Sida 1 av 2

Reparation av CAV DPA insprutningspump till MF35

InläggPostat: 22:52:53, 25-10-2010
av J.and.E
Hejsan.

Jag är ganska ny här på forumet men har insett att det finns en hel del kompetens på traktorområdet.

Jag har precis tagit över en 3-cyl MF35 från -62 efter min farfar.

Insprutningspumpen har kört ihop sig lite... Axeln där "guvernören" är monterad har gått av där den främre splinesen börjar.
Jag har sökt runt och läst både på maskinisten och på övriga internet men inte funnit någonstans där jag kan få tag på en ny axel.
Känns som det borde gå att få fatt på en ny axel istället för att köpa en ny pump. Jag var i kontakt med en traktordemontering som hade utbytesenhet för 6500+moms vilket ínte lockar så värst.

Jag har delat insprutningspumpen så axeln är lös för tillfället.
Dock är det inte det enda problemet, rotorn sitter fast (kan ha något med axelbrottet att göra?!) Är det bara att ta isär rotorn med kolvar och smörja upp eller vad säger ni?

Tacksam för tips och tankar.

Mvh Niclas
Bild

Sv: Reparation av CAV DPA insprutningspump till MF35

InläggPostat: 11:29:44, 26-10-2010
av Harald Hagwall
Hej!
Har själv en MF590 med CAV-pump liknande Din. Har demonterat och rengjort och fått den att fungera perfekt, men att byta axel på en pump med fastsittande rotor/insprutningspump är nog bara att glömma. Sitter pumpen fast då är den redan förstörd eftersom det är mycket små toleranser eftersom inga packningar kan användas pga.det höga trycket
Sök efter en beg. pump. Lycka till!! :driver:

Sv: Reparation av CAV DPA insprutningspump till MF35

InläggPostat: 12:18:13, 26-10-2010
av LeifAndersson
Det är som Harald säger. Om rotorn sitter så fast så att axeln brister får du räkna med en totalrenovering, det där är inga prylar man bara "smörjer upp" för att få det att funka. Försök att hitta en beg. pump, passar från BM 320 också.

Sv: Reparation av CAV DPA insprutningspump till MF35

InläggPostat: 22:46:29, 26-10-2010
av dieselmeken
Axeln har en brottanvisning som ska gå av när rotorn skär ihop.Alla CAV / Delphi rotorpumpar har denna försvagning. Detta för att klara transmissionen på motorn. Pumpen är skrot, går ej att få liv i igen iomed att den skurit fast så illa.

Sv: Reparation av CAV DPA insprutningspump till MF35

InläggPostat: 10:16:45, 27-10-2010
av Harald Hagwall
Det finns en passande diselpump på lantbruksnet fn. om den inte är såld redan.
Good Luck! :driver:

Sv: Reparation av CAV DPA insprutningspump till MF35

InläggPostat: 19:47:57, 27-10-2010
av mats757
http://cgi.ebay.co.uk/Massey-Ferguson-T ... 563e0650b1

Dock är det till en AD3.152 Men det skulle förvåna mig om det inte fungerar med den ändå.

Inte så farligt dyrt heller.

Mats

Sv: Reparation av CAV DPA insprutningspump till MF35

InläggPostat: 11:19:30, 29-10-2010
av Harald Hagwall
Jag hoppas att det löser sig för dig med insprutningspumpen.

När vi ädå ventilerar ämnet så skall jag ta upp ett par frågor: Vad används den solenoid som sitter på MF590:ans insprutningspump till och hur styrs den elektriskt, den finns inte med på ngt. elschema. Och den andra frågan är: Det finns en justeringsskruv som sitter på pumpen i ungefär samma position som soleoniden fast rakt upp, hur skall den ställas in. Jag har haft isär pumpen och rengjort och uppmärksammade inte att skruven var justerbar. Motorn går bra men det vore intressant att veta vad skruvar och spolar är till för. Se bifogad bild!

Tacksam för svar!!
Bild

InläggPostat: 13:08:51, 29-10-2010
av Mikael.Johansson
Den där spolen har behandlats tidigare här på Maskinisten, tyvärr glömer jag ibland lika fort som jag hör det, tror dock att den styrs av växellådan så att traktorn inte går för fort på vägen. Justerskruven borde vara relaterad till denna dämpningen av mängden, kanske.

Re: Sv: Reparation av CAV DPA insprutningspump till MF35

InläggPostat: 13:14:46, 29-10-2010
av dieselmeken
Harald Hagwall skrev:Jag hoppas att det löser sig för dig med insprutningspumpen.

När vi ädå ventilerar ämnet så skall jag ta upp ett par frågor: Vad används den solenoid som sitter på MF590:ans insprutningspump till och hur styrs den elektriskt, den finns inte med på ngt. elschema. Och den andra frågan är: Det finns en justeringsskruv som sitter på pumpen i ungefär samma position som soleoniden fast rakt upp, hur skall den ställas in. Jag har haft isär pumpen och rengjort och uppmärksammade inte att skruven var justerbar. Motorn går bra men det vore intressant att veta vad skruvar och spolar är till för. Se bifogad bild!

