs för att öppna den ? gick att skruva massa varv på den.
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420



Mikael.Johansson

#2 » 14:06:20, 16-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tippa på att du inte pumpar igenom hela slaget på matarpumpen.
Först kan det vara som ett spel man tar upp, och sedan tar det i pumpen.

Normalt är det väl så att man skruvar in kranen som en skruv, helt in, för att stänga. Ibland stänger det inte ändå dock. När man öppnar så vrider man ut kranen helt moturs och sedan stänger man den ett halv varv så att den inte ligger dragen mot yttre ändläget.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

mccormic

#3 » 14:16:56, 16-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte exakt hur det ser ut på 430:an men som du beskriver det så skulle jag tro att du har skiftat slangarna på matarpumpen det sitter backventiler inne i den och sätter man slangarna fel får man motsatt verkan.om du har lös utgående slang så ska du kunna känna ett tryck då du pumpar
Om du har lossat utgående och pumpar så bör du ha flöde ut ur pumpen i ock med att du har flöde från tanken. för kranen har du ju före pumpen.

Visst förekommer det att det är fel på nya delar men mycket sällan.
Senast redigerad av mccormic 14:19:27, 16-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

dalle82 (trådstartaren)

#4 » 14:53:29, 16-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen är hon igång :)
lossade matarpumpen då blev det ett helt annat motstånd i handpumpen. Sen gick det att lufta hela vägen, skruvade fast den igen då var där inget motstånd i den. Startade traktorn och det gick bra. När jag stannat så var där direkt motsånd i handpumpen, så antagligen var mojängen som trycker på vipparmen i yttre läget.

Tycker motorn går mkt jämnare och finare nu än innan. I renarglaset till gamla pumpen var det mkt skräp och de gamla filtrena verkade ha någon sorts algväxt i sig
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

L.tech

#5 » 15:31:04, 16-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då om där var alger i filtret så är nog risken att du kan ha det i tanken med.
Bara så att du tänker på det om den stannar sen efter ett tag.
L.tech
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:17, 10-01-2009
Ort: SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson
Volvo 425


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hartagga, Janson1, Kincaid och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se