Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Koppling frikopplar inte

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

kari.lund (trådstartaren)

#1 » 07:42:06, 25-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har problem med att kopplingen inte frikopplar när det blir kallare.
När motorn är avstängd går kopplingspedalen ner utan motstånd men med motorn igång kan man med pumpande på pedalen få kopplingen att fungera.

Bild

Huvudcylindern får sin oljepåfyllning från returen på styrservon på port A i bilden. Jag har testat cylindern genom att koppla tryckluft till port B på cylindern och med kolven i yttre läge blåser luften ut genom port A men genast man trycker in kolven tätar ventilen (3) och cylindern verkar tät.
Jag har också luftat systemet utan resultat genom att tappa ut olja genom avluftningsventilen (26) i följande bild.


Bild

Det märkliga är att sommartid (varmt väder) fungerar kopplingen normalt med motorn igång men med motorn avstängd går pedalen ibotten utan motstånd.

Hoppas på tips var jag ska söka felet.

Mvh Kari
kari.lund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:11, 04-05-2010
Ort: Nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 845 -87
MF-575 4WD -82
MF-185 -76
MF-165 -66



perolss

#2 » 16:58:39, 27-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

hejsan.
läste din gråga här. och vi ha spånat lite i detta och det måste va så att ventilen i bakkant av cylindern läcker igenom när kopplingen inte används. då rinner oljan baklänges och trycket försvinner. så mitt tips är att byta cylindern. vanligt på case att den läcker. vet inte vad detta är för en traktor.
MVH Per Olsson
perolss
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:44:02, 27-10-2010
Ort: Fågelmara
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo l60
Volvo 6300
JCB 270 TM
Claas axion 840
Valtra n121
Valtra t234

John Deeré traktorer av alla modeller.

perolss

#3 » 17:01:51, 27-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

hejsan.
läste din fråga här. och vi ha spånat lite i detta och det måste va så att ventilen i bakkant av cylindern läcker igenom när kopplingen inte används. då rinner oljan baklänges och trycket försvinner. så mitt tips är att byta cylindern. vanligt på case att den läcker. vet inte vad detta är för en traktor som du har.
MVH Per Olsson
perolss
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:44:02, 27-10-2010
Ort: Fågelmara
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo l60
Volvo 6300
JCB 270 TM
Claas axion 840
Valtra n121
Valtra t234

John Deeré traktorer av alla modeller.

kari.lund (trådstartaren)

#4 » 17:03:21, 28-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset!
Det var just detta jag försökte testa med tryckluft i cylindern, den tätar ju när man trycker in kolven lite men den kanske borde vara tät med kolven helt i yttre läge också.

Blir nog att skaffa ny cylinder, maskinen är en Massey-Ferguson 3070 årsmodell -90

mvh Kari
kari.lund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:11, 04-05-2010
Ort: Nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 845 -87
MF-575 4WD -82
MF-185 -76
MF-165 -66


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ole.L och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se