Tacksam för svar!!
Bild


Nu blir det lite överkurs.
Magnetventilen styr en bränslehydraulisk varvtalsregulator som sitter inne i pumpens högtrycksenhet. Solenoiden styrs oftast av en kontakt på växellådan, så inte traktorn ska gå fortare än 30 km på väg och högsta växeln, men du ska få fullt varv på dom andra växlarna.
Ström på ger fullvarv har jag för mig.
Skruven ovanpå är en justerskruv för den hydraliska kolven, för att kolla att den fungerar kan man starta motorn, varva fullt utan ström på solenioden, då i det läget kan man justera varvtalet genom att skruva skruven upp eller ner. Ner = mer varv.
Bemärk dock att om du skruvar ner den för långt finns risken att du klämmer kolven med ett pumpras som följd.
Det är åxå så att den mekaniska regulatorn alltid tar vid vid fullvarv.
Hydraliskt fullvarv, 1800 rpm Mekaniskt 2390 rpm

Hoppas den tekniska infon var till hjälp.

Sv: Reparation av CAV DPA insprutningspump till MF35

InläggPostat: 10:36:14, 31-10-2010
av Harald Hagwall
Underbart med ett så snabbt svar!

Intressant kunskap om bränslepumpen, nu vet jag mer om detta..

Tack, tack!

Sv: Reparation av CAV DPA insprutningspump till MF35

InläggPostat: 11:25:27, 31-10-2010
av Harald Hagwall
Ja, det är väl lika bra att fortsätta och lära sig.

Jag har även en Minibruunett 578F med en IH 246d motor, en mycket lättstartad motor även när det är kallt men jag har ett skönhetsproblem.
Den ryket mycket när den tar i och man kan även se svag rök vid tomgång. Jag har bytt spridarspetsar och testat så de öppnar vid rätt tryck, men det gjorde ingen skillnad. Har även provat att justera insprutningspumpen, men även detta har inte hjälpt. Kan det vara så att pumpen är sliten/felaktig eller är det motorn som skall renoveras. ( ryker svart rök ) Skickar med en bild på pumpen. (Bosch)
:driver:

Sv: Reparation av CAV DPA insprutningspump till MF35

InläggPostat: 11:32:34, 31-10-2010
av dieselmeken
Då får jag väl fortsätta att vara support då.

Bosch VA serie, när du skriver har justerat, hur menar du då?

Om motorn är lättstartad kall så är den knappast slut i foder / kolvar, utan om den står och ryker på tomgång så är den med all sannolikhet sen i tändningen eller något av nedanstående.
Har du justerat tändningen på motorn?
Om ja, Hur gjorde du, beskriv lite ytligt tillvägagångssättet.
Hur är det med vevhusventilationen?
Är den sluten eller öppen?
För mycket alt utspädd olja i motorn?
Spridarna du monterade, byttes fjädrarna i samma veva eller schimsades den bara upp?
Öppningstryck?
Rätt nozzel monterad?

Sv: Reparation av CAV DPA insprutningspump till MF35

InläggPostat: 12:12:25, 31-10-2010
av Harald Hagwall
Snabbt svar som vanligt.
Pumpen har jag justerat med undre skruven på bilden i förra inlägget. Jag har testat med att justera tändläget genom att lossa kugghjulet på insprutningspumpen och vrida åt bägge håll, utan att märka någon skillnad. (Kugghjulet har långhål så det är möjligt att ställa tändningen där). Har sedan ställt tändningen enl. handbok, dock lite svårt att ställa excakt pga. visaren som pekar mot inställningsmärke på remskivan på vevaxel sitter en bit ifrån remskivan så det beror lite på hur man siktar.
Motorn har öppen vevhusventilation, alltså en slang som slutar i underkant på motorn. Ur den kommer ingen rök.
Oljenivån är normal och behöver inte fylla på mellan bytena och verkar heller inte utspädd.
När det gäller spridarna har jag bytt mot nyinköpta spetsar och där öppningstrycket kontrollerat/justerat på dieselverkstad. Fjädrar ej bytta.
Öppningstrycket skall vara 229,5 237,6 kp/cm2 enl. manual coh tändpunkt 16grader FÖD.
Nozzel=spridarspets? (Inköpta på Olsson i Ellös passande motor IH d246)

Sv: Reparation av CAV DPA insprutningspump till MF35

InläggPostat: 12:51:06, 31-10-2010
av LeifAndersson
I minin är det med största säkerhet någon som fått bränslemängden ökad, några extra kusar i den brukar behövas. Inte många av dessa som inte bolmar lite rök. :thumme:

Sv: Reparation av CAV DPA insprutningspump till MF35

InläggPostat: 13:50:18, 31-10-2010
av Harald Hagwall
Som sagt har justerat bränslemängden med den undre skuven på som visas på bild i tidigare inlägg, men det gjorde ju ingen skillnad.
:driver: