Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

JD 2130 återupplivning

101 inlägg • Sida 7 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

HenkeBoy

#91 » 21:01:07, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite svårt att veta var du menar riktigt utan bild, men kolla på sidan 304 i V-manualen till 2130 som finns här i downloads så kanske du blir hjälpt?
Är det hål för specialverktyget de nämner i manualen månne?

/Henke
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60



karlss00nn (trådstartaren)

#92 » 12:14:26, 29-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det är som på sidan 304 i v-boken. där ska inga skruvar sitta i normala fall då?
Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/EAOIE/dsc-0246.jpg

tror det får bli att skruva ner rattstången nu framöver. ska börja med att skruva bort ventillocket på sidan och titta hur det ser ut under där rattstången är sammankopplad med styrstången. har tydligen varit ganska vanligt att hylsan i det locket spricker på dessa?
det står även i v-boken att styrningsfel kan bero på fel oljetillförsel på grund av "pressure control valve" denna ska då gå att justera. kan man felsöka denna på något vis och var sitter den ventilen?
mvh
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

karlss00nn (trådstartaren)

#93 » 13:25:19, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej igen! har inte hunnit fixa nåt med traktorn då annat kommit emellan.
har dock använt traktorn endel när jag flisat upp flisförrådet.
men har fått mina misstankar om att det inte är i rattservon felet sitter.
bland annat:
- 3-punkten sjunker mer å mer ju mer man lastar på den. får höja upp med med spaken mer å mer ju mer vikt de blir på den. den orkar alltså inte håla trycket.
- servon funkar nu ganska dåligt även åt vänster som den funkat åt innan. styrningen funkar bättre med traktorn avstängd.
- den läcker hydraulolja ur filterkoppen till hydrauloljefiltret. mellan koppen och traktorkroppen :O detta började den göra efter ja kört nårra lass på trepunkten.

det låter enligt mej som att det är övertryck i returen, kan det va så?
och isf va kan det bero på?
jag bytte filtret när hade traktorn i garaget så de har bara gått ett fåtal timmar, men kan ja ha monterat det fel så det är där felet ligger?
rengjorde hela hydraulsystemet så gott jag kunde när ja bytte olja å filtret.
kom gärna med ideer.
ska skruva bort filterkoppen å titta på det så fort jag hinner. det läcker rätt ordentligt så fort jag startar upp traktorn.

mvh.
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

Guffe

#94 » 16:08:37, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta ner filter koppen och kolla packningen är den hel har du fått filterkoppen lite snett.
Guffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 25-10-2013
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 699 MF 3125 JD 2140 BM 400 JD965

karlss00nn (trådstartaren)

#95 » 16:33:50, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aa ska titta på det. Men det har inte läckt innan. Så det kan inte bero på det. De började läcka när ja belastade hydrauliken.
Mvh
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

bjornlin

#96 » 18:55:36, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite filosofiska tankar kring dragarmarna.
Lyfthydrauliken för dragarmarna har ju olika lägen. Ett läge är lastberoende och om den styrningen får för sig att draglasten blir lättare när du ökar tyngden uppifrån så kommer den att sänka plogen. I det andra fallet (det finns lägen däremellan) så ska spakens läge vara kopplat direkt till höjden på lyftarmarna och om dessa är för långt ner kommer inloppsventilen att öppnas, liksom utlopsventilen om armarna är för högt. Så det ska vara självreglerande.
Kolla läget på spaken till höger nedanför stolen. Den ska vara i det "översta" läget, djupkontroll.
Du kan ju ha läck i ventiler, eller packningen till kolven. Någon sa till mig att då kan man se en oljedimma om man tittar in i oljepåfyllningshålet. Akta ögonen!
Om jag inte missminner mig så kommer oljan från transmissionsoljepumpen via filtret till huvudpumpen. Friretur gör att olja från huvudpumpen (som använts till att driva något) returneras via filtret till pumpen utan att passera transmissionsoljepumpen som vanligen har lägre kapacitet än huvudpunpen.
Oljan från bakre lyften går ut i bakkroppen på traktorn. läcker det mycket här kan det bli problem med resten av systemet om tranmissionsoljepumpen inte hänger med.

Några tankar om funktionen, lycka till med felsökandet.

Hälsningar
/Björn L.
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130

karlss00nn (trådstartaren)

#97 » 19:32:39, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack björn för tipsen och tankarna! Ska kolla på spaken vilket läge den är i. Ska även plocka ner filter igen och titta på de om de blivit nåt fel med den returen som går ner där. Filtrerar den även returoljan då?
Mvh
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

bjornlin

#98 » 20:09:01, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

karlss00nn skrev: Filtrerar den även returoljan då?
Mvh

Japp, Returoljan kommer in i filterkoppen på samma sida av filtret som oljan från transmissionsoljepumpen. Idén är att flödeskrävande redskap inte ska belasta transoljepumpen utan att oljan cirkulerar via huvuvudpumpen vidare till hydraulutrustning, friretur, filter och tillbaka till huvudpunpen.
I normala fall finns ju oljebehållaren fram för att klara av kortvariga förbrukningstoppar för huvudpumpen för att kompensera för det mindre flödet från tranmissionsoljepumpen.
Styrservo, hydrauluttag och trepunkten lämnar ifrån sig oljan till växellådan. (Det kan ju vara ombyggd avseende returen från hydrauluttagen men normalfallet är till lådan.)

Hälsningar
/Björn
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130

karlss00nn (trådstartaren)

#99 » 11:27:40, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bjornlin skrev:
karlss00nn skrev: Filtrerar den även returoljan då?
Mvh

Japp, Returoljan kommer in i filterkoppen på samma sida av filtret som oljan från transmissionsoljepumpen. Idén är att flödeskrävande redskap inte ska belasta transoljepumpen utan att oljan cirkulerar via huvuvudpumpen vidare till hydraulutrustning, friretur, filter och tillbaka till huvudpunpen.
I normala fall finns ju oljebehållaren fram för att klara av kortvariga förbrukningstoppar för huvudpumpen för att kompensera för det mindre flödet från tranmissionsoljepumpen.
Styrservo, hydrauluttag och trepunkten lämnar ifrån sig oljan till växellådan. (Det kan ju vara ombyggd avseende returen från hydrauluttagen men normalfallet är till lådan.)

Hälsningar
/Björn


okej tack för infon! ska titta på detta. hoppas bara de är nåt täppt i filtersystemet då.
mvh
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

HenkeBoy

#100 » 00:06:35, 06-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med traktorn?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

karlss00nn (trådstartaren)

#101 » 11:46:36, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

målade upp det sista som var kvar på den å använde den några månader till diverse jobb. Sen fick den gå vidare till ny ägare då andra projekt kom i vägen. Har fler traktorer så kände att de va bättre å sälja iväg.

1 person gillar det här inlägget.
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